کد خبر: ۱۵۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 11
وقتی‌که یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان شما در حال تلاش برای تغییر وضعیت فعلی خود (تغییر شیوه‌ای که همواره درگذشته انجام می‌داده است) است، با وضعیت پیچیده‌ای مواجه می‌شود.
شفا آنلاین:آیا یکی از عزیزان شما در حال تلاش برای کاهش وزن <کاهش وزن>است و فکر می‌کنید که نمی‌توانید به او کمک کنید؟ دکتر بری ولف ردبیل، متخصص تغذیه در برنامه کاهش وزن جراحی دانشگاه نیویورک می‌گوید:«وقتی‌که یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان شما در حال تلاش برای تغییر وضعیت فعلی خود (تغییر شیوه‌ای که همواره درگذشته انجام می‌داده است) است، با وضعیت پیچیده‌ای مواجه می‌شود.»

به گزارش شفا آنلاین: ا
و می‌گوید که وقتی یک شخص رفتار خود را تغییر می‌دهد، پویایی یک رابطه نیز می‌تواند تغییر کند و همین امر باعث می‌شود که شناخت خواسته‌ها و نیازهای حمایتی فرد سخت شود.باوجوداین، حمایت از یک فرد تحت رژیم غذایی نباید سخت باشد.در حقیقت، کارشناس‌ها می‌گویند که بهترین راه برای مشخص ساختن درست یا نادرست بودن حمایت خود این است که از فرد موردنظر آن را بپرسید. دکتر جنیفر وو، مدیر تغذیه بالینی در مرکز پزشکی Mercy در بالتیمور می‌گوید:« به نظر مفهوم ساده‌ای می‌رسد، اما هر شخصی که تحت یک رژیم غذایی قرار می‌گیرد نیازهای مختلفی دارد-بعضی از افراد می‌خواهند که در همین وضعیت فعلی خودشان باشند، بعضی‌ها نیاز دارند که وضعیت خود را تغییر دهند و تا شما این سوال را از آن‌ها نپرسید از خواسته یا نیازهای آن‌ها مطلع نخواهید شد.»درک این نکته نیز حائز اهمیت است که نیازهای یک آدم تحت رژیم غذایی می‌تواند با توجه به پیشرفت برنامه کاهش وزن او تغییر کند.
به‌طورکلی، برای کمک به عزیزان خود که تحت رژیم غذایی هستند می‌توانید چند قاعده کلی حمایتی را به کار ببرید.
یک معرکه بگیر (Cheerleader) و نه یک مربی باشید. دکتر ولف ردبیل می‌گوید:« نباید به دنبال این باشید که نقص‌ها و عیب‌های یک فرد تحت رژیم غذایی را بیابید و آن‌ها را به او گوشزد کنید، بلکه باید به دلیل کارهای درستش او را تشویق کنید و آفرین بگویید.»

یک بخش فعال از برنامه او شوید. دکتر وو می‌گوید: «به او پیشنهاد دهید که به هنگام صرف غذا کنارش باشید و در خوردن غذایش با او همراهی کنید یا حداقل غذاهایی را مزه کنید که برای خود آماده می‌کند.»دکتر وو اضافه می‌کند:« اگر او عضو یک باشگاه شده است شما هم اگر برایتان مقدور است عضو همان باشگاه شوید.به‌طورکلی، یک شریک فعال در رفتارهای سالم او باشید.»
به او در گسترش محرک‌های سالم کمک کنید. دکتر وو توصیه می‌کند که اگر فرد تحت رژیم غذایی به اهداف هفتگی یا ماهانه خود دست‌یافته است، یک فعالیت جشنی برای او تدارک دهید که متمرکز به غذا نیست. او می‌گوید:«چیزی را انجام دهید که باعث افزایش زمان گذراندن با هم می‌شود و فعالیت‌های سالمی را خلق کنید که باعث تشویق بیشتر به دستیابی به اهداف آن‌ها می‌شوند.»

به آن‌ها نشان دهید که شما به خود شخص و نه رژیم غذایی اهمیت می‌دهید. دکتر ردبیل می‌گوید:«در اینجا هدف این است که به خود شخص نزدیک شویم، نه اینکه تمرکز خود را روی رژیم غذایی او قرار دهیم.» او اضافه می‌کند:«اجازه دهید که فرد دریابد که شما به خود او اهمیت می‌دهید و تمرکزتان روی مشکلات وزنی او نیست.»او می‌گوید که عامل کلیدی این است که به او بفهمانید می‌تواند روی مراقبت شما و مشارکت شما در زندگی خود حساب باز کند .
وقتی‌که روز بدی داشته‌اند به آن‌ها گوش دهید و قضاوت نکنید. دکتر وو می‌گوید:« از آن‌ها در مورد پیشرفتشان بپرسید و اگر در راه رسیدن به هدف خود دچار تزلزل شده‌اند آنجا باشید تا به آن‌ها گوش دهید.» او اضافه می‌کند:« اگر می‌دانید که فرد تحت رژیم غذایی در صورت مواجه‌شدن با مشکلاتی فورا به غذا روی می‌آورد، سعی کنید که در آن زمان‌ها آنجا باشید و با آن‌ها صحبت کنید تا ذهن آن‌ها از غذا خوردن منحرف شود.»
یک حامی بی‌باک باشید. دکتر ردبیل می‌گوید:«منظور از این سخن من این است که منتظر این نباشید که فرد تحت رژیم غذایی برای حمایت یا کمک به سمت شما بیاید.به آن‌ها بفهمانید که در کنارشان هستید و می‌خواهید کمک کنید.» اگر فرد تحت رژیم غذایی یک دوست یا آشنایی است که هرروز او را نمی‌بینید، به‌طور مکرر با او تماس بگیرید یا ایمیل بزنید تا به او بفهمانید که به آن‌ها و نه وزنشان فکر می‌کنید.دکتر ردبیل می‌گوید:«از آن‌ها در مورد حال و احوالشان، در مورد وضعیت شغلی‌شان و در مورد وضعیت زندگی‌شان بپرسید.در این گفتگو نباید در مورد رژیم غذایی یا غذا چیزی بگویید، بلکه بیان دارید که قرص و محکم پشت آن‌ها هستید.»
برای جشن گرفتن موفقیت آن‌ها در دستیابی به اهداف کوچک شیوه‌های غیر غذایی مفیدی را بیابید. در یافتن شیوه‌های جشن گرفتن موفقیت‌های افراد تحت رژیم غذایی خلاق باشید. دکتر وو می‌گوید که برای آن‌ها گل بخرید، یک دستگاه مانیکور برای آن‌ها بخرید، آن‌ها را به یک مسابقه گلف، سینما یا یک رویداد ورزشی دعوت کنید و روی جشن گرفتن با شیوه‌های غذایی تمرکز نکنید.
یک سبک زندگی سالم و نه کاهش وزن صرف را تشویق کنید. دکتر وو می‌گوید:« منظور من از تشویق مشارکت است.» او اضافه می‌کند:«به یک شخص تحت رژیم غذایی صرفا نگویید که باید بیشتر پیاده‌روی کند، بلکه به او پیشنهاد دهید که با او پیاده‌روی کنید- نکته این جمله این است که با گذراندن وقت خود با او، او را به پیروی از یک سبک زندگی سالم تشویق کنید.»
در مورد برنامه کاهش وزن آن‌ها اطلاع کسب کنید. تا آنجا که امکان دارد در مورد برنامه رژیم غذایی فرد تحت رژیم غذایی اطلاعاتی را به دست آورید.برای مثال، می‌توان به اطلاعاتی همچون نوع غذای مصرفی، نحوه کارکرد برنامه غذایی و جزئیات برنامه غذایی مانند شرکت در جلسه‌های گروه‌های حمایتی آنلاین اشاره کرد.دکتر ولف ردبیل می‌گوید که پس از آگاهی در مورد برنامه کاهش وزن آن‌ها به وقتی‌که برای فعالیت‌های مرتبط با این برنامه خود اختصاص می‌دهند احترام بگذارید و غر نزنید که چرا وقت کمتری را با شما می‌گذراند.او می‌گوید:« اگر در مورد برنامه رژیم غذایی آن‌ها آگاهی به دست آورید، دیگر سوالات زیادی را از آن‌ها نخواهید پرسید و بیشتر انتخاب‌ها و رفتارهای آن‌ها برای شما معنادار خواهند بود.»
مثبت باشید. این مهم‌ترین توصیه‌ای است که یک فرد می‌تواند برای کمک به یک عزیز تحت رژیم غذایی به کار ببرد.دکتر ولف ردبیل می‌گوید که وقتی در حال مبارزه هستید، هیچ‌چیزی بهتر از این احساس به شما کمک نمی‌کند که بدانید شخصی بر این اعتقاد است که شما خواهید برد. او می‌گوید:«اگر یک فرد تحت رژیم غذایی اشتباه کند و احساس بدی در مورد خود داشته باشد، موفقیت‌های دیگر او را به یادش آورید و او را به حرکت روبه‌جلو تشویق کنید و بدون توجه به ناامیدی آن‌ها سعی کنید که در راه کمک به او تسلیم نشوید.»
چه‌کارهایی را نباید انجام داد؟
اگرچه اعضای خانواده و دوستان یک فرد تحت رژیم غذایی باید روی چیزهای مثبتی تمرکز کنند که می‌توانند به یک فرد تحت رژیم غذایی کمک کنند، اما برای کمک به چنین فردی باید عادت‌های منفی خود را دورنگه دارند.به‌طورکلی، وقتی‌که در حال کمک به یک عزیز تحت رژیم غذایی هستید، نباید کارهای زیر را انجام دهید.
آن‌ها را وسوسه نکنید. به انتخاب‌های غذایی فرد تحت رژیم غذایی احترام بگذارید و با تعارف لقمه‌ها و نا خونک زدن خود آن‌ها را وسوسه نکنید. دکتر ولف ردبیل می‌گوید:«وسوسه کردن نه‌تنها فرد را از مسیر دستیابی به هدف خود منحرف می‌کند، بلکه باعث می‌شود که فرد با ناخونک زدن و خوردن چند لقمه از غذاهای انتخابی شما با افزایش وزن روبه‌رو شود و برنامه کاهش وزن او خراب شود.»
تبدیل به یک «پلیس غذایی» نشوید. دکتر وو می‌گوید:«اگر فرد تحت رژیم غذایی از شما بخواهد که چنین نقشی را ایفا کنید، می‌توانید از شخص دیگری بخواهید که این کار را انجام دهد، اما تضمین می‌دهم که یک فرد تحت رژیم غذایی چنین درخواستی را از شما نمی‌کند.» به معنای دقیق کلمه، با صدای بلند غذاهایی را شرح ندهید که فرد می‌خورد ، غذاهایی را منع نکنید که فکر می‌کنید فرد نباید بخورد و فرد را به خاطر خوردن یک غذای اشتباه سرزنش نکنید.
چیزی را به یک فرد تحت رژیم غذایی نگویید که دوست ندارید به شما گفته شود. دکتر ولف ردبیل می‌گوید که اگرچه ممکن است خودتان با مشکل وزن دست و پنجه نرم نکنید، اما به چالشی فکر کنید که در حال تلاش برای مقابله با آن هستید و به این فکر کنید که اگر خودتان چنین مشکلی را داشتید چه انتظاری از طرف مقابل داشتید.

از زبان قضاوتی استفاده نکنید. دکتر ردبیل می‌گوید که از عباراتی همچون «آیا امروز از برنامه کاهش وزن خود پیروی کردید» یا «باید بیشتر مراقب باشید» یا «چرا این غذا را خوردید؟» استفاده نکنید. او می‌گوید:« شما داور زندگی آن‌ها نیستید، بنابراین این را به یادآورید که شما نقش نقد کردن یا قضاوت کردن را ندارید.»

در انجام هر کاری زیاده‌روی نکنید. دکتر ولف ردبیل می‌گوید:« یک فرد تحت رژیم غذایی را با کتاب‌ها و مقالات مربوط به کاهش وزن، مجلات فیتنس یا کتاب‌های آشپزی کم‌کالری به ستوه نیاورید، مگر آنکه خود فرد خواهان چنین چیزهایی باشد.» دکتر ولف ردبیل به ما توصیه می‌کند که وقتی یک فرد تحت رژیم غذایی خواهان چنین رفتاری از شما است، سعی کنید که دچار زیاده‌روی نشوید. سپید
WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: