کد خبر: ۱۵۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 07
کیست سینه (فیبروکیست) کیست‌های آبکی هستند که در بافت سینه وجود دارند. کیست‌های سینه به ۲ نوع ساده و کمپلکسی تقسیم بندی می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>یک محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) تغییرات ماهانه در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون را دلیل اصلی تشکیل کیست سینه در زنان دانست.

به گزارش شفا آنلاین،حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص کیست سینه اظهار کرد: کیست سینه (فیبروکیست) کیست‌های آبکی هستند که در بافت سینه وجود دارند. کیست‌های سینه به ۲ نوع ساده و کمپلکسی تقسیم بندی می‌شوند، کیست‌های سینه اغلب ساده هستند و تنها گاهی موجب درد می‌شوند؛ بنابراین این کیست‌ها خطر چندانی ندارند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه کیست‌های کمپلکسی در مقایسه با کیست‌های ساده دیواره ضخیم‌تری دارند و به شکل توده قابل لمس هستند، افزود: برخی از این نوع کیست ها، شبیه کیست‌های ساده بوده و فقط موجب درد می‌شوند. اما گروهی دیگر از آن‌ها خطرناک هستند و نیاز به معاینه پزشکی توسط متخصص مربوطه دارند. همچنین انجام سونوگرافی، رادیولوژی(Radiology) و آزمایش‌های مربوطه ضروری است تا میزان خطرناک بودن آن‌ها مشخص شود.

عظمایی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن کیست سینه هورمون‌های تخمدان است. داشتن مزاج سرد، مصرف غذاهای سرد و مضر، نوشیدن آب سرد و سایر مایعات حین و پس از غذا و وجود خلط پشت گلو (نزله) در عوامل موثر در ایجاد کیست‌های سینه محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: علت اصلی پیدایش کیست‌های سینه تغییرات ماهانه در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون به شمار می‌آید. ترشح بیش از حد هورمون استروژن دلیل اصلی به وجود آمدن کیست سینه است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) تصریح کرد: استروژن هورمون پرولاکتین را کنترل می‌کند. این هورمون مسئول آماده سازی بدن برای بارداری احتمالی است. پس در سنین باروری زنان احتمال تشکیل کیست بیشتر است.

عظمایی اظهار کرد: تخمدان‌ها در سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی فعالیت منظم‌تری دارند به همین دلیل زنان در این سنین در اوج باروری قرار دارند. خانم‌ها با ورود به سن ۳۰ سالگی بیشتر در معرض ابتلا به کیست قرار می‌گیرند و تا سن ۵۰ سالگی این احتمال وجود دارد که به این عارضه دچار شوند.

وی عنوان کرد: برخی از زنان که مبتلا به کیست‌های سینه ساده هستند از باردار شدن می‌ترسند، زیرا تصور می‌کنند که بارداری ممکن است برای خود و جنینشان آسیب‌زا باشد در این حالیکه این باور نادرست است. فقط در دوران بارداری به خاطر ترشح زیاد هورمون‌ها این احتمال وجود دارد که کیست‌ها کمی بزرگ شده و ایجاد درد کنند. اما زنان باید به این نکته توجه داشته باشند که این تغییرات گذرا بوده و پس از اتمام دوران بارداری به وضعیت اولیه برمی‌گردند.

عظمایی یادآور شد: مراجعه زنان بارداری که دارای کیست ساده هستند به پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های لازم در صورت نیاز به منظور رفع نگرانی آن‌ها ضروری است.
برچسب ها: توده ، سرطان ، سینه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: