کد خبر: ۱۵۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 11
اخیرا درمان های بسیار خوبی برای هپاتیتC مطرح هستند و تا 90 درصد موارد می توانیم این بیماران را درمان کنیم.
شفا آنلاین:محققان اعلام کرده اند قرص جدیدی که حاوی 3 داروی آنتی ویروس قوی است، می تواند درمان موفقی برای مبتلایان به هپاتیت C در بیمارانی که به سایر درمان ها پاسخ نداده اند، باشد. این قرص ترکیبی حاوی داروهای ضدویروس سوفوسبوویر(Sofosbuvir)، ولپاتاسویر (Velpatasvir)و وکسیلاپرویر (Voxilaprevir)است و نزدیک به 100درصد در درمان مبتلایان به هپاتیت C که بیماری آنها پس از درمان با سایر داروهای ضدویروس مجددا عود کرده، اثربخش بوده است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مارس بورلیر، از بیمارستان سنت ژوزف در مارسی فرانسه می گوید:"اخیرا درمان های بسیار خوبی برای هپاتیتC مطرح هستند و تا 90 درصد موارد می توانیم این بیماران را درمان کنیم. در سطح جهانی، هر چند که تعداد محدودی از بیماران عود بیماری را تجربه می کنند، همین تعداد محدود هم رقم قابل توجهی است."

به اذعان دکتر مارس بورلیر، این قرص جدید برای بیمارانی که به سایر درمان ها پاسخ درمانی مطلوب نداده انددرمان نجات دهنده محسوب می شود. البته وقتی که این قرص های جدید به عنوان درمان آغازین(خط اول) در مطالعه دیگری مورد استفاده قرار گرفتند، قرص ترکیبی در مقایسه با درمان معمول ارجحیتی نداشت. یافته های بدست آمده از این مطالعه و سایر مطالعاتی که توسط شرکت جیلید(تولیدکننده این قرص ترکیبی) انجام شده، در حال حاضر از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا در دست بررسی قرار دارند. به گفته بورلیر، مهم این است که اگر درمان های خط اول ناموفق بودند، گزینه های درمانی دیگری موجود باشند. احتمالا این قرص ترکیبی جدید بسیار گران قیمت خواهد بود. در سال 2014 میلادی، شرکت جیلید داروی ترکیبی با نام هاروونی(Harvoni) را برای درمان هپاتیتC با قیمت بیش از هزار دلار برای هر دوز در یک دوره درمانی 12 هفته ای(بهقیمت 94500 دلار برای کل دوره درمانی) به بازار ارائه خواهد کرد.

هپاتیت، یک بیماری التهابی کبد است که ویروس های متعددی ممکن است مسبب آن باشند. هپاتیتC، معمولا از طریق خون آلوده منتقل می شود. در اغلب موارد، هپاتیتC از طریق استفاده مشترک از سوزن یا ابزار تزریقی دارو، پخش می شود. در حدود 75 تا 85 درصد از مبتلایان به هپاتیتC، به عفونت مزمن مبتلا خواهند شد. طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، هم اکنون در حدود 4 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت مزمنC در آمریکا زندگی می کنند. تعداد قابل توجهی از مبتلایان به هپاتیتC از آلودگی خود به این ویروس بی اطلاع هستند.

 هپاتیت مزمن C، یک بیماری کشنده است و می تواند منجر به عوارض طولانی مدت شود از جمله این عوارض می توان به آسیب کبدی، نارسایی کبدی، بدخیمی کبد و مرگ اشاره کرد. هپاتیتC، علت اصلی سیروز و بدخیمی کبد و نیز شایع ترین دلیل نیاز به پیوند کبد در آمریکا محسوب می شود. در 2 مطالعه بالینی فاز3، بورلیر و همکارانش بیماران را با قرص ترکیبی یا دارونما یا سایر داروهای ضدویروس درمان کردند. در مطالعه اول، 300 بیمار به طور تصادفی تحت درمان با قرص ترکیبی یا یک دارونما قرار گرفتند. تمام این بیماران دچار ژنوتایپ 1 هپاتیتC بودند. به علاوه، 114 بیماری که به سایر ژنوتایپ های هپاتیتC مبتلا بودند، تحت درمان با قرص ترکیبی قرار گرفتند. بیماران قرص ها را برای مدت 12 هفته به طور روزانه دریافت کردند. در میان بیماران دریافت کننده قرص ترکیبی، 96درصد به درمان پاسخ مطلوب دادند. هیچ کدام از بیماران تحت درمان با دارونما، به درمان پاسخ ندادند. مطالعه دوم شامل 314 بیمار مبتلا به ژنوتایپ های 1،2 یا 3 هپاتیت C بود. همه این بیماران عدم پاسخ دهی درمانی به داروهای قبلی داشتند؛ اما به آنها مهارکننده NS5A (نظیر ولپاتازویر یا داکلاتازویر) داده نشده بود. این گروه، قرص ترکیبی(163 نفر) یا سوفوسبوویر-ولپاتازویر(151نفر) دریافت کردند. به علاوه، 19 بیمار با ژنوتایپ 4 هپاتیتC ، قرص ترکیبی دریافت کردند. نتایج این مطالعه نشان دادند که 98درصد از بیماران تحت درمان با قرص ترکیبی، به درمان 12 هفته ای پاسخ دادند و 90درصد از آنان که سوفوسبوویر-ولپاتازویر را مصرف کردند، پاسخ دهی درمانی مطلوب داشتند. شایع ترین عارضه گزارش شده در بیماران تحت درمان با قرص های ترکیبی عبارت بود از سردرد، ضعف و بی حالی، اسهال و تهوع. به گفته محقق مطالعه، فقط یک درصد از بیماران طی مطالعه به دلیل مشاهده عاضه جانبی قرص ترکیبی ناچار به قطع داروی خود شدند.
دکتر دیوید برنستین، سرپرست بخش کبد در مرکز سلامت نورتول نیویورک است. وی این داروی جدید را پیشرفت مهمی می داند. هر چند که این درمان برای خط اول نیست اما امید تازه ای به بیمارانی که به سایر گزینه های درمانی جواب نداده اند می دهد. گزارش اخیر، در شماره اول ژوئن 2017 نشریه پزشکی نیوانگلند به چاپ رسیده است. سپید
منبع:PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: