کد خبر: ۱۵۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 12
5 مورد از متداولترین این رفتارهای مخرب وجود دارد که ممکن است بدون اینکه بدانید همین حالا در ازدواج شما تاثیر بگذارد
شفا آنلاین>اجتماعی>یک روان شناس ضمن بیان رفتارهای خودخواهانه ای که موجب نابودی زندگی زناشویی می شود بر صحبت کردن زوج ها و بیان مشکلات یکدیگر تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین،رضا نافع، روانشناس و مشاوره خانواده با بیان اینکه 5 رفتار خودخواهانه در زوجین وجود دارد که می تواند باعث نابودی زندگی زناشویی آنها شود گفت: رفتارهای خودخواهانه می تواند تاثیر منفی بر ازدواج جوانان بگذارد.  5 مورد از متداولترین این رفتارهای مخرب وجود دارد که ممکن است بدون اینکه بدانید همین حالا در ازدواج شما تاثیر بگذارد، لذا باید این رفتارها را بشناسید و روش های پیشگیری از آنها را هم یاد بگیرید.

وی تصریح کرد: خیلی از زوجهایی که پیش مشاوره های خانواده می روند هر دو طرف نیت خوبی دارند و می خواهند رابطه خود را نجات دهند و در آخر متوجه می شوند علت اینکه رابطه شان به اینجا کشیده  شده همین 5 رفتار خودخواهانه بوده است. اینکه طی یک بحث یا مشاجره به جای اینکه به حرفهای طرف مقابلتان فکر کنید به فکر واکنش دفاعی خود باشید که این امر یکی از رفتارهای مخرب و نابودکننده ازدواج(Marriage) در زوجها می باشد.

نافع با بیان اینکه این امر یکی از متداول ترین رفتارهایی است که در زوجها می توان دید تصریح کرد: افراد معمولاً در مورد مشکلات و خستگی های خودشان خوب حرف می زنند و آنها را ابراز می کنند ولی وقتی نوبت به حرف زدن طرف مقابلشان می رسد، حالت تدافعی به خود می گیرند همین باعث می شود که خوب به حرفهای همسرشان گوش نکنند. توصیه ما این است که دقیق به حرفهای همسرتان گوش کنید و سعی کنید پیامی که می خواهد به شما بدهد را درست بگیرید و بدون هیچ بی احترامی و تمسخر حتی نوشتن حرفهایی که همسرتان می زند برای بالا بردن تمرکز خود می تواند مفید باشد.

این مشاوره خانواده با بیان اینکه در مورد مسایل و مشکلات شخصی و حتی مشکلات خود در رابطه با همسرتان صحبت کنید افزود: مطمئنا هیچ انسانی نمی تواند فکر دیگران را بخواند همسر شما هم از این قاعده مستثنی نیست، بسیار خودخواهانه است که توقع داشته باشید که او دقیقا بداند چه خبر است و چه مشکلی دارد و به کمکتان بیاید.

نافع ادامه داد: ممکن است استرس(Stress) های کاریتان باشد، نگرانی های مالی یا رفتارهایی از همسرتان که برایتان آزاردهنده است این لیست می تواند بسیار طولانی باشد و حرف نزدن در مورد آنها موجب خشم ،کینه و آزار همدیگر شود ،حرف زدن با هم و گوش کردن به حرفهای یکدیگر بخش زیادی از ناراحتی ها را برطرف خواهد کرد.

این روانشناس با بیان اینکه هیچگاه مدام حدس و گمان نزنید و همیشه همه چیز را نباید به خودتان بگیرید اذعان کرد: یکی از عواقب رفتار خودخواهانه قبلی این است که در مورد رفتار طرف مقابلتان حدس و گمان بزنید و آن را به خودتان بگیرید، وقتی آدمها دچار استرس می شوند ممکن است رفتارشان هم در رابطه با همسرشان عوض شود، ممکن است مدام عصبانی و زودرنج شوید و این رفتار باعث می شود که طرف مقابل آن را به خود بگیرد ناراحت و عصبانی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در بهترین حالت بهتر است طرفی که استرس دارد با همسرش صحبت کند اما از آنجایی که هیچ کدام از ما انسانهای کاملی نیستیم ممکن است هیچ نگوییم و در این صورت وظیفه طرف مقابل است که با نرمی و لطافت موضوع را مطرح کند، در مورد مشکلات همسرش صحبت کند، وقتی می خواهید این کار را بکنید یادتان باشد که پیش داوری هایتان را کنار بگذارید به عبارت دیگر تصور نکنید که همسرتان قصد حمله به شما و آزارتان را داشته است در عوض به خودتان یادآور شود که او هنوز هم همان کسی است که شما را انتخاب کرده و یا عاشقش هستید.

این مشاوره خانواده با بیان اینکه نباید فقط نگران نیازهای جنسی خودتان باشید و نیازهای جنسی همسرتان را نادیده بگیرید یادآور شد: رابطه جنسی بخش بسیار مهمی از ازدواج است و مشکل بسیاری از زوجهایی که پیش مشاوره خانواده می روند هم همین است، مشکلات مربوطه به این مورد معمولاً شامل تفاوت در میزان میل جنسی و انتظارات فرد از آن می شود، خیلی مهم است که با هم در مورد این موضوعات صحبت کنید. هیچ اشکالی ندارد که توقعات خودتان را از رابطه جنسی با همسرتان در میان بگذارید بعد از اینکه از انتظارات هم باخبر شدید ،باید سعی کنید آنها را در نظر گرفته و به آنها احترام بگذارید ،صحبت کردن با هم اهمیت بسیار زیادی در این زمینه دارد.

وی افزود: یکی از رفتارهای مخرب در زندگی زناشویی این است که فقط به رفتارهایی از همسرتان فکر کنید که برایتان آزاردهنده است نه رفتارهایی از خودتان که ممکن است باعث آزار همسرتان شود.

این روان شناس در ادامه اظهار کرد: بسیاری از جلسات مشاور خانواده(Family counselor) با این جمله «او این کار را می کند» «و آن کار را می کند» شروع می شود این جمله ها برای توصیف رفتارها یا خصوصیات اخلاقی استفاده می شود که طرف مقابل را دیوانه می کند به جای اینکه روی کاری که همسرتان انجام می دهد متمرکز شوید، بهتر است هر کدام روی رفتارهای خودتان تمرکز کنید مخصوصاً رفتارهایی که می دانید موجب آزار همسرتان است ،منظورمان این نیست که خودتان را عوض کنید نه فقط کافی است آگاهی بیشتری نسبت به رفتارهای خودتان پیدا کنید و سعی کنید آنها را اصلاح کنید.

نافع گفت: به خاطر داشته باشید که هیچ رابطه ایده الی وجود ندارد اگر تصور می کنید که یکی از این رفتارها را دارید قدم بزرگی برداشته اید ،زیرا آگاهی سخت ترین قدم در ایجاد تغییر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: