کد خبر: ۱۵۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 30
روزه داری به تنظیم وزن بدن افراد سالم کمک می‌کند و می تواند نقش مهمی در سلامتی افراد سالم ایفا کند.
شفا آنلاین>سلامت>یک کارشناس تغذیه گفت: روزه داری برای افرادی که مبتلا به مشکلاتی مثل چربی خون بالا هستند مفید بوده و به تنظیم چربی خونشان کمک خواهد کرد.

به گزارش شفا آنلاین،علی‌اشرف رشیدی کارشناس تغذیه(nutritionist) افزود: روزه داری به تنظیم وزن بدن افراد سالم کمک می‌کند و می تواند نقش مهمی در سلامتی افراد سالم ایفا کند.

رشیدی با بیان اینکه بیماران دارای مشکلات گوارشی، کلیوی، دیابت، میگرن و... برای روزه داری باید با پزشک خود مشورت کنند، افزود: اگر پزشک روزه داری را برای فردی توصیه نکند، آن فرد نباید روزه بگیرد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: زنان باردار هم باید برای روزه داری با پزشک خود مشورت کرده و اگر پزشک آنها با بررسی شرایطشان احتمال خطر را نداد، می توانند روزه بگیرند.

وی افزود: روزه داری در ماه های نخست بارداری در زنان مشکل خاصی به همراه ندارد، البته این افراد باید مراقب رژیم غذایی خود باشند تا با کمبود مواد مغذی برای رشد جنین خود مواجه نشوند.

رشیدی با تاکید بر اینکه روزه گرفتن آداب دارد، اظهار کرد: روزه دارانی که اصول روزه داری را رعایت نمی‌کنند ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوند.

رشیدی یکی از اصول مهم روزه داری را خوردن سحری عنوان کرد و افزود: گاهی روزه داران از خوردن سحری صرف نظر کرده که این کار می تواند مشکلاتی مثل کمبود مواد مغذی مورد نیاز برای آنها را در پی داشته باشد.

رشیدی با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با ماه گرم سال، افزود: به دلیل طولانی بودن ساعات روزه داری، بدن ممکن است با کمبود آب مواجه شود که البته گرمای هوا نیز این کمبود آب بدن را تشدید می‌کند.

این کارشناس تغذیه(nutritionist) تاکید کرد: روزه داران برای جلوگیری از کمبود آب بدنشان باید در فواصل بین افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات بنوشند.

وی مصرف آب زیاد، شربت آبلیموی کم‌شکر و نوشیدنی هایی مثل دوغ را به روزه داران توصیه کرد و افزود: همچنین خوردن میوه‌های پرآبی مثل هندوانه، طالبی، ملون و... به جلوگیری از کمبود آب بدن روزه داران در طول روز کمک می‌کنند.

رشیدی در ادامه از روزه داران خواست تا حتما بین صرف افطار و شام خود فاصله‌ای را در نظر بگیرند و بلافاصله پس از صرف افطار شام نخورند.

وی در نظر رفتن یک فاصله نیم تا یک ساعته بین وعده افطار تا شام را به روزه داران توصیه کرد و افزود: بهتر است روزه داران روزه خود را با شیر ولرم، چای کمرنگ و یا آب گرم به همراه چند عدد خرما و یا میوه جات خشکی مثل خرما و کشمش و توت افطار کرده و نیم تا یک ساعت بعد شام بخورند.

این کارشناس تغذیه(nutritionist) با اشاره به طولانی بودن ساعات روزه داری ادامه داد: دستگاه گوارشی که ساعت‌های طولانی ناشتا بوده، ممکن است در اثر همراه کردن دو وعده افطار و شام با سوء هاضمه و مشکلات گوارشی مواجه شود.

رشیدی در ادامه به ورزشکاران روزه دار هم توصیه کرد: زمان ورزش کردن خود را به بعد ازظهر و نزدیک افطار موکول کرده و با توجه به گرم بودن هوا سعی کنند در مدت زمان‌های کمتر و با شدت کمتری ورزش کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: