کد خبر: ۱۵۱۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 08
با وجود اینکه سی دوره از برگزاری این نمایشگاه می‌گذرد همیشه مشکلات زیادی سر راه برگزاری این نمایشگاه وجود داشته و دارد.
شفا آنلاین:نمایشگاه کتاب یکی از مهمترین رویداد‌های فرهنگی<Cultural events> سال است که تکان کوچکی به بازار کم رونق نشر می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین:با وجود اینکه سی دوره از برگزاری این نمایشگاه می‌گذرد همیشه مشکلات زیادی سر راه برگزاری این نمایشگاه وجود داشته و دارد. بزرگترین مشکل این نمایشگاه، مکان برگزاری آن است. دوره حاضر برای دومین سال متوالی است که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شود. از دوری مسیر و مشکلات دیگر که بگذریم آبگرفتگی نمایشگاه برای ناشرین و بازدیدکنندگان دردسرساز شد.

 سومین روز برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به کار خود پایان داد که بارش باران این نمایشگاه را به حالت نیمه تعطیل درآورد. این درحالی است که مشابه این اتفاقات در سال گذشته هم رخ داده بود و مسئولان شهرداری قول اکید داده بودند که در دوره بعدی این نمایشگاه این مشکلات را برطرف کنند اما این اتفاقات با شدت بیشتری از سال قبل، تکرار شد. بسیاری از بازدیدکنندگان که از طریق مترو اقدام به حضور در نمایشگاه کتاب کرده بودند، به علت تاخیر در قطارهای منتهی به شهر آفتاب دچار مشکل شده بودند. بارش شدید باران باعث اختلال در فعالیت در نمایشگاه شد.


در ادامه به علت ایرادات برطرف نشده، سقف سالن ملل که غرفه‌های ناشران خارجی در آن مستقر بودند و ریزش باران در این غرفه‌ها و کتاب‌های موجود در آن، غرفه‌های این ناشران از جمله غرفه کشور ایتالیا، مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه،‌ غرفه نمایشگاه کتاب فرانکفورت،‌ نمایشگاه کتاب پکن و تعداد دیگری از ناشران خارجی تعطیل شد. همچنین سالن‌های ناشران کودک و نوجوان به شدت دچار آب‌گرفتگی شد به‌طوری که مسئولان این‌ سالن‌ها با تحکم اقدام به بیرون کردن غرفه‌داران و مردم از این سالن‌ها کردند. این سالن‌ها در پایان روز به علت امکان برق‌گرفتگی بدون روشنایی بودند و عوامل خدماتی در تاریکی اقدام به بیرون ریختن آب‌ها از این سالن‌ها می‌کردند. مسئولان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به این اتفاقات، در آخر وقت نمایشگاه تشکیل جلسه دادند و سخنگوی نمایشگاه با عذرخواهی از ناشران و مردم تاکید کرد که آماده‌سازی زیرساخت‌های نمایشگاه بر عهده مجموعه شهر آفتاب و شهرداری تهران بوده است.


انکار مدیران شهرداری
اما مدیران مرتبط به شهرداری چیز دیگری می‌گویند و هنوز مدعی هستند که در یک سال گذشته پیشرفت‌های زیادی اتفاق افتاده است .عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در این مورد گفت:« مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در حال تکمیل شدن است و نسبت به سال گذشته که اولین سال برگزاری و فعالیت این نمایشگاه بود، توسعه زیادی پیدا کرده است. امسال نیز درصد زیادی از ناشران داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب در سالن‌های ثابت مستقر هستند.» وی با تاکید بر اینکه به علت حضور زیاد ناشران در نمایشگاه برخی از آنها در چادرهای موقت مستقر هستند، ادامه داد: «در آینده نزدیک جای این غرفه ها به سالن های اصلی تبدیل می شود.» آب باران داخل چند تا از این غرفه هایی که در چادر هستند، شد اما خوشبختانه مشکل خاصی درخصوص سقف غرفه‌ها و یا عدم کشش آنهامشاهده نشده است. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه در پشت بام سالن ها ناودان هایی تعبیه شده تا در زمان بارش باران و برف به سرعت آب باران از آنها تخلیه شود، تصریح کرد: «با حجم باران امروز ممکن بود این ناودان ها دچار عدم کشش خروجی آب باران شوند که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و تنها کمی آب در چندغرفه واقع در چادرها رفته بود که بلافاصله نیروهای خدمات شهری به خارج کردن آب باران از داخل آنها اقدام کردند.»
وی با اشاره به برخی عکس های منتشر شده در فضای مجازی گفت:« این عکس ها مربوط به سال گذشته است نه امسال.»


عطایی با اشاره به اینکه اگر باران به صورت رگبار نباشد حتی در چند ساعت به هیچ عنوان آب گرفتگی در شهر نخواهیم داشت، گفت:« رگبارهای بهاری در زمان ۵ دقیقه ممکن است باعث آب گرفتگی معابر و خیابان ها شود. عصر امروز نیز چند نهر آب دچار عدم کشش شدند که بلافاصله با توجه به رصد آنلاین و باتوجه به آمادگی مناطق و نواحی ١٢٣ گانه فورا رفع مشکل شد و در حال حاضر مشکلی نداریم.»
گلایه های یک ناشر
فرهاد تیمورزاده، مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده که در نمایشگاه حضور داشت درمورد وضعیت برگزاری نمایشگاه گفت:
« یعنی از ما ناشرها نجیب‌تر، حرف گوش کن تر، سربه زیرتر، توسری خورتر در این دنیا پیدا می‌کنید؟ این‌قدر خوبیم که شده‌ایم توپ فوتبال سیاستمدارها. اردیبهشت ۸۵ ، اختتامیه نمایشگاه کتاب؛ رئیس جمهوری که خودش را عقل کل می‌دانست با تهدید، خطاب به وزیر ارشاد گفت به آقای وزیر ارشاد می‌گویم سال دیگر اگر نمایشگاه این‌جا برگزار شود یا من نیستم یا شما. من که حتما هستم پس شما باید فکرخودت باشی. این شد که از سال ۸۶ میهمان مصلی شدیم. یعنی یک جورهایی زندانی مصلا.
مصلا اصلا میزبان خوبی نبود. هر سال از این 9 سال حضور، خون به دل خیلی از ناشرها و ارشادی‌ها می‌کرد. این که چرا ما در ایران وقتی خودمان را وصل به یک منبع قدرت احساس می‌کنیم خدا را بنده نیستیم و برای زمین و زمان خط و نشان می‌کشیم. اما جالب اینه که مصلی در این سال‌ها در پی ارشاد ارشادی‌ها هم بود و به آن ها در کنار اجاره مصلی یک پیوست فرهنگی (خط و نشون) هم تحویل می‌داد. مستقل از ارشاد به غرفه‌ها سرک می‌کشید، کتاب‌ها را بررسی می‌کرد، کارمندهای ناشران را جلب می‌کرد و خلاصه بلایی به سر ارشادی‌ها آورد که جانشان را برداشتند و از مصلی فرار کردند.

 شاید اگر مصلی میزبان خوبی بود ما اینطور آواره بیابان‌ها نشده بودیم. یک مکان نیمه آماده پر ایراد که شهردار ارزشی تهران برای تسویه خرده حساب‌های شخصی خودش با مصلی، عجولانه و با صرف (اتلاف) منابع مالی عظیم شهری به صورت موقت افتتاح کرد و مثلا راه انداخت. و ما را در بیابون‌های اطراف تهران رها کرد و رفت. برای مدیران جهادی هم تیپ ایشان آمار و ارقام و افتتاح از شام شب واجب‌تر است. بیت المال و وضع مردم و رونق کسب و کار و اتلاف وقت، انرژی، سوخت و آرامش روانی مردم چه اهمیتی دارد؟ ده آفتاب ( ببخشید شهر آفتاب) این دوره توانایی تحمل یک بارش سنتی بهاره را هم نداشت. آب از زمین و سقف غرفه‌ها جاری شد. فکر می‌کنم چطور پس از یک سال از افتتاحی نمایشی هم توانستند اشکالات معمولی و سطح پایین و تکراری را مرتفع کنند. یعنی واقعا آدم اینقدرحراف و پر مدعا؟ خلاصه که شهردار تهران امروز خیلی دعاگو داشت.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: