کد خبر: ۱۵۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 2017June 24
معاونت علمی ریاست جمهوری شرایطی را فراهم کرده تا افراد کلیدی فعال در شرکتهای همکار دفاعی (عضو مرکز سمتا) بتوانند روی پروژه مرتبط در شرکت خود فعالیت و کارت پایان خدمت دریافت کنند

شفا آنلاین>اجتماعی>معاونت علمی ریاست جمهوری شرایطی را فراهم کرده تا افراد کلیدی فعال در شرکتهای همکار دفاعی (عضو مرکز سمتا) بتوانند روی پروژه مرتبط در شرکت خود فعالیت و کارت پایان خدمت دریافت کنند.

به گزارش شفا آنلاین، معاونت علمی و فناوری(Technology) ریاست جمهوری در راستای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان، ذیل مفاد و بندهای حمایتی قانون مرتبط با آنها نظیر پوشش بیمه‌ای، همکاریهایی را نیز با سایر دستگاه‌ها به انجام رسانده است.

مطابق آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان، شرکتها و مؤسساتی که در زمینه گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل (طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده بالا فعالیت می‌کنند، دانش‌بنیان هستند.

با توجه به اینکه تاکنون از منظر تئوری پرداخت خوبی درباره مقوله «دانش‌بنیان» صورت نگرفته و هنوز بسیاری از فعالان کسب‌وکار نمی‌دانند برچسب شرکت دانش‌بنیان به چه کسانی داده می‌شود، نگاهی به همکاریهای معاونت علمی ریاست جمهوری با سایر دستگاه‌ها در راستای فعالیتهای حمایتی از دانش‌‌بنیانها می‌پردازیم.

پیش از ورود به این مقوله، در ارتباط با اینکه دانش‌بنیانها دارای چه شاخصهایی هستند باید گفت که کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان، آئین‌نامه‌ای را برای ارزیابی و تشخیص دارد که در آن گفته شده «کالاها و خدمات ارائه شده از سوی شرکت متقاضی باید همه معیارهای مندرج در ماده 1 را داشته باشد.»

ماده یک این آئین‌نامه نیز به شرح زیر است:

شرایط کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تأیید

سطح فناوری: دانش فنی طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی یا صنعتی کالاها و خدمات به دلیل پیچیدگی فنی دارای این شرایط باشد:

• به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکتهای دیگر به بازار باشد.

• نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد.

• منجر به ایجاد بخش عمده ارزش افزوده محصول شده باشد.

مرحله تولید: کالاها باید یا در مرحله حال تولید یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شده باشند؛ خدمات باید دارای اسناد فروش باشند.

تسلط بر دانش فنی: دانش فنی طراحی کالاها و خدمات یا یک زیرسیستم اصلی کالا و خدمات یا دانش فنی طراحی و اجرای فرآیند تولید پیچیده کالا و خدمات، از طریق یکی از روشهای زیر کسب شده باشد:

• عمدتاً به‌صورت داخلی توسعه داده باشد.

• به‌صورت نسبتاً کاملی از طریق فرآیند مهندسی معکوس کسب شده باشد.

• هر چند دانش فنی محصول یا فرآیند پیچیده تولید از مجموعه‌های بیرونی کسب شده اما شرکت توانسته در محصول یا فرآیند پیچیده تولید محصول، تغییرات اساسی ایجاد کند.

در ذیل این آئین‌نامه آمده که خدمات زیر به عنوان خدمات دارای معیار «سطح فناوری» پذیرفته می‌شود:

الف- خدمات «دانش فنی، فناوری و طراحی روی کالا یا خدمت حائز معیارهای سطح فناوری»

ب- خدمات جانبی نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی، مرتبط با کالا یا خدمت حائز معیارهای ماده 1 و ساخته شده توسط شرکت متقاضی

ج- خدمات ارائه شده با استفاده از تجهیزات یا فرآیندهای حائز معیارهای ماده 1 و ساخته شده توسط شرکت متقاضی

در صورتیکه تسلط بر دانش فنی روی کالاها و خدمات دانش‌بنیان توسط افراد اصلی شرکت، قبلا در مجموعه دیگری از جمله دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و سایر شرکتها انجام شده باشد، بند تسلط بر دانش فنی مورد تأیید خواهد بود.

به گزارش تسنیم، همچنین شرکتهای متقاضی دانش‌بنیان شدن باید معیارهای یکی از مواد 2 یا 3 یا 4 را نیز احراز کنند.

شرایط شرکتهای دانش بنیان مورد تأیید

ماده 2 – شرکتهای تولید‌کننده کالاها و خدمات دانش‌بنیان

• سهم فعالیتهای دانش‌بنیان از درآمد شرک

حداقل 50 درصد از درآمد یک سال مالی گذشته شرکت که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده است ناشی از فروش کالاها و خدمات دانش‌بنیان دارای همه معیارهای ماده 1 باشد.

• نیروی انسانی

شرکت دارای حداقل معادل سه نفر نیروی انسانی تمام وقت باشد.

نسبت کارکنان تمام‌وقت در بخشهای اصلی با حداقل مدرک کارشناسی، به کل کارکنان تمام وقت فعال در بخشهای اصلی، برای شرکتهای دارای کمتر از 50 نفر نیروی انسانی حداقل 30 درصد و برای سایر شرکتها حداقل 20 درصد باشد.

ماده 3 – شرکتهای نوپا

• سهم فعالیتهای دانش‌بنیان از درآمد شرکت

کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تأیید را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده یک ساخته و ارائه کند.

• نیروی انسانی

شرکت دارای حداقل 2 نفر نیروی انسانی پاره‌وقت بوده که حداقل یک نفر از آنها، در حوزه کالا و خدمات دانش‌بنیان شرکت متخصص باشد.

• سابقه شرکتی

حداکثر سه سال از زمان ثبت شرکت گذشته باشد.

ماده 4 – شرکتهای صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان

• نوع 1

حداقل 10 درصد از درآمد یک سال مالی گذشته شرکت که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده، ناشی از فروش کالاها و خدمات دانش‌بنیان دارای همه معیارهای ماده 1 باشد و شرکت دارای حداقل معادل 3 نفر نیروی انسانی تمام وقت باشد.

• نوع 2

حداقل 50 درصد از درآمد یک سال مالی گذشته شرکت، از محل فروش کالاهایی که لزوما در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان نبوده و معیارهای ماده 1 را ندارد، با استفاده از تجهیزات یا فرآیندهای حائز همه معیارهای ماده 1 باشد.

شرکت دارای حداقل معادل 3 نفر نیروی انسانی تمام وقت باشد.

به گزارش تسنیم، بخشی از حمایتهایی که معاونت علمی با همکاری سایر دستگاه‌ها از شرکتهای دانش‌بنیان انجام می‌دهد به شرح زیر است:

تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکتهای دانش‌بنیان: افراد کلیدی فعال در شرکتهای دانش‌بنیان در صورت احراز امتیاز لازم، با انجام پروژه تحقیقاتی به سفارش یکی از بخشهای دولتی یا دفاعی، کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند؛ روش استفاده از این حمایت به این شکل است: فرد متقاضی در سامانه ثریای بنیاد ملی نخبگان ثبت‌نام می‌کند و پس از احراز امتیاز لازم، به بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می‌شود.

شرکتهای همکار دفاعی (عضو مرکز سمتا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح): افراد کلیدی فعال در شرکتهای همکار دفاعی می‌توانند بر روی پروژه مرتبط در شرکت خود فعالیت و کارت پایان خدمت دریافت کنند؛ نحوه استفاده از این حمایت به شکل بند قبل است.

امتیاز ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی: در مواد شش و هفت آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی، امتیازات مرتبط با شرکتهای دانش‌بنیان ذکر شده است؛ روش استفاده از این حمایت به این شکل است: عضو هیئت علمی فعال در تأسیس شرکت دانش‌بنیان، تقاضای خود را به دبیرخانه کارگروه ارائه کرده و پس از بررسی، تأییدیه لازم به مؤسسه آموزش عالی و پژوهشی ذی‌ربط ارسال می‌شود.

مشارکت در تأسیس و اداره شرکتهای دانش‌بنیان توسط دانشگاه‌ها و مستثنا شدن از قانون منع مداخله: براساس ماده 44 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مجاز هستند با ایجاد شرکتهای دانش‌بنیان که حداکثر 49 درصد سهام آن متعلق به دانشگاه‌ها و دیگر واحدهای دولتی و مابقی به هیئت علمی و دانشجویان و سهامداران بخش خصوصی است، تحقیقات خود را تجاری‌سازی کنند و مشمول قانون راجع به منع مداخله ورزا و نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری نیستند؛ روش استفاده از این حمایت به این شکل است: مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی تقاضای مکتوب خود را به دبیرخانه کارگروه ارائه کرده و پس از بررسی توسط دبیرخانه تأییدیه لازم به آن مؤسسه ارسال می‌شود.

مجوز فعالیت اعضای هیئت علمی در شرکتهای دانش‌بنیان و مستثنا شدن از قانون منع مداخله: براساس ماده 22 قانون الحاق این آئین‌نامه برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اعضای هیئت علمی با اطلاع مدیریت دانشگاه برای داشتن سهام یا سهم‌الشرکه و عضویت در هیئت مدیره شرکتهای دانش‌بنیان، مشمول قانون راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری نیستند.

کاهش پرداخت نقدی برای واگذاری اراضی شهرکهای صنعتی به شرکتهای دانش‌بنیان: شرکتهای دانش‌بنیان از کاهش درصد پرداخت بخش نقدی قرارداد واگذاری حق بهره‌برداری از اراضی شهرکهای صنعتی و فناوری (بدون تغییر در مبلغ کل) برخوردار هستند؛ روش استفاده از این حمایت به این شکل است: با توجه به دسترسی به فهرست شرکتهای دانش‌بنیان در سامانه دانش‌بنیان، شرکت متقاضی می‌تواند به شرکت شهرکهای صنعتی استان مربوط مراجعه کند و در صورت لزوم از سوی دبیرخانه کارگروه نیز معرفی می‌شود.

تسنیم در پرونده بعد به بخشهای دیگر همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری با دستگاه‌ها، برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان می‌پردازد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: