کد خبر: ۹۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۴ - 2015December 28
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز سلامت محیط و کار گفت: آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی در کلان‌شهرها هنوز نهایی نشده است.
به گزارش شفا آنلاین، صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار در خصوص افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر گفت: به دنبال کاهش دمای هوا با افزایش آلودگی هوا به ویژه به علت استفاده از وسایل نقلیه شخصی روبه رو هستیم،بنابراین اقدامات پیشگیرانه فوری را قبل از اوج آلودگی آغاز کردیم. به همین دلیل نسبت به سال گذشته با شرایط بهتری روبه رو می‌باشیم. 

وی افزود: شش آلاینده منواکسید کربنNO2 ، SO2، اوزون ، ذرات معلق در هوای زیر 10 میکرون و ذرات معلق در هوای زیر 2.5 میکرون برای تعیین شاخص آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفته است. که در شش روز گذشته NO2 ، SO2، اوزون زیر 50 درصد بوده است که هوا پاک محسوب می‌شود.اگر این میزان بین 50 تا 100 درصد باشد وضعیت سالم قلمداد می‌شود و اگر بین 100 تا 150 باشد وضعیت برای گروه های حساس کودکان ، سالمندان و بیماران قلبی عروقی ناسالم است.علاوه بر این اگر 150 تا 200 باشد وضعیت برای همه افراد ناسالم است، از 200 تا 300 خیلی ناسالم و بالای 300 وضعیت خطرناک گفته می‌شود.با تلاش‌های انجام شده خوشبختانه امسال بالای200 آندکس نداشته‌ایم. 

وی در خصوص تاثیر تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا توضیح داد: تعطیلی مدارس از جمله اقداماتی بود که از طرفی از آسیب به کودکان به خصوص کودکان در مقطع دبستان جلوگیری کرد و از طرفی باعث کاهش حجم ترافیک در روزهای اخیر شد که این موجب کاهش آلودگی و کنترل روند صعودی آن در روزهای اخیر گردید . 

صادق نیت در خصوص آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا توضیح داد: همه ساله آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را انتشار می‌دهیم امسال نیز آمارهایی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در کلان‌شهرها به دست ما رسیده است که هنوز نهایی نشده است.مسئله استاندارد سازی اطلاعات ایستگاه‌هاست که کمی زمان بر است. 
وی ضمن تاکید بر تشکیل کمیته اضطرار در شرایطی که شاخص آلودگی بالای 200 باشد گفت: کمیته اضطرار باید در شرایطی که شاخص آلودگی بالای 200 باشد، تشکیل شود ولی امسال با درخواست‌هایی که از استانداری داشته‌ایم و پیگیری ها کمیته اضطرار تشکیل شد و اقدامات پیشگیرانه برای آلودگی‌های فراتر از 200 گرفته شد. 

وی در ادامه گفت:ذرات زیر 10 میکرون در دو روز گذشته 100 تا 130 بوده است که برای گروه های پر خطر شرایط ناسالم محسوب می‌شود و ذرات زیر 2.5 میکرون در برخی ایستگاه‌ها بالای 150 اندکس بوده است. در هفته گذشته 4 کمیته اضطرار و در هفته اخیر نیز سه کمیته اضطرار داشته‌ایم. امسال میانگین ذرات 2.5 میکرونی بین 100 تا 150  و در بعضی از ایستگاه ها بالاتر از 150 اعلام شده است. از آنجایی که برای شهرری اندکس بالای 150 پیش بینی شده بود تمهیدات لازم صورت گرفت. 

وی در خصوص تاثیر خود مراقبتی مردم در کاهش میزان مراجعات به اورژانس به علت آلودگی هوا گفت: خوشبختانه مردم با جدی گرفتن توصیه‌های وزارت بهداشت و خودمراقبتی موجب کاهش مراجعات به اورژانس و مراکز درمانی به علت آلودگی هوا شده‌اند . در کمیته اضطرار پروتکلی تعیین شد که موجب کاهش آسیب از طریق کاهش آلاینده‌ها، تردد خودروی شخصی و فعالیت کارخانه‌هایی که ذرات آلوده تولید می‌کنند، گردید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: