کد خبر: ۱۰۴۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
شفا آنلاین>سلامت>يك مطالعه جديد نشان مي دهد كه ابتلا به ويروس هپاتيت ‍C گرايش بيمار را به سرطان هاي خاص سر و گردن افزايش مي دهد.
به گزارش شفا آنلاین، محققان مركز سرطان دكتر اندرسون متوجه شدند كه بيماران مبتلا به هپاتيت (HCV) بيش از دو تا 5 برابر در معرض خطر افزايش ابتلا به سرطان هاي دهان، گلو و حنجره هستند.
كارشناسان ياد شده تاكيد كردند كه براي نخستين بار ارتباط بين ابتلا به هپاتيت C و سرطان هاي سر و گردن را شناسايي كردند و اگر ادامه مطالعات تاييد شود، يافته هاي آنها مي تواند نتايج مهمي براي غربالگري و درمان بيماران مبتلا به هپاتيت C داشته باشد.
پژوهشگران سوابق 34 هزار و 545 بيمار مبتلا به هپاتيت C را بين سال هاي 2004 الي 2015 بررسي كردند. اين تيم 409 بيمار مبتلا به سرطان سر و گردن (164 نفر مبتلا به سرطان قسمت اوروفارنكس و 245 نفر بدون علائم اوروفارنكس) را با بيماران مبتلا به ساير سرطان ها مقايسه كردند و متوجه شدند كه در بيماران مبتلا به هپاتيت C، خطر ابتلا به سرطان هاي دهان تا 2.4 برابر، سرطان هاي اوروفارنكس تا 2.04 برابر و سرطان هاي حنجره تا 4.96 برابر افزايش يافت.
به گزارش تيم تحقيق، با توجه به اين كه داروهاي ضدويروس مي تواند بيش از 90 درصد بيماران مبتلا به هپاتيت C رامعالجه كند، بنابر اين غربالگري و درمان هپاتيت مي تواند از پيشروي سرطان جلوگيري كند و افزون بر اين، با توجه به ارتباط ميان هپاتيت C و خطر ابتلا به سرطان سر و گردن، توصيه مي شود كه تمامي بيماران مبتلا به اين سرطان ها بابت هپاتيت C نيز غربالگري شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: