کد خبر: ۱۵۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 13
در صورتی که با بی‌دقتی پزشک دستورات دارویی و نام دارو‌ها بطور کامل در نسخه نوشته نشود به دلیل شباهت اسامی برخی از داروها ممکن است زمینه خطای دارویی فراهم شود.

شفا آنلاین>سلامت>کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو گفت: فرایند مصرف و تجویز منطقی دارو به این معنا است که داروی صحیح، به اندازه لازم، به دست بیمار برسد که در حقیقت با بی‌دقتی پزشک و بدخط نوشتن نسخه در این روند اختلال ایجاد می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،نوشین محمد حسینی، کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو در خصوص خطراتی که ممکن است با بدخطی نسخ پزشکی برای بیمار ایجاد شود گفت: در صورتی که با بی‌دقتی پزشک دستورات دارویی و نام دارو‌ها بطور کامل در نسخه نوشته نشود به دلیل شباهت اسامی برخی از داروها ممکن است زمینه خطای دارویی فراهم شود.

وی افزود: اگر دست خط پزشکان خوانا نباشد ممکن است دارویی با اثرات کاملا متفاوت به بیمار تحویل داده شود.

کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو تصریح کرد: به عنوان مثال در بازار دارویی با نام تجاری «لیبریوم» وجود دارد که این دارو معمولا برای درمان افسردگی تجویز می‌شود، همچنین دارویی دیگر با نام تجاری «لیتیوم» نیز در داروخانه‌ها موجود است که برای درمان اختلالات دوقطبی تجویز می‌شود که اگر پزشک با خط خوانا اسامی این دارو‌ها را ننویسد ممکن است این داروها به اشتباه به دست بیمار برسند.

محمدحسینی ادامه داد: فرایند مصرف و تجویز منطقی دارو به این معنا است که داروی صحیح، به اندازه لازم، به فرد درست و با کمترین هزینه داده شود که در حقیقت با بی‌دقتی پزشک و بدخط نوشتن نسخه در این روند اختلال ایجاد می‌شود و نه تنها داروی صحیح به دست بیمار نمی‌رسد بلکه ممکن است هزینه‌های بیشتری را برای فرد به همراه داشته باشد.

وی گفت: لازم است به این نکته توجه کنیم که اگر دارویی به اشتباه به دست بیماری برسد می‌تواند عوارض خطرناکی برای وی داشته باشد و در مواقعی کار بیمار به بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ برسد لذا لازم است پزشکان در هنگام نوشتن نسخ دقت بیشتری به خرج دهند.

محمدحسینی در خصوص تاثیر نسخه الکترونیک(Electronic version) بر کاهش این مشکل گفت: طبیعتا به دلیل اینکه نسخه الکترونیکی تایپی خواهد بود و به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود خطای ناشی از بدخطی و ناخوانا بودن را کاهش می‌دهد اما باید توجه داشت این موضوع باعث رفع بی‌دقتی پزشکان نخواهد شد و درمواقعی ممکن است پزشک با انتخاب آیتم اشتباه داروی اشتباهی را برای بیمار تجویز کند لذا نمی‌توان نسخه الکترونیک 100درصد خطا را کاهش می‌دهد.

برچسب ها: کارشناس ، سلامت ، پزشکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: