کد خبر: ۱۵۱۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 08
رئیس جامعه جراحان ایران مطرح کرد:
دکتر ایرج فاضل اظهار داشت: هجمه‌ها علیه جامعه پزشکی بسیار زیاد است و شاید یکی از دلایل این هجمه‌ها، حساسیت به رشته پزشکی باشد.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس جامعه جراحان ایران با تأکید بر ممنوعیت تبلیغات در حرفه پزشکی گفت: حرفه پزشکی جای سودآوری نیست.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر ایرج فاضل روز دوشنبه در چهل و یکمین کنگره جامعه جراحان ایران در مرکز همایش‌های رازی اظهار داشت: هجمه‌ها علیه جامعه پزشکی بسیار زیاد است و شاید یکی از دلایل این هجمه‌ها، حساسیت به رشته پزشکی باشد.

وی گفت: اهمیت رشته پزشکی مسئله‌ای منفی نیست بلکه نشان از جایگاه جامعه پزشکی در نزد آحاد مردم دارد.

فاضل با عنوان این مطلب که هیچ حرفه‌ای به اندازه پزشکی از حساسیت بالایی برخوردار نیست، تأکید کرد: جامعه پزشکی مسئول جان انسان‌هاست و کار ما کم کردن آلام و نجات جان انسان‌هاست و این افتخار کوچکی نیست.

رئیس جامعه جراحان ایران در ادامه به موضوع انتخابات نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: بدون یک سازمان نظام پزشکی قوی، حقوق جامعه پزشکی پایمال می‌شود.

فاضل ادامه داد: مایه تأسف است که هر چهار سال یکبار قرار است یک رأی در انتخابات نظام پزشکی بدهیم، ولی از آن دریغ می‌کنیم.

رئیس جامعه جراحان ایران همچنین به بیمه‌ها(insurance) اشاره کرد و گفت: متأسفانه هیچ‌کس از بیمه‌هایی که داریم، راضی نیست.

رئیس جامعه جراحان ایران با تأکید بر حضور افراد با صلاحیت و کاردان برای داوطلب شدن در انتخابات نظام پزشکی اظهار داشت: ما می‌بایست نسبت به حضور در انتخابات نظام پزشکی حساس باشیم و از کنار آن بی‌اهمیت عبور نکنیم.


فاضل همچنین به موضوع تعرفه‌های پزشکی اشاره کرد و افزود: با تغییراتی که در کتاب «تعرفه‌ها» ایجاد شد، در حال حاضر عدالت در تعرفه‌های بین‌رشته‌ای از بین رفته است؛ به طوری که بعضی رشته‌های پزشکی(medical fields) تعرفه‌های خودشان را بالا برده‌اند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که تعرفه‌ها را بر اساس ترجمه کتاب جدید، تعیین و تغییری در آن ایجاد نکنیم.

رئیس جامعه جراحان ایران همچنین به موضوع قیمت K در جراحی اشاره کرد و گفت: متأسفانه این K عادلانه نبوده است؛ در حالی که ما باید برای تعیین قیمت K، همه هزینه‌ها را محاسبه و بر اساس آن، قیمت K را تعیین کنیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
0
0
درود بر دکتر فاضل عزیز.



تغییرات در عنصر فرهنگ پزشکی و تاثیر آن بر روی جامعه

اگر دسته بندی فرهنگ در حالت کلی به دو قسم مادی و غیر مادی را ملاک تحلیل خود در این نوشته قرار دهیم، می توان اینطور بیان کرد که فرهنگ مادی شکل گرفته در حوزه پزشکی به مجموعه پدیده ها، اتفاقات و احیاناً پیشرفت هایی اطلاق می گردد که محسوس و ملموس و قابل اندازه گیری با موازین کمی و علمی باشد.مانند مهارت و فنون پزشکی، ابداعات و اختراعات در حوزه دستگاه های پیشرفه تر پزشکی، تولید دارو و ... . در این تعریف از فرهنگ پزشکی، ما با مطالعه و برقراری ارتباط با دیگر کشورها و جوامع، در حال توسعه و غنی سازی این سیستم هستیم که در این مورد می توان به طور خاص به پیشرفت های چند سال اخیر در حوزه پزشکی و درمان اشاره نمود.

در تعریف فرهنگ غیرمادی پزشکی و چگونگی شکل گیری آن، مساله اما متفاوت است بطوریکه این موضوعات و اتفاقات روی داده قابل اندازه گیری با موازین کمی نیست و به آسانی نمی توان آنها را مقایسه و یا ارزیابی نمود. مانند اعتقاد به جایگاه پزشکی ، روابط عاطفی شکل گرفته بین بیمار و پزشک، هنر پزشکی و ... که در واقعیت هویت فرهنگی / پزشکی یک جامعه را تشکیل می دهد و بالطبع از دست دادن و به عاریت گرفتن آن ضایعه ای است که سلامت آن جامعه و روابط سالم شکل گرفته در آن را به جد تهدید می کند.

با توضیحات آمده در بالا، به واقع اگر نیک بنگریم خواهیم دید که تقسیم بندی فرهنگ در هر صنفی به مادی و غیرمادی شاید برای آسانی مطالعه و ارزیابی مقطعی درست باشد ولی واقعیت این است که در مجموع نمی توان آنها را از هم تمییز داد.

به عنوان مثال پزشک هر چقدر حاذق تر باشد بیمار را بهتر و سریع تر درمان می کند و این مساله به خودی خود اعتقاد و باورهای مردمی را نسبت به پزشک عمیق تر و محکم تر می سازد.

یک پزشک اخلاق مدار در برقراری ارتباط عاطفی با بیمار خود موفق تر خواهد بود و این یک اصل پذیرفته شده در دنیای پزشکی است که بیمار را به سمت پزشک سوق می دهد و به همین تناسب با داشتن پزشکان سالم ، به حتم جامعه ای سالم تر خواهیم داشت.

از آن طرف هم ، هر چه امکانات و دستگاه های پزشکی در اختیار طبیب پیشرفته تر باشد، امکان درمان زودهنگام و با کیفیت بالاتر خواهد رفت و این موضوع در نهایت رضایت طرفین را به همراه خواهد داشت.

به نظر شما آیا پزشکی که دغدغه ذهنی او تامین حداقل های معیشتی زندگیست، می تواند درست به بیمار خود بپردازد؟ و یا اینکه آیا یک پزشک حتی اگر زبردست هم باشد می تواند با یک سوزن و قیچی ساده عمل جراحی سنگین انجام دهد یا نیاز به دستگاه های پیشرفته تری دارد؟

از یک منظر واقع بینانه تر می توان گفت که بهم پیوستگی مادی و غیرمادی ، موضوعی است که در نوع بشر نهادینه شده است بگونه ای که نمی توان آنها را از هم جدا نمود، درست مثل روح و جسم در کالبد آدمی .

بنابراین می توان اینطور استدلال کرد که تکانه هایی ، هرچند کوچک به پیکر جامعه حساسی چون پزشکی که مستقیماً با جان مردم سر و کا ردارد، علاوه بر عواقب مادی آن برای پزشکان و بیماران، می تواند اعتقادات و باورهای اجتماعی شکل گرفته در طول دوران ها را نیز دستخوش تزلزل نماید و روابط سالم شکل گرفته موجود را نیز تغییر دهد.این موضوع در نهایت پیامدهایی خواهد داشت که در دراز مدت و بر نسل های آینده هم می تواند اثرگذار باشد.

در پایان یک نمونه از این به هم پیوستگی را که برگرفته از کتاب "حماسه کویر" دکتر باستانی پاریزی است برایتان بازگو می نمایم :

" حفر چاه عمیق و خشک شدن قنواتی چون سناباد طوس علاوه بر اثرات مادی، پیامدهای دیگری را نیز به دنبال داشته است که در قلمروی غیرمادی است : " ... و باز جواب زائرین را چه خواهیم داد که وقتی می خواهند کفن خود را در آب سناباد شستشو دهند – که حضرت رضا بدان شسته شده بود – و امروز آبی در آن قنات نمی یابند !



حاجیکلایی - کارشناسه رسانه در حوزه سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: