کد خبر: ۱۵۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 04
مطالعات پیشین پژوهشگران نشان می داد که داشتن اضافه وزن و شاخص توده بدنی بالا در سنین میانسالی و کهنسالی زمینه ساز بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود اما مطالعات جدید نشان می دهد که این موضوع در سنین جوانی نیز مشکل ساز بوده و حتی در سن 17 سالگی نیز می تواند افراد را با بیماری های مختلف قلبی و عروقی مواجه کند.
شفا آنلاین:ژوهشگران انگلیسی در مطالعات اخیر خود دریافتند اضافه وزن و چاقی<Overweight and obesity> موجب افزایش حجم قلب و بالا رفتن فشار خون شده و این موضوع حتی در سنین جوانی نیز می تواند سلامت قلب و عروق فرد را به خطر بیاندازد.

به گزارش شفا آنلاین:مطالعات پیشین پژوهشگران نشان می داد که داشتن اضافه وزن و شاخص توده بدنی بالا در سنین میانسالی و کهنسالی زمینه ساز بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود اما مطالعات جدید نشان می دهد که این موضوع در سنین جوانی نیز مشکل ساز بوده و حتی در سن 17 سالگی نیز می تواند افراد را با بیماری های مختلف قلبی و عروقی مواجه کند.

نتایج یافته های پژوهشگران دانشگاه بریستول نشان دهنده تاثیر شاخص توده بدنی بالا بر خروجی توان قلب به ویژه درمیزان خون پمپاژ شده توسط بطن چپ است. این موضوع به طور ویژه می تواند نشان دهنده علت بزرگ شدن قلب در افراد چاق و افزایش فشار خون در آن ها باشد. این موضوع در تمامی موارد مطالعه شده به طور واضح دیده شده است.

  در همین رابطه تیمی از پژوهشگران دانشگاه بریستول در بریتانیا به بررسی این موضوع پرداخته و دریافتند چاقی و شاخص توده بدنی بالا حتی در سنین جوانی نیز با بیماری های قلبی در ارتباط است. در همین رابطه کیتلین وید از اعضای تیم پژوهشی فوق اعلام کرد:  نتایج یافته های ما نشان دهنده تاثیر شاخص توده بدنی بالا بر خروجی توان قلب به ویژه درمیزان خون پمپاژ شده توسط بطن چپ است. این موضوع به طور ویژه می تواند نشان دهنده علت بزرگ شدن قلب در افراد چاق و افزایش فشار خون در آن ها باشد. این موضوع در تمامی موارد مطالعه شده به طور واضح دیده شده است.

یافته های تیم تحقیقاتی فوق الذکر همچنین نشان می دهد میزان بهداشت و سلامت قلب و عروق افراد جوان دارای اضافه وزن و شاخص توده بدنی زیاد از همسالان خود کمتر است. البته در این رده سنی شاخص توده بدنی بالا تاثیری در میزان و بالا رفتن ضربان قلب ندارد.

نتایج این پژوهش همچنین نشان می دهد که در صورت کنترل وزن و مبارزه با چاقی در سنین نوجوانی و جوانی می توان از بروز بیماری های شناخته شده قلبی در سنین بالاتر پیشگیری کرده و به این ترتیب خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی در فرد کاهش پیدا می کند.

طی گزارشی که در همین رابطه در کنفرانس سالانه انجمن ژنتیک انسانی اروپا ارائه شد، تاکید شده است که: ما اعتقاد داریم پیام روشنی در رابطه با ارتباط سلامت قلب و عروق و شاخص توده بدنی وجود دارد و امیدواریم با پیشگیری از بروز چاقی در سنین کودکی و جوانی، آمار بیماری های این حوزه کاهش پیدا کند.

منبع: thehealthsite

برچسب ها: چاقی ، جوانی ، اضافه وزن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: