کد خبر: ۱۵۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 14
رییس سازمان غذا و دارو عنوان کرد
خوشبختانه بحران دارو در دولت یازدهم حل شد. البته شاید این موضوع کار چندان سختی نبود و می‌شد درهای کشور را باز و کمبود را حل کرد، اما با کاهش واردات، این بحران را حل کردیم و حال آنکه درحال حاضر کمبود دارو در کشور از 350 قلم به 30 قلم رسیده و واردات دارو حدود 25 درصد کم شده است.»
شفا آنلاین:واژه بحران شاید یک لغت نامانوس باشد، اما زمانی که شرایط پیرامونی یک اتفاق به‌قدری بغرنج می‌شود به کار بردن این واژه چندان هم عجیب نیست.

به گزارش شفا آنلاین: حال اگر این اتفاق در حوزه تامین محصولات حیاتی مانند دارو بیافتد به یقین این شرایط بحران است. برای بسیاری سال‌های 91 و 92 به‌مثابه فاجعه در حوزه دارو بود. اتفاقاتی که در آن سال‌ها افتاد شبیه کابوس بود و حال از آن شرایط چند سالی می‌گذرد.


در نگاه نخست بسیاری بر این باور بودند که حل این مشکل نیازمند صرف زمانی طولانی است و ممکن است وضعیت بدتر هم بشود. در نقطه مقابل هم برخی راه حل این بحران را افزایش واردات دارو می‌دانستند. رئیس سازمان غذا و دارو هم با اشاره به بحران دارویی کشور در سال‌ها 92 گفت: «خوشبختانه بحران دارو در دولت یازدهم حل شد. البته شاید این موضوع کار چندان سختی نبود و می‌شد درهای کشور را باز و کمبود را حل کرد، اما با کاهش واردات، این بحران را حل کردیم و حال آنکه درحال حاضر کمبود دارو در کشور از 350 قلم به 30 قلم رسیده و واردات دارو حدود 25 درصد کم شده است.»
جلوگیری از واردات برنج آلوده
رسول دیناروند در سیزدهمین گردهمایی آزمایشگاه‌های کنترل غذا و داروی سراسر کشور با اشاره به بحران ایجاد شده در مورد کیفیت برنج وارداتی قبل از سال 92، گفت: «قبل از سال 92 بحران و شبهه‌ای درمورد کیفیت برنج وارداتی ایجاد شده بود که آزمایش‌هایی هم در این زمینه انجام شد و کار به مجلس و بازرسی کل کشور نیز کشید. پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد که در نتیجه آن، بی‌اعتمادی مردم و مسئولین نسبت به دستگاه‌های نظارتی ایجاد شد.»
وی ادامه داد: «در سال 92 درمورد برنج و موارد شبیه آن دو تصمیم گرفتیم؛ اول اینکه درمورد برنج وارداتی سخت‌گیرانه‌تر برخورد کردیم و تا 20 درصد سقف مجاز فلزات سنگین را پایین آوردیم. دوم اینکه امکان واردات برنج بدون ثبت منبع را حذف کردیم. به واسطه این دو تصمیم، فشار زیادی به ما وارد شد و بزرگ‌ترین ماموریت وزیر خارجه هند در سفر به ایران حل مشکل برنج و چای بود؛ زیرا ما هر دو مورد را مشمول ثبت منبع کرده بودیم.»
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در آن زمان فشارهای داخلی نیز به دلیل اتخاذ این تصمیم وجود داشت، اظهار کرد: «ثبت منابع برنج به‌تدریج انجام شد و سقف مجاز نیز پایین آورده و به‌شدت کنترل شد. از آن زمان تاکنون حتی یک مورد تخلف و سو استفاده نیز گزارش نشد.»
دیناروند افزود: «در گزارش عملکرد همکاران ما در استان لرستان اعلام شد که 5500 تن برنج توقیف شد؛ این موضوع در چند استان دیگر نیز اتفاق افتاد. یعنی دستگاه‌های نظارتی، دادگاه‌ها و غیره در استان‌ها وارد کار شدند و حتی یک گرم برنج که سازمان غذا و دارو ممنوع اعلام کرد، اجازه خروج از انبارها پیدا نکرد.»

کاهش واردات پالم
معاون وزیر بهداشت با اشاره به موضوع پالم، اظهار کرد: «درمورد پالم ایستادگی کردیم و 1 میلیون واردات پالم در سه سال گذشته نسبت به سه سال قبل از آن کاهش یافت. مطمئن باشید فشارهای سیاسی و لابی‌ها برای اینکه این اتفاق نیفتد، بسیار زیاد بود؛ زیرا این نوع تصمیم‌ها در سازمان غذا و دارو اثرات اقتصادی دارد.

وقتی 100 هزار تن برنج را آزمایشگاه ما ممنوع اعلام می‌کند، فشار اقتصادی به برخی افراد وارد می‌شود و این در حالی است که ما با وجود همه فشارها، عقب‌نشینی نکردیم.»
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اهمیت کار آزمایشگاه‌های غذا و دارو و بیان اینکه هیچ وقت مدیرکل نظارت سازمان نمی‌تواند نتیجه آزمایشگاه را تغییر بدهد، گفت: «ایستادگی مدیران سازمان در برابر فشارها به پشتوانه درست کار کردن و دقت و صحت کار آزمایشگاه است. اگر به دقت آزمایشگاه شک وجود داشته باشد، نمی‌توان در برابر فشارهای مختلف دوام آورد.»
دیناروند با گلایه از هجمه‌های مختلف به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: «طی 3 سال گذشته، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بنابر قضاوت مردم، خوب کار کرده است. از طرف دیگر سیاست‌مداران را مشاهده کنید که بزرگ‌ترین حمله‌ها را به این حوزه انجام می‌دهند. کسانی هستند که تهمت می‌زنند و تخریب می‌کنند و وقتی ریشه واقعی را دنبال می‌کنیم، به مسائل سیاسی و اقتصادی و منافع شخصی می‌رسیم.»

حل بحران دارویی در دولت تدبیر و امید
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به حل بحران دارویی در کشور در دولت تدبیر و امید، بیان کرد: «بحران دارو در دولت یازدهم حل شد. شاید این موضوع کار چندان سختی نبود و می‌شد درهای کشور را باز و کمبود را حل کرد، اما با کاهش واردات، این بحران را حل کردیم و در حال حاضر کمبود دارو از 350 قلم به 30 قلم رسیده و واردات دارویی نیز حدود 25 درصد کم شده است.»
وی به برخی اظهارنظرها درمورد تجهیزات پزشکی نیز اشاره و بیان کرد: «درمورد تجهیزات پزشکی می‌گویند وزارت بهداشت مافیای تجهیزات پزشکی دارد و تولید داخلی را نابود کرده است.
درحالی که برای اولین بار در این دوره، تجهیزات پزشکی در کشور ساماندهی شد و کاهش قیمت در این حوزه حتی از دارو نیز بیشتر بود.» دیناروند ادامه داد: «مردم خودشان متوجه هستند که چهار سال پیش، قیمت استنت قلبی 4 میلیون تومان بود ولی در حال حاضر زیر یک و نیم میلیون تومان است. لنز چشمی 450 هزار تومان بود و امروز 220 هزار تومان است. چرا این موارد را نمی‌بینند؟»
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری نیز موفق بوده، گفت: «ما توانستیم در کاهش پرداختی از جیب مردم، افزایش دسترسی، مراقبت از سلامت و حتی پیشگیری موفق باشیم.
تهمت دیگری نیز در همین زمینه می‌زنند که وزارت بهداشت فقط در زمینه درمان کار کرده است. اعتبار حوزه پیشگیری و بهداشت وزارت بهداشت در چهار سال قبل 4/5 درصد و در دولت یازدهم 9 درصد بود.» رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کارهای سازمان غذا و دارو در زمینه پیشگیری، نمونه بین‌المللی است، اظهار کرد: «کاهش اسید چرب ترانس، کاهش نمک، کاهش شکر و غیره تصمیم‌هایی است که طی سه سال انجام شد و اثرات فوری آن را مشاهده می‌کنیم. کم شدن نمک در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش شکر در کاهش وزن و دیابت موثر است.» دیناروند در پایان گفت: «انجام برچسب‌گذاری غذا و چراغ راهنمای تغذیه نیز در این دولت انجام شد و این دستاوردی است که فقط 5 کشور دنیا توانستند انجام بدهند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: