کد خبر: ۱۵۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 15
طرح تحول نظام سلامت با یک نگاه انسانی مترقی برای کمک به بیمارانی که به واحدهای دولتی و دانشگاهی مراجعه می کنند، پایه گذاری شد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با برشمردن ثمرات اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: هنوز یادمان نرفته است که تا قبل از اجرای این طرح و در دولت های قبل، پیکر بیماران متوفی را در بیمارستان ها گروگان نگه می داشتند تا پول بیمارستان بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین، علی نوبخت حقیقی روز دوشنبه در افتتاحیه بیست و هشتمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت با یک نگاه انسانی مترقی برای کمک به بیمارانی که به واحدهای دولتی و دانشگاهی مراجعه می کنند، پایه گذاری شد.

وی ادامه داد: در ایام انتخابات شاهدیم که مسئولان وقت وزارت بهداشت(Ministry of Health) و دیگر نهادهای پزشکی کشور مجددا با ایجاد هیاهو و سر و صدا، می خواهند اوضاع را به آن زمان برگردانند درحالی که در زمان مسئولیت خود، دغدغه ای در رابطه با گرفتاری مردم در مراجعه به بیمارستان های دولتی نداشتند.

 پزشک متخصص داخلی یادآور شد: اگر نگاهی به چند سال پیش داشته باشیم، هنگامی که مردم به بیمارستان های دولتی در تهران و شهرستان ها مراجعه می کردند، به آنها گفته می شد فعلا 200، 300 هزار تومان واریز کنید تا بیمار شما بستری شود درصورتی که این افراد اگر پول داشتند که بیمارستان خصوصی را انتخاب می کردند.

وی بیان داشت: بدتر از آن، هنگام جراحی، یک نسخه به همراه بیمار داده می شد تا وسایل مصرفی، دارو و لوازم عمل را از بیرون بیمارستان تهیه کند.

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس : از آن شرم آورتر این که پیکر متوفیان را در بیمارستان(Hospital) ها گروگان نگه می داشتند تا پول بیمارستان را بگیرند و تمام این فجایع در حوزه پزشکی مملکت انجام می شد.

وی خاطرنشان کرد: من در سال 89، در اعتراض به این وضع فضاحت بار از تمام خدمات دولتی کناره گرفتم و اطلاعیه دادم که این کارها ظلم به ملت ایران و استقبال از آتش جهنم است و من در چنین فضایی کار نمی کنم.

نوبخت افزود: این وضعیت فضاحت بار ادامه یافت تا این که به اذن الهی و اراده ملی، دکتر روحانی در سال 92 به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمد و یکی دو ماه قبل از انتخابات یازدهم در ستاد ایشان به مردم قول دادیم که در صورت انتخاب دکتر روحانی، این وضعیت اسفبار پایان خواهد یافت.

وی اظهار کرد: البته برای اجرای طرح تحول نظام سلامت با تیم اقتصادی دکتر روحانی مشورت کردیم و گفتیم که این کار، خرج زیادی دارد و باید از محل درآمد ناخالص ملی، مقادیر فراوانی برای آن اختصاص یابد که دولت هم قول داد و طرح به اجرا درآمد و اکنون شما شاهد رضایت مردمی هستید.

نوبخت به گفته های یکی از متخصصان هماتولوژیست آنکولوژیست کشور در همایش پزشکی هفته قبل اشاره کرد و گفت: این پزشک متخصص اعلام کرد که تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، وقتی برای بیماران نسخه می نوشتم بالای 70 درصد آنها که از محرومان جامعه بودند، به دلیل مشکلات مالی، برای بار دوم مراجعه نمی کردند و در واقع به استقبال مرگ می رفتند ولی الان با اجرای طرح تحول نظام سلامت، اگر هزینه داروی یک بیمار 30 میلیون تومان باشد با پرداخت 300 هزار تومان، مشکل او حل می شود.

 نماینده مجلس بیان داشت: برخی افراد که خود در دوره های قبلی مسئولیت داشتند، دوباره آمده اند و می گویند که می خواهیم به داد مردم برسیم، درحالی که آنها بودند و به داد مردم نرسیدند.

وی به برخی مشکلات که به دلیل کسری بودجه در مسیر اجرای طرح تحول سلامت به وجود آمد، اشاره کرد و گفت: با پیشرفت طرح به خاطر کسری بودجه، مشکلاتی در پرداخت کارانه به پرستاران و پزشکان ایجاد شد که با هماهنگی دولت، در اصلاحیه بودجه 95، مبلغ پنج میلیارد تومان که بعدا به هشت میلیارد تومان افزایش یافت، برای تداوم طرح، مصوب و به دولت اجازه داده شد تا این اعتبار را دراختیار سازمان بیمه سلامت ایران قرار دهد.

نوبخت یادآور شد: در آن زمان، وزیر بهداشت و معاون درمان وزارت بهداشت و دیگر دست اندرکاران این حوزه گفتند که به سازمان بیمه سلامت(Health insurance)، اشراف ندارند و ممکن است مشکلاتی در این راستا ایجاد شود.

وی ادامه داد: بنابراین در تصویب قانون برنامه ششم توسعه، پیشنهاد شد کل سازمان بیمه سلامت دراختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، 9 بیست و هفتم بیمه تامین اجتماعی هم شفاف شود و در یک حساب خاص قرار گیرد و وزارت بهداشت نسبت به آن اشراف داشته باشد که از طریق این دو پشتوانه مشخص و هشت هزار میلیارد تومان اعتبار علی الحساب، در عمل به پیشرفت طرح تحول نظام سلامت کمک کنیم.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت ممکن است در برخی زمینه ها نارسایی هایی داشته باشد، قول داد در دولت آتی این مشکلات برطرف شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در برنامه ششم، ریل ها را تعریف کردیم که حرکت در مسیر طرح تحول برای 5 سال آینده باید چگونه باشد، بنابراین هر فردی، وزیر بهداشت شود باید به تکلیف مجلس در این زمینه عمل کند.

وی در خصوص تقاضای جامعه پزشکان برای رعایت عدالت مالیاتی نیز گفت: پیش از این نیز در موضوع مالیات، جلسه ای با وزیر بهداشت، رییس سازمان نظام پزشکی(Medical System) و وزیر اقتصاد داشتیم و اعلام کردیم که صنف پزشکان، شرافتمندانه کار می کند و نمی خواهد از پرداخت مالیات فرار کند، ما خواهان رعایت عدالت در این زمینه هستیم و امیدواریم در این زمینه چاره اندیشی موثری صورت گیرد.

نوبخت همچنین از اعضای جامعه پزشکی دعوت کرد در انتخابات سازمان نظام پزشکی که قرار است روز جمعه، 30 تیرماه امسال برگزار شود حضور پررنگ داشته باشند.

وی تاکید کرد: این انتخابات، هر چهار سال یکبار برگزار می شود و مصوبات شورای عالی نظام پزشکی، لازم الاجراست و معتقدیم بسیاری از دغدغه های پزشکان باید درون این سازمان حل شود.

نوبخت با بیان این که بخشی از فرآیند این انتخابات صنفی به صورت الکترونیک برگزار می شود، پیشنهاد کرد که تعداد مراکز رای گیری افزایش یابد و به منظور فراهم ساختن بستر افزایش مشارکت عمومی، حتی صندوق های سیار هم برای این انتخابات پیش بینی شود.
بیست و هشتمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران امروز 25 اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مرکز همایش های بین المللی رازی آغاز به کار کرد و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

بیش از هزار و 500 نفر از اعضای انجمن پزشکان متخصص داخلی کشور در رشته های تخصصی و فوق تخصصی داخلی مغز و اعصاب، قلب و عروق، غدد و متابولیسم، گوارش و کبد، نفرولوژی، هماتولوژی و انکولوژی در این گردهمایی حضور دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: