کد خبر: ۱۵۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 13
پرستاران و مراکز مشاوره پرستاری می‌توانند مراکز hospice یا همان مراکز مراقبتی طب تسکینی دایر کنند.
شفا آنلاین>سلامت>معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرد: پرستاران و مراکز مشاوره پرستاری می‌توانند مراکز hospice یا همان مراکز مراقبتی طب تسکینی دایر کنند.

به گزارش شفا آنلاین، مراکز hospice یا طب تسکینی(Palliative medicine)، مراکزی هستند که بیماران مزمن یا سالمندانی که به مراقبت نیاز دارند اما ماندن آنان در بیمارستان، فایده درمانی برایشان ندارد و فقط موجب اشغال تخت بیمارستانی می‌شوند و در عین حال امکان ماندن در منزل و دریافت خدمات مراقبت در منزل را ندارند، می توانند از خدمات پرستاری و مراقبتی این مراکز استفاده کنند.

مراکز hospice یکی از خدمات مدرن نظام سلامت در کشورهای پیشرفته است که به خصوص برای بیمارانی که بیماری آنان درمان قطعی کوتاه مدت ندارد، یا افرادی که زندگی همراه با درد و ناتوانی دارند، می‌توانند از خدمات مراکز hospice یا طب تسکینی استفاده کنند.

در این ابلاغیه خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با موضوع پیاده سازی مراقبت های پرستاری جامعه نگر و ایجاد مراکز home care آمده است: با توجه به ابلاغ آیین نامه مراکز مراقبت‌های پرستاری جامعه نگر (مراقبت در منزل) در 15 تیر 1395 که به تصویب وزیر بهداشت رسیده است و با عنایت به تأکیدات ایشان در اجلاسیه مورخ 18 اردیبهشت 1396 که با مشارکت بی سابقه مسئولان home care از سراسر کشور در تهران برگزار شد و نظر به وجود توانمندی‌های بالای بسیاری از مراکز قانونی و دارای مجوز home care (مراقبت در منزل) و افراد حاذق و دلسوزی که در بسیاری از این مراکز فعالیت می‌کنند و نیز با عنایت به تأثیر شگرف این مراکز بر کاهش هزینه‌های مردم، بیماران و مراکز درمانی به ویژه برای بیماران مزمن، سالمند، صعب العلاج خواهشمند است با قید فوریت در موارد زیر همکاری لازم صورت گیرد.

تشویق و تلاش برای صدور مجوز به افراد واجد شرایط و توانمند تا نیل به هدف و استاندارد(Standard) هر 50 هزار نفر جمعیت به یک مرکز مراقبت در منزل از جمله مواردی است که در این نامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده، انجام دهند.

در ادامه این نامه، آمده است: دارندگان مجوز مراکز مراقبت در منزل که دارای حسن سابقه و توانمندی علمی و حرفه‌ای در انجام وظایف خود باشند، می‌توانند علاوه بر ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل نسبت به ایجاد و فعالیت مراکز hospice نیز اقدام کنند.

همچنین در این ابلاغیه تأکید شده است: با توجه به ضرورت ایجاد و فعالیت هاسپیس‌ها در کشور ما ضرورت دارد بنا به اقتضائات بومی و محلی، همکاری همه جانبه‌ای برای فعال شدن این مراکز توسط دارندگان مجوز مراقبت در منزل صورت پذیرد.طی یک ماه آینده مشروح شرح وظایف مراکز هاسپیس، چک لیست‌های کنترل و نظارت و ... نیز ابلاغ می‌‌شود.

در این نامه تاکید شده است: برای نظارت تخصصی و کیفی بر مراکز مراقبت در منزل و هاسپیس علاوه بر روال موجود، از توان شورای هماهنگی پرستاری در هر دانشگاه/دانشکده (مدیر پرستاری دانشگاه، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری) استفاده شود.

مراکز hospice مراکزی برای نگهداری و مراقبت از بیماران مزمن است که خارج از بیمارستان یا نزدیک آن دایر می‌شوند و بیماران نیازمند به مراقبت می‌توانند بین خدمات مراقبت در منزل و خدمات این مراکز حق انتخاب داشته باشند.
برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، بیمارستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: