کد خبر: ۱۰۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 14
شفا آنلاین>سلامت>رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران از برنامه‌های آتی برای حذف سقف درصد بیمه‌ها خبر داد و گفت: باید افراد با درآمد بالاتر درصد بیشتری از درآمد خود را نسبت به افراد کم‌‌درآمد جامعه به سلامت اختصاص دهند.
به گزارش شفا آنلاین، درمراسم سمپوزیوم ملی مدل‌های طرح تحول سلامت که در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد سید رضا مجدزاده رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران در خصوص ساختار نظام‌های سلامت گفت: نظام سلامت یک نظام کاملا ایدئولوژیک و سیاسی است. به گونه‌ای که خدمات سلامت و بهداشتی باید همراه با اخلاق در نظر گرفته شود. یعنی سلامت مردم ارتقا می یابد هم پزشکان به رسالت معنوی خود می‌رسند. 

وی در خصوص تئوری های نظام‌سلامت توضیح داد: تئوری های نظام سلامت بسیار متنوع هستند ، یعنی یک مدل به سودگرایی و پیامد نگاه می‌کند که چه کار کنیم تا همه افراد به بهترین وجه بهره مند شوند. که این مدل به دو زیر شاخه تقسیم می‌شود که یکی تمرکز روی آنچه مردم فکر می‌کنند دارد که همان را اولویت قرار می‌دهد و همه چیز تبدیل به واحد اقتصادی می‌شود و در مقابل، دیگری بیشتر شاخص ها را عینی در نظر می‌گیرد. ولی در کل این اخلاق است که تصمیم گیرنده است. 

وی افزود: نمود این مدل زمانی مشخص می‌شود که بخواهیم پزشکی را به مناطق محروم بفرستیم و برای این کار مجبور به صرف هزینه‌های بالاتر باشیم و نباید قانون جنگل حکمفرما باشد.

وی در ادامه گفت: وظیفه حاکمیت است که افراد بی‌خانمان که از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارند را حمایت کنند تا این افراد نیز مثل سایرین از خدمات بهره‌مند شوند. 

مجدزاده در خصوص برنامه‌های آتی طرح تحول سلامت که در حال حاضر در حال مذاکره هستند عنوان کرد: قرار است در برنامه‌های آتی بحث درصد بیمه‌ نداشته باشیم تا به این وسیله عدالت بیشتری بین طبقات محروم جامعه و طبقات پر درآمد ایجاد شود. به این ترتیب که درصد بیشتری از درآمد افراد پر درآمد صرف هزینه‌های سلامت شود. 

وی در خصوص ارزشهایی که در طرح تحول سلامت مد نظر گرفته شده است بیان کرد: از جمله‌ ارزشهایی که در طرح تحول سلامت مد نظر است سلامت همه جانبه،‌کرامت انسانی، حداکثر سلامت، عدالت، و انسجام اجتماعی است. 

ما باید اجزاء نظام سلامت را دریابیم و به این فکر کنیم که چگونه آنها را در کنار هم بچینیم که بهترین نتیجه را بدست آوریم . 

وی تاکید کرد: 6 موضوع ارائه خدمت نیروی انسانی، اطلاعات،‌فرآورده‌های پزشکی ، تامین منابع و رهبری و حاکمیت باید مورد توجه قرار بگیرد. 

 رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران در خصوص ارائه خدمت موثر گفت: ارائه خدمت زمانی خوب است که خدمت موثر، ایمن و با کیفیت برای جامعه ارائه شود و این خدمات با حداقل هدر رفت منابع صورت گیرد. همچنین نیروی انسانی باید آموزش دیده و با مهارت باشد تا بتواند مولد و پاسخگو باشد. 

وی افزود: نظام اطلاعاتی که بتواند تولید،‌انتشار و بهره‌مندی به هنگام از اطلاعات را داشته باشد می‌تواند موجب ارتقای نظام سلامت شود. و فناوری ایمن و هزینه ثمر بخش با پشتوانه علمی در این زمینه حائز اهمیت است. 

مجدزاده در خصوص ویژگی منابع مالی توضیح داد: منابع باید به گونه‌ای تامین شوند که بیمار به جز درد بیماری مشکل دیگری نداشته باشد و در نهایت حاکمیت همان همکاری و اتحاد مجموعه درون و برون نظام سلامت است. 

وی در پایان در خصوص دستاوردهای نظام سلامت گفت: بیمه همگانی خودگردانی بیمارستان‌ها،‌پزشک خانواده ، استقرار نظام ارجاع، بیمه خدمات روستایی، پوشش جمعیت حاشیه نشین و ارتقاء کیفیت هتلینگ ، افزایش مراقبت‌های بیماری های واگیر، رهگیری و ردیابی اصالت دارو ، گسترش سامانه سپاس، برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت برای رفع کمبود دارو ، کاهش گرانی دارو در سال 92 ، تامین تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی و کاهش هزینه‌های سلامت از جمله دستاوردهای طرح تحول سلامت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: