کد خبر: ۱۵۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۶ - 2017June 30
این تصور ایجاد شده بود که لایه اوزون که از زمین و ساکنانش در برابر پرتوهای ماورای بنفش خورشید محافظت می کند طی یک دهه گذشته در مسیر ترمیم قرار داشته است. اما کشفیات جدید چیز دیگری می گوید.
شفا آنلاین:خوشبینی هایی که در سالهای اخیر درخصوص ترمیم لایه اوزون<Ozone layer repair> ایجاد شده حالا در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

به گزارش شفا آنلاین:این تصور ایجاد شده بود که لایه اوزون که از زمین و ساکنانش در برابر پرتوهای ماورای بنفش خورشید محافظت می کند طی یک دهه گذشته در مسیر ترمیم قرار داشته است. اما کشفیات جدید چیز دیگری می گوید.

در واقع کشف جدید محققان نشان می دهد که روند ترمیم لایه اوزون به تأخیر افتاده است. استفاده از مواد شیمیایی در حلالهای صنعتی ، صنایع رنگ سازی و فرآیند تولید داروهای مختلف با انتشار حجم قابل توجهی از مواد آلاینده همراه است. بررسیها نشان می دهد استفاده از این ترکیبات خطرناک طی چند دهه اخیر دو برابر شده است.

به باور محققان، افزایش حجم استفاده از این ترکیبات آلاینده، روند بازسازی لایه تخریب شده اوزون بر فراز قطب جنوب را بین 5 تا 30 سال به درازا خواهد کشید. با این حال برخی هشدار می دهند که اگر روند استفاده از این مواد همچنان افزایش یابد، این مدت بیشتر از این هم خواهد شد.

رابین شافیلد از دانشمندان علوم زیستی محیطی در دانشگاه ملبورن استرالیا که البته در تحقیقات اخیر حضور نداشته می گوید: این یافته ها هراس آور و یک معامله بزرگ هستند.

ترکیبات صنعتی که در این گزارش به آن اشاره شده دی کلرومتان یا CH2Cl2 است. نکته اینجاست که منابع انتشار این ترکیبات بسیار محدود است. بنابراین افزایش حجم این آلاینده قطعا ناشی از اقدامات انسانی است.

بررسیها نشان می دهد در حد فاصل سالهای 2000 تا 2012، حجم بخار این ترکیبات خطرناک در ارتفاعات پایین افزایش یافته است. به بیان دقیق تر، این افزایش به ازای هر سال حدود 8 درصد بوده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: