کد خبر: ۱۵۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 04
نزدیک به یک دهه است که برنزه کردن به یکی از ملاک‌های زیبایی بین افراد جامعه به خصوص بانوان، تبدیل شده است. گرفتن حمام آفتاب بر پشت بام آپارتمان‌ها و استفاده از روغن‌های مختلف از شیوهای اولیه برنزه کردن بدن است
شفا آنلاین>سلامت>معاون فنی اداره کل نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: عوارض حمام آفتاب و سلاریوم(solarium) با بیماری‌های پوستی و سرطان، در بدن مشهود می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،علیرضا سلیمانی گفت: نزدیک به یک دهه است که برنزه کردن به یکی از ملاک‌های زیبایی بین افراد جامعه به خصوص بانوان، تبدیل شده است. گرفتن حمام آفتاب بر پشت بام آپارتمان‌ها و استفاده از روغن‌های مختلف از شیوهای اولیه برنزه کردن بدن است که امروزه جای خود را به دستگاه‌های سولاریوم داده و درآمد زایی‌های زیادی را برای صاحبان دستگاه به همراه دارد. 

وی افزود: سولاریوم در حقیقت از یک تشک خورشیدی تشکیل شده است که در آن لامپ‌های اشعه ماورای بنفش از نوع UVA و UVB قرار داده شده اند و از بالا و پائین، اشعه به بدن تابیده می‌شود؛ بنابراین تأثیر این اشعه‌ها بر بدن با علائمی، چون بیماری‌های پوستی و سرطان مشهود می‌شود.

معاون فنی اداره کل نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو،خاطر نشان کرد: سرطان پوستی ملانوما(Melanoma) براثر تماس‌های مکرر با اشعه ماورای بنفش خورشید و مواجهه با شدت بالای اشعه در دستگاه‌های سولاریوم، در بدن ایجاد می‌شود بنابراین تصوری برمبنای برنزه شدن بی خطر وجود ندارد.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در راستای حفظ سلامت جامعه و کنترل عوامل تهدید کننده سلامت، استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده بدن (سولاریوم) را ممنوع اعلام کرده است. همچنین از نظر سازمان غذا و دارو، دستگاههای سولاریوم فاقد هرگونه مجوز جهت تولید، ورود و ترخیص بوده و تامین نگهداشت عرضه، مصرف و کاربری این اقلام جرم و قابل پیگیری می‌باشد. 

سلیمانی در ادامه یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی نیز به دلیل عوارض ناخوشایند سولاریوم، قوانینی را برای کنترل این پدیده تعیین کرده است و خطر جدی آن را در افراد مو بور و چشم روشن، خطرناک‌تر دانست.

وی درباره برنزه کردن پوست به چند گروه هشدار داد و گفت:حمام آفتاب و سلاریوم برای افراد زیر ۱۸ سال اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین کسانی که کک و مک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله از زندگیشان داشته اند، نباید با استفاده از سولاریوم یا نور آفتاب پوستشان را برنزه کنند. 

معاون فنی اداره کل نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: افراد بیماری که داروی خاصی مصرف می‌کنند، باید قبل از برنزه کردن پوست با پزشک معالج شان مشورت کرد و از عواقب آن بر بدنشان آگاه شوند.
برچسب ها: سلاریوم ، سلامت ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: