کد خبر: ۱۵۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 27
نمونه برداری از ١٠ هزار مجرم با سابقه در سال ٩٥ با کمک سازمان زندان ها در بانک ژنتیک ایرانیان انجام شد.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: نمونه برداری از ١٠ هزار مجرم با سابقه در سال ٩٥ با کمک سازمان زندان ها در بانک ژنتیک ایرانیان انجام شد.

 به گزارش شفا آنلاین،سید احمد شجاعی افزود: امسال هم نمونه برداری از بقیه مجرمان باسابقه ادامه می یابد تا هویت همه آنان در بانک ژنتیک(Genetic Bank) ایرانیان باقی بماند.

معاون قوه قضائیه اظهار کرد: مشاغل و گروه های درمعرض خطر به دلیل حساسیت شغلی بعد از مجرمان سابقه دار در اولویت نمونه برداری در بانک ژنتیک قرار دارند که به عنوان نمونه از مجموعه آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران درخواست شده است تا برای مراجعه و ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

وی افزود: اندک زمانی پس از وقوع بحران، مجموعه های مختلفی در محل حادثه، حاضر می شوند اما در نهایت پزشکی قانونی مسئولیت سنگین شناسایی هویت اجساد و اطلاع رسانی به مردم را به عهده دارد و تکمیل بانک اطلاعات ژنتیک خدمت رسانی در این زمینه را تسهیل خواهد کرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، درباره مسئولیت این سازمان در زمان وقوع حوادث(Accidents) غیرطبیعی گفت: پزشکی قانونی در نتیجه این حوادث با اجسادی با هویت غیرقابل تشخیص روبرو می شود که برای تشخیص هویت باید از شخص و خانواده درجه یک متوفی نمونه گیری شود که کاری زمانبر و هزینه بر است اما بانک اطلاعات ژنتیک به راحتی امکان شناسایی را فراهم می کند.

شجاعی تنها راه تشخیص هویت را ژنتیک و استخراج اطلاعات دی. ان. ای. عنوان کرد و گفت: با وجود تجهیز 10 آزمایشگاه در کشور برای این امر همچنان با کمبود آزمایشگاه و سردخانه روبرو هستیم و از سویی کمبود و گرانی کیت های تشخیصی باعث بروز مشکلاتی برای پزشکی قانونی شده است.

وی با بیان حادثه تصادف قطار در سمنان، حادثه حله در کشور عراق و آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران در 1395 ، سال یاد شده را سالی بحران خیز برای کشور دانست و خاطرنشان کرد:اگر بعنوان مثال، نمونه برداری از آتش نشانان گرفته می شد و اطلاعات ژنتیک شهدای آتش نشان ساختمان پلاسکو را در اختیار داشتیم، دیگر نیازی به نمونه گیری از خانواده های آنان نبود.
برچسب ها: حوادث ، سازمان ، ژنتیک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: