کد خبر: ۱۵۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۶ - 2017June 25
همیشه در جهان معاصر این بحث مطرح است که با پیشرفت فناوری چه آسیب‌هایی در بحث سلامت ایجاد می‌شود، تا جایی‌که این مسائل تحت‌نظر دانشمندان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی قرار دارد، اما لازم به ذکر است تا وقتی مبحثی از نظر علمی در کتب مرجع وارد نشود اظهارنظرات در حد حدس و گمان باقی می‌ماند.
شفاآنلاین>سلامت>ماجرای دنباله‌دار تبعات پارازیت‌ها سر دراز دارد. هر از گاهی خبری منتشر و پس از مدتی تکذیب می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در این باره  می‌گوید: تا وقتی که مبحثی از نظر علمی در کتب مرجع وارد نشود، اظهارنظرات در حد حدس و گمان باقی می‌ماند. در مورد تبعات پارازیت‌ها، تشعشعات، امواج الکترومغناطیسی، آلودگی‌های محیطی و... هم این مساله صدق می‌کند.

آخرین اطلاعات در حوزه تبعات پارازیت‌ها، تشعشعات، آلودگی‌های محیطی و... چیست؟

همیشه در جهان معاصر این بحث مطرح است که با پیشرفت فناوری چه آسیب‌هایی در بحث سلامت ایجاد می‌شود، تا جایی‌که این مسائل تحت‌نظر دانشمندان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی قرار دارد، اما لازم به ذکر است تا وقتی مبحثی از نظر علمی در کتب مرجع وارد نشود اظهارنظرات در حد حدس و گمان باقی می‌ماند. در مورد تبعات پارازیت‌ها، تشعشعات، امواج الکترومغناطیسی، آلودگی‌های محیطی و... هم این مساله صدق می‌کند. بنده یک سال است که در مجلس هستم و ممکن است چون گذشته کتب علمی را مطالعه نکنم، اما امواج رادیواکتیو جزو عوامل خطر است و همیشه این مساله از دیرباز مطرح بوده که در ایجاد سرطان(cancer) و به دنیا آمدن نوزادان ناقص جزو عوامل موثر به حساب می‌‌آید. در مورد امواج تلفن همراه هم باید بگویم که وقتی فناوری جدیدی ظهور می‌کند، اعلام تبعات آن زمانبر است. از سوی دیگر، هنوز مراجع علمی ازجمله سازمان بهداشت جهانی در مورد تبعات پارازیت‌ها نتیجه‌ای را اعلام نکرده و اکنون این بخش در مرحله تحقیقات است. گرچه برخی اوقات بررسی‌های جزئی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد، ولی به‌طور متقن هنوز گزارشی از مراجع علمی اعلام نشده است. البته کمیسیون بهداشت و درمان در راستای سلامت وظیفه دارد از وزارتخانه‌ها، کارشناسان و خبرگان این حوزه دعوت کند که توضیحات خود را ارائه دهند تا از این طریق با اطلاع‌رسانی دقیق ناامنی روانی در بین مردم مرتفع شود.

با توجه به اینکه گفته می‌شود پارازیت‌ها، تشعشعات، آلودگی‌های محیطی و... در سقط جنین، مرده‌زایی و معلول‌زایی تاثیرگذارند، آیا از نظر شما این موضوع قابل تایید است؟

عوامل زیادی در سقط جنین، مرده‌زایی و معلول‌زایی نقش دارند. برای مثال، تغذیه و بیماری مادر، محیط زندگی، بیماری‌های وراثتی که از والدین به جنین منتقل می‌شوند، مصرف داروها، دخانیات، الکل و... در بروز این مسائل دخیل هستند. حتی برخی مراکز اعلام کرده‌اند که بنزین‌های آلوده و غیراستاندارد خطرناکند و احتمال بروز سرطان در کودکان و خانواده‌هایی که در اطراف پمپ بنزین‌ها سکونت دارند، بیشتر است. البته این تحقیق در کشور ما انجام شده و مدارکی در این زمینه وجود دارد، اما در ارزیابی این مساله که آیا تولد نوزادان نارس زیادتر شده یا نه، دو مساله مطرح است. یکی اینکه نوزادان نارس(Premature babies) به علت‌های مختلفی متولد می‌شوند و از آنجا که علم پزشکی پیشرفت کرده است این نوزادان با کمک دستگاه‌های پیشرفته و داروهای مختلف قابلیت ادامه حیات بعد از تولد را پیدا کرده‌اند. از این‌رو بخشی از افزایش معلول‌زایی به علت تولد نوزادان نارس است. از سوی دیگر، وقتی نوزادان نارس با وزنی کمتر از 1500 گرم به دنیا می‌آیند، ممکن است 20 تا 30‌درصد آنها با بزرگ شدن دچار معلولیت از نظر شنوایی، بینایی و ذهنی شوند، حتی اگر در شرایط خوب هم پرورش یابند این امکان وجود دارد که در مدرسه برای درک مطالب اشکال داشته باشند. بخشی از افزایش معلول‌زایی توانمند شدن در زنده نگه‌داشتن نوزادان نارس است، چراکه در گذشته مرگ‌ومیر نوزادان نارس آمار بالایی داشت، اما امروزه کاهش پیدا کرده است. بنابراین برای نتیجه‌گیری باید وزارت بهداشت و درمان به‌ویژه معاونت بهداشتی به همراه سازمان بهزیستی کل کشور آمار مقایسه‌ای از پنج سال گذشته و پنج سال اخیر ارائه دهند تا مشخص شود معلولیت‌ها بیشتر در کدام یک از دستگاه‌های بدن است، چون بخشی از عوامل خارجی که معلولیت‌ها را ایجاد می‌کنند برحسب دستگاه‌های بدن متفاوت است. بنابراین اگر این آمار به دست آید بهتر می‌توانیم قضاوت کنیم که آیا بین پارازیت‌ها، تشعشعات و آلودگی‌های محیطی با سقط جنین، مرده‌زایی و معلول‌زایی ارتباطی وجود دارد یا نه.

نمی‌توان کتمان کرد تشعشات تاثیر نامطلوبی ندارند، چراکه برای مثال همواره پزشکان به زنان باردار هشدار داده که در طول مدت بارداری از تلفن همراه دوری کنند...

بله! باید حتما به دنبال پیگیری این مساله باشیم و علامت سوالی گذاشته شود، ولی اینکه پزشکان چطور به این نتیجه رسیده‌اند، باید بگویم که روش آنها کاملا مشخص نیست. همان‌طور که گفتم برخی مسائل در فضای مجازی منتشر می‌شوند، در حالی‌که در کتب علمی از آن خبری نیست. حتما باید در کتب پزشکی زنان، مامایی و نوزادان این مسائل عنوان شده باشد تا صددرصد اطمینان کامل حاصل شود. البته قبل از اینکه بحث پارازیت‌ها مطرح شود بسیاری از زنان باردار در دوران بارداری استفاده از تلفن همراه را برای خود محدود می‌کردند، ولی با این همه، برای اعلام رسمی حتما باید نظر اساتید زنان و نوزادان مدنظر باشد، چون این موضوع ممکن است در قالب مقاله مطرح شده و پزشکی در شهر یا کشوری تحقیق کرده باشد. بنابراین نتیجه تحقیق برحسب شرایط موجود است، در حالی که عوامل دیگری هم وجود دارد که حتما باید توسط مراجع علمی اعلام شود، چراکه عده‌ای نیز بر این باورند که تشعشعات تلفن همراه در کم‌شنوایی و تومور مغزی تاثیرگذار است. از این‌رو باید صحت و سقم این موضوع با علامت سوال بزرگی پیگیری شود تا اعلام نتیجه از سندیت لازم برخوردار باشد.

در زمینه پارازیت‌ها عدم شفاف‌سازی به ناامنی روانی دامن زده است. به نظر شما چه راهکاری باید برای جلب اعتماد افکار عمومی از سوی مسئولان ارائه شود؟

وقتی رسانه‌ها به دنبال شفاف‌سازی باشند، نتیجه حاصل خواهد شد. بنابراین خبرنگاران می‌توانند به دور از هیاهو و جنجال، بسیاری از مسائل را به سرانجام برسانند. کمیسیون بهداشت و درمان هم باید مبحث پارازیت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و از مسئولان مربوطه، گروه‌های مخابراتی، انجمن‌های مختلف پزشکی، پدافند غیرعامل کشور و... بخواهد که در این باره اعلام‌نظر کنند. در نهایت جمعبندی از این جلسات باید به صورت همگانی ارائه شده تا مردم از نگرانی خارج شوند. وزارت بهداشت و درمان متولی سلامت و سیاستگذاری در این حوزه است و مجلس هم باید به عنوان ناظر این مساله را از وزارت بهداشت و درمان پیگیری کند. امیدوارم در جلسات آتی، موضوع پارازیت‌ها در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار بگیرد و پاسخ مناسبی برای قانع کردن افکار عمومی ارائه شود.آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: