کد خبر: ۱۵۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۶ - 2017June 29
بیوپسی سوزنی از گره تیرویید توسط فوق تخصص غدد و سرپایی در کلینیک انجام میگردد و نیاز به بستری و بیهوشی نمی باشد.
شفا آنلاین:از موضوعات نگران کننده بیماران با گره تیرویید، امکان بدخیمی است. توصیه به انجام بیوپسی سوزنی بر اساس صلاح دید پزشک شما است انجام بیوپسی سوزنی <Needle biopsy>با توجه به مشخصات گره الزامیست و انجام بیوپسی تشخیصی به موقع و درمان مناسب در صورت بدخیمی را امکان پذیر میکند.

به گزارش شفا آنلاین:بیوپسی سوزنی از گره تیرویید توسط فوق تخصص غدد و سرپایی در کلینیک انجام میگردد و نیاز به بستری و بیهوشی نمی باشد.

توجه
توصیه به انجام بیوپسی به معنای وجود بدخیمی نیست و با توجه به شیوع کم گره های بدخیم ، از هر ۱۰۰ بیمار ممکن است در ۳ تا ۵ نفر گره تیرویید بدخیم باشد.ولی انجام بیوپسی در صورت توصیه پزشک معالج ، الزامیست.

مشخصات گره در سونوگرافی و نتایج معاینه تیرویید، تا حدود زیادی میتواند در ظن بالینی پزشک به گره بدخیم کمک کننده باشد . افزایش ناگهانی اندازه گره تیرویید ( بصورت حاد ) به معنای مطلق بدخیمی نیست و معمولا در گره هایی که بخش کیستیک دارند خونریزی ناگهانی به داخل ان ، باعث افزایش ناگهانی در گره تیرویید میگردد که بیمار از بزرگتر شدن توده گردنی که از قبل وجود داشته و یا ظهور ناگهانی یک توده در گردن ( مطابق تصویر نشان داده شد هدر بخش تصاویر ) شکایت مینماید.

توصیه می گردد در صورت احساس توده در ناحیه گردن و بویژه تیرویید با پزشک فوق تخصص غدد مشورت فرمایید بخصوص اگر سابقه سرطان تیرویید در خانواده فرد مثبت باشد و یا در مردان بویژه زیر ۴۰ سال و یا سابقه اشعه درمانی ( رادیوتراپی ) گردن داشته باشند.بررسی توده های تیرویید در کودکان و نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

توجه :
احساس ناراحتی و فشار موقع بلع غذا، همیشه بعلت مشکلات تیرویید نیست و انقباظ عضلات حلق و حنجره بویژه در شرایط استرس و غمگینی شدید ، علت شایع این شکایت است ، بویژه در صورتمتناوب بودن ان (مثلا روزی یکبار به مدت محدود). البته توصیه اکید به بررسی مشکل فوق بویژه در صورت طولانی و یا دایمی شدن با مراجعه به پزشک متخصص میگردد .

پزشک آنلاین

دکتر مهرناز ایمانی [ فوق تخصص غدد ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: