کد خبر: ۱۵۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 28
با توجه به نقش مهم کبد در حفظ تندرستی، شاید تصور کنید که کوچکترین مشکل مربوط به کبد سریع آشکار میشود اما چنین نیست. به گفته متخصصان به بیماری هپاتیت C اپیدمیک خاموش گفته میشود زیرا بسیارى از افرادی که دچار این بیماری میشوند از آن آگاه نمیشوند.
شفا آنلاین:در این مقاله شش مشکلی که نشانه بیماری کبدی<Liver disease> هستند را برای شما توضیح می دهیم.کبد در بدن انسان به طور طبیعی مواد زاید را دفع و خون را پاکسازی می کند. کبد نه تنها بهعنوان تصفیه کننده خون عمل میکند بلکه هورمون تولید میکند، انرژی ذخیره و ترکیباتی تولید میکند که در هضم غذا در معده موثر است.این موارد بخشی از وظایف متعدد کبد است.

به گزارش شفا آنلاین:با توجه به نقش مهم کبد در حفظ تندرستی، شاید تصور کنید که کوچکترین مشکل مربوط به کبد سریع آشکار میشود اما چنین نیست. به گفته متخصصان به بیماری هپاتیت C اپیدمیک خاموش گفته میشود زیرا بسیارى از افرادی که دچار این بیماری میشوند از آن آگاه نمیشوند. زمانی که علایم بیماری آشکار می شود چه به دلیل بیماری هپاتیت، بیماری کبد چرب یا بیماری دیگر، احتمال دارد که فرد دچار سیروز کبدی شده باشد.

بیماران مبتلا به سیروز کبد در معرض سرطان کبد قرار میگیرند و بالاخره به عمل پیوند نیاز پیدا میکنند. بیماری کبد چرب با چاقی مفرط ارتباط نزدیکی دارد و شایعترین علل مشکل کبدی است. انواع بیماری هپاتیت و مصرف مشروبات الکلی نیز از علل شایع و نشانه بیماری کبدی است. رعایت یک برنامه غذایی سالم و متعادل ، ورزش کردن و مصرف نکردن مشروبات الکلی بهترین راه پیشگیری از بیماری های کبدی است .اما علایم دیگری که نیاز به بررسی دارد:
درد شکمی نشانه بیماری کبدی

احساس سوزش یا درد شکم، ورم یا درد در یک چهارم فوقانی راست شکم نشانه مشکل کبدی است. کبد بیشتر محفظه شکم را پر میکند و در سمت راست شکم قرار دارد. در صورت ملتهب بودن، میتوانید آن را حس کنید.

زردی پوست یا چشم ( یرقان )

هنگامیکه بدن سلولهای خونی را میشکند، یکی از محصولات ایجادشده زردرنگ است که بیلیروبین نام دارد. درحالیکه یک کبد سالم مشکلی در دفع بیلیروبین ندارد، کبد بیمار اجازه تراکم بیلیروبین در خون را میدهد که به زردرنگ شدن پوست و چشم منجرمیشود.به این بیماری یرقان میگویند.ادرار پررنگ و مدفوع کمرنگ نیز از علایم یرقان است.

درد مفصلی

درد مفصلی مانند درد آرتریت ، حالت تهوع ، استفراغ، خستگی و از دست دادن اشتها همه از علایم مرتبط با بیماری کبد به ویژه هپاتیت خودایمنی است. هپاتیت خود ایمنی بیماری است که طی سیستم ایمنی به اشتباه به سلولها و بافتهای کبد حمله میکند و در زنان شایع تر است.

لکه های پوستی

ازآن جا که کبد به درستی خون را تصفیه نمیکند، احتمال لخته شدن خون وجود دارد. این نوع لختگی شبیه کبودیهای بزرگ ظاهر می شود. این کبودیها بیشتر در تنه و سینه دیده میشود.

سردرگمی

بیماری کبدی میتواند باعث تراکم مس در خون و مغز شود که به سردرگمی شبیه آلزایمر می انجامد. این نوع سردرگمی مربوط میشود به مرحله پیشرفته بیماری کبدی، که شاید تنها علامتی از بیماری باشد که فرد تجربه می کند.

تحلیل عضله

شکم بیش ازحد بزرگ یا قوزک متورم با دستها و پاهای لاغر و ضعیف میتواند به دلیل عدم تعادل مایعات براثر بیماری کبدی به وجود بیاید. این تحلیل رفتن عضله میتواند بالای گونه و در اطراف گیجگاه نیز خودش را نشان بدهد. این علایم پیشرفته نشانه بیماری کبدی است .

پزشک آنلاین

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: