کد خبر: ۱۵۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 26
باقی ماندن وزن پس از زایمان، نقش مهمی در توسعه چاقی دراز مدت و خطرات سلامتی مرتبط با آن در زنان واقع در سنین باروری دارد.
شفا آنلاین:بر اساس یک پژوهش انجام‌شده توسط محققین کشورمان، برگشت به وزن عادی خود پس از زایمان، می‌تواند از ابتلا به افسردگی پس از زایمان در زنان کمک نماید.

به گزارش شفا آنلاین:باقی ماندن وزن پس از زایمان<giving birth>، نقش مهمی در توسعه چاقی دراز مدت و خطرات سلامتی مرتبط با آن در زنان واقع در سنین باروری دارد.

محققین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز در این زمینه، پژوهشی را انجام داده اند. در این مطالعه وضعیت بازگشت وزن پس از زایمان و ارتباط آن با افسردگی پس از زایمان مورد بررسی قرار گرفته است.

باقی ماندن وزن پس از زایمان، نقش مهمی در توسعه چاقی دراز مدت و خطرات سلامتی مرتبط با آن در زنان واقع در سنین باروری دارد.

این مطالعه‌ تحلیلی بر روی 309 زن واقع در پایان ماه ششم پس از زایمان انجام شده و اطلاعات مورد نیاز آن از طریق پرسش‌نامه‌ های خاص علمی جمع آوری گردیده است.

یافتههای این پژوهش نشان داد که در پایان ماه ششم پس از زایمان، حدود 84 درصد از زنان مورد مطالعه، به وزن قبل از بارداری خود دست نیافته ‌بودند. بر اساس این یافته ها، نزدیک به نصف زنان فوق، دارای وزن باقی‌مانده قابل توجهی به میزان 5 کیلوگرم یا بیش‌تر بودند و حدود 18 درصد از آن ها نیز در معرض خطر افسردگی پس از زایمان قرار داشتند.

بررسی های این پژوهش نشان می دهد که خواب ناکافی در کنار عدم انجام صحیح و کافی مراقبت‌های پس از زایمان که کاهش وزن نیز از جمله آن ها به حساب می آید،  در ایجاد افسردگی نقش موثری ایفا کرده اند.

نتایج این مطالعه بر اهمیت باقی‌نماندن وزن پس از زایمان و نقش آن در سلامت زنان تاکید می‌کند و با توجه به میزان بالای اضافه وزن پس از زایمان، محققین مجری این پژوهش، لزوم اجرای برنامه‌هایی در خصوص آموزش و مدیریت وزن پس از زایمان را توسط ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، محرز می‌گرداند.

برچسب ها: افسردگی ، زایمان ، چاقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: