کد خبر: ۱۵۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 31
تحقیقات اخیرنشان می‌دهد در مسیری قرار داریم که هدف آن فقط یک دهه پیش دست‌نیافتنی به نظر می‌آمد: پایان ابتلا به نشانگان اکتسابی کاهش ایمنی یا ایدز در ایالات متحده آمریکا.
       

شفا آنلاین:پژوهشگران و متخصصین بیماری ایدز باور دارند که فقط چند گام بیشتر تا کاهش جدی بیماری ایدز در سال 2025 فاصله داریم.

به گزارش شفا آنلاین:تحقیقات اخیرنشان می‌دهد در مسیری قرار داریم که هدف آن فقط یک دهه پیش دست‌نیافتنی به نظر می‌آمد: پایان ابتلا به نشانگان اکتسابی کاهش ایمنی یا ایدز در ایالات متحده آمریکا.

پژوهشگران بیمارستان زنان دانشگاه جانز هاپکینز و مدرسه بهداشت عمومی بلومبرگ با استفاده از مدل‌های آماری بروز، شیوع و مرگ‌آفرینی ویروس HIV را بررسی و مشاهده کردند که آمار موارد جدید ابتلا به این ویروس تا سال 2020 میلادی با کاهش جدی روبرو خواهد بود و به 21 هزار مورد می‌رسد. با هدف‌گذاری محدودسازی موارد جدید ابتلا تا سال 2025 به 12 هزار مورد، می‌توانیم ادعا کنیم که به نقطه پایان اپیدمی ایدز دست پیدا کرده‌ایم. یافته‌های این دو گروه تحقیقاتی در ژورنال طب پیشگیری آمریکا به چاپ رسیده است.

نگارنده ارشد این مقاله تحقیقاتی، دکتر رابرت بوناچی، می‌گوید: «دسترسی به این هدف تلاش و حمایت ملی می‌طلبد ولی مسلما این هدف ارزش تلاش مداوم را دارد: چشم انداز باورنکردنی پایان اپیدمی ایدز در ایالات متحده آمریکا.»
این دو مرکز پژوهشی آمار موجود را در ارتباط با شیوع، بروز و مرگ‌ و میر بر اثر بیماری ایدز از سال 2010 به بعد تحلیل کرده و نتیاج به دست آمده این امید را بوجود آورده که در سال 2020، حدود 90 درصد افراد مبتلا نسبت به بیماری خود آگاه بوده و 90 درصد از آنان از درمان موثر و مستمر برخوردارخواهند بود و90 درصد گروه تحت درمان به مرحله کاهش تعداد ویروس دست می‌یابند.
این فرمول به 90/90/90 شهرت دارد و گروه تحقیقاتی سعی دارد که این الگو را در سال 2025 به 95/95/95 برساند.با حفظ این چهارچوب فکری و با کمک نرم‌افزارهای ریاضی، پژوهشگران یک بار دیگر کوشیدند که امکان کاهش مبتلایان را به 12 هزار نفر با ریاضیات اثبات کنند. مدل‌سازی ریاضیاتی نشان داد که می‌توان در سال 2020 به کاهش 46 درصدی و در 2025 به کاهش 70 درصدی دست یابیم.
به بیانی دیگر به فرمول 95/95/95 دست یافته‌ایم. همچنین نرخ واگیر HIV از 53/3 در سال 2013 به 98/0 در 2025 خواهد رسید. فوت بر اثر بیماری ایدز از 16 هزار و 500 مورد در 2013 به 12هزار و 522 کاهش داشته است. نگارندگان مقاله بر اهمیت دسترسی به این اهداف تاکید داشته و باور دارند که کاهش میزان ابتلا به بیماری ایدز سبب ارتقا کیفیت زندگی گروه‌های آسیب‌پذیرتر می‌شود. جوانان، مردان همجنس‌گرا، دوجنسی‌ها، هیسپانیک‌تبارها وسیاهپوستانی که در ایالات کم‌درآمد جنوبی زندگی می‌کنند، از این دست هستند. دکتر دیوید هالگریو، استاد دانشگاه جانزهاپکینز و دیگر نویسنده ارشد مقاله می‌گوید: «هدایت و اختصاص مراقبت و امکانات درمانی بهتر به جوامع محروم‌تر کشور در موفقیت‌آمیز بودن این برنامه نقش عمده‌ای دارد. در دهه پیش‌رو بایست بودجه و توجه ملی بیشتری به این امر مهم معطوف شود.»سپید
Managed care

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: