کد خبر: ۱۵۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 02
نایب رئیس هیئت بدنسازی و پروش اندام شمال شرق استان تهران گفت: با توجه به ترشح هورمون رشد در زمان روزه داری، نه تنها روزه گرفتن با انجام دادن تمرینات ورزشی مغایرتی ندارد بلکه در پیشرفت ورزشکاران نیز موثر است.
شفا آنلاین:داریوش زارع داور بین المللی بدنسازی؛ در خصوص اهمیت روزه داری ورزشکاران در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: روزه گرفتن یکی از راه های ترشح هورمون رشد است. از آنجایی که هورمون رشد در گرسنگی های طولانی و بیشتر از 6 ساعت به طور واضح افزایش می یابد و یکی از روش های بالا بردن هورمون رشد این است که فرد در حالت ناشتا بماند، که این اتفاق در زمان روزه داری نیز رخ می دهد.

به گزارش شفا آنلاین:حتی ورزشکاران حرفه ای جهان نیز در طول سال روزه می گیرند، آنان معمولا در هفته یک روز را به روزه گرفتن اختصاص می دهند، البته شیوه روزه آنان کمی با ما متفاوت است اما آنها از این روش برای بهبود آمادگی جسمانی خود استفاده می کنند.

وی افزود:جالب است بدانید که ترشح هورمون رشد در دوران کودکی و نوجوانی سبب رشد و بلوغ در بدن و رشد استخوان ها می شود. اما در بزرگسالی سبب افزایش مصرف پروتئین ها در بدن، کاهش توده چربی بدن، شکل دهی و ساخت عضلات، افزایش تراکم استخوان و پیشگیری از ایجاد پیری زودرس می شود. 

انجام دادن تمرینات ورزشی در ماه مبارک رمضان مغایرتی با روزه داری ندارد، بهترین زمان ورزش برای افراد غیرحرفه ای صبح زود است البته این افراد حدود یک ساعت قبل از افطار نیز می توانند ورزش کنند.

زارع در مورد افرادی که همیشه تمرینات ورزشی چه به صورت حرفه ای و یا غیر حرفه ای در برنامه روزانه و یا هفتگی خود دارند، تاکید کرد: به طور حتم نمی‌توان در ماه مبارک رمضان ورزش را کنار گذاشت، چرا که این افراد اگر در این ماه به هیچ عنوان ورزش نکنند، تمامی آمادگی قلبی، عروقی، خونی، عضلانی و اسکلتی و استقامت هوازی خود را از دست می‌ دهند، بنابراین توصیه می‌شود به هیچ عنوان تمرینات خود را ترک نکنند و چنانچه ورزش سنگین با زمان طولانی در برنامه خود دارند، در فاصله سحر تا افطار از انجام فعالیت های بدنی و ورزش خودداری کنند و بهتر است پس از صرف افطار تمرینات خود را انجام دهند و با کاهش فاصله استراحتشان به بهبود آمادگی جسمانی خود کمک کنند.

نایب رئیس هیئت بدنسازی و پروش اندام شمال شرق استان تهران گفت: درست است که ترک ورزش در ماه رمضان به هیچ عنوان توصیه نمی شود، اما انجام دادن فعالیت های ورزشی چه در سطح مبتدی و چه حرفه ای در ماه رمضان ملزم به توجه به نکات تغذیه ای مهمی است .

وی ادامه داد: باتوجه به تقارن فصل گرما و ماه مبارک رمضان ساعات زیادی را بین سحر تا افطار سپری خواهیم کرد ، که برای بهره گیری هرچه بیشتر از این ماه پر خیر و برکت و در کنارش موفقیت در امور ورزشی، باید برنامه ریزی دقیق غذایی داشت و به فعالیت های ورزشی در ساعات مناسب پرداخت.دقت کنید در برنامه غذایی سحری و افطاری خود تمامی درشت مغذی ها (کربوهیدرات، پروتئین، چربی و ) بگنجانید. 
بخصوص در وعده سحری بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده (سیب زمینی،جوی دوسر،برنج قهوه ای،نان جو و سایر نان های سبوس دار و تیره رنگ) استفاده کنید، زیرا بدلیل کندی هضم این مواد غذایی وانرژی پیوسته ای که به ما می دهند ، بسیار مفید است و در طول روز احساس ضعف نمی کنید.سعی کنید وعده سحری را حذف نکنید زیرا در صورت ادامه دادن به این روال (حذف وعده غذایی سحری) در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

دقت کنید در وعده افطاری خود  علاوه بر درشت مغذی ها از میوه ها،سبزیجان، حبوبات بهره ببرید.برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید.سعی کنید فاصله بین افطار تا سحر از میوه های آب دار و سبزیجات بیشتری استفاده کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.خوردن ۸ تا ۱۲ لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید. دقت کنید آب و تمام مایعات را آرام ارام وجرعه جرعه بنوشید. نوشیدن مایعات سرد به صلاح شما نیست ،از خوردن آن پرهیز کنید.

داور بین المللی بدنسازی گفت: ورزشکاران یا افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید ضمن گنجاندن مواد غذایی مذکور در برنامه غذایی خود، دقت کنند میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهند و با استفاده از پروتئین ها بخصوص گوشت سفید و لبنیات کم چرب  و سیزیجات میزان جذب کالری خود را کنترل و اندازه گیری کنند تا ضمن روزه داری به وزن ایده آل خود نیز برسند.البته افراد عادی که قصد کاهش وزن دارند علاوه بر کاهش مصرف کالری هایشان و پرهیز از مصرف تنقلات باید به ورزش سبک همانند پیاده روی بپردازند که ضمن کمک به روند کاهش وزنشان از فواید دیگر ورزش بهره ببرند و دچار یبوست نیز نشوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: