کد خبر: ۱۵۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 07
همه ساله میزان زیادی واکسن و دارو در کشور تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، اما آنچه اهمیت دارد این است که علم روز دنیا و فرآیندهای تولید این محصولات تا چه حد با شرایط تولید محصولات مشابه خارجی همخوانی دارد و آیا محصولات تولید داخل می‌تواند ما را در برابر مشکلات احتمالی بیمه کند.
شفا آنلاین:ساختار فرآیندهای تولید واکسن <The structure of vaccine production processes>در کشور به شدت معیوب و مشکل‌دار است و باید حتما در این مورد بازنگری صورت گیرد.» این بخشی از سخنان سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور است. اما این سوال که آیا ساختار به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، معیوب فرآیندهای تولید واکسن است چگونه و توسط چه نهادی باید اصلاح شو؟ د موضوعی که باید به دنبال پاسخ آن بود.

به گزارش شفا آنلاین:همه ساله میزان زیادی واکسن و دارو در کشور تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، اما آنچه اهمیت دارد این است که علم روز دنیا و فرآیندهای تولید این محصولات تا چه حد با شرایط تولید محصولات مشابه خارجی همخوانی دارد و آیا محصولات تولید داخل می‌تواند ما را در برابر مشکلات احتمالی بیمه کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ایران یکی از کشورهای مطرح در حوزه تولید واکسن و دارو در منطقه و جهان است ولی موضوعی که نباید از آن غفلت کرد این است که گسترش خطرات زیستی و بروز بیماری‌های مختلف در دنیای کنونی نیازمند فراهم آوردن شرایط لازم برای مقابله با این بیماری‌ها است.
برای این منظور به سراغ مسعود هاشم‌زاده رئیس موسسه سرم و واکسن‌سازی رازی که یکی از قطب‌های تولید واکسن و سرم در کشور و بلکه منطقه هست رفتیم تا با او راجع به ضرورت توسعه و اصلاح ساختار واکسن و دارو سازی کشور بپردازیم و از او درباره نحوه اصلاح این روند و برخی انتقادات به این موسسه به گفت‌و‌گو نشستیم. در ادامه این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:
: آیا ضرورتی برای اصلاح ساختار فرآیندهای تولید واکسن در کشور و موسسه رازی می‌بینید؟
«متاسفانه توسعه در صنعت واکسن سازی مانند دارو سازی و سایر صنایع دیگر به شیوه‌ای که اتفاق افتاده است که نه‌تنها اثرات هم‌افزایی و مثبتی‌ نداشته است بلکه بیشتر رقابت‌های معیوب را در این حوزه به دنبال داشته است. لذا می‌بایست این رویه عوض شود و صنعت توسعه پیدا کند. به‌خصوص سرمایه‌گذاران و کسانی که در این زمینه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند باید جذب شوند و وارد چرخه توسعه صنعت واکسن سازی شوند.»
: آیا موسسه رازی حاضر است با بخش خصوصی در زمینه تولید واکسن وارد مذاکره شود؟
«موسسه رازی به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موسسه واکسن سازی در کشور در این زمینه نقش حمایتی دارد و در سیاست‌های کلان خود اگر سرمایه‌گذارانی باشند که حاضر به فعالیت و سرمایه‌گذاری در بخش واکسن باشند در کنار آنها خواهد بود. بنابراین این مهم برای اینکه صنعت واکسن سازی به شکل درستی جا بیافتد و ما بتوانیم تولیدات خوبی هم برای کشور و هم کشورهای منطقه داشته باشیم، اتفاق خواهد افتاد. موسسه رازی با توجه به دانش فنی و علمی که دارد در سطح کشورهای منطقه و خاورمیانه کم نظیر است و اگر در کنار بخش‌هایی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند قرار گیرد می‌تواند ره‌آورد بسیار خوبی برای ایران و کشورهای منطقه داشته باشد.»
: شما این اشکال را که ساختار و فرآیند تولید واکسن و دارو در کشور معیوب است را درست می‌دانید؟
«بنده علت این اشکال را که ساختار و فرآیند تولید واکسن و دارو در کشور معیوب است را درست نمی‌دانم، اما این را باید بگویم که موسسه رازی با یک سری چارچوب و قواعد مشخص علمی درحال کار است و این قواعد تقریبا با علم روز دنیا مشابهت دارد. این نکته نیز باید مورد توجه قرا گیرد که متاسفانه یا خوشبختانه فناوری‌ها و قواعد حوزه واکسن‌ سازی هر روز تغییر نمی‌کند و اینکه گفته شود که این رویه معیوب است شاید حرف درستی نباشد. به‌عنوان مثال فرآورده‌هایی که در داخل تولید می‌شوند مانند درحال حاضر واکسن‌های طیور تولید داخل به‌صورت کامل قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی موجود در بازار را دارا هستند.»
: آیا تولیدات شما در چارچوب علمی روز تولید می‌شود؟
«این را باید تاکید کنم که تولیدات ما در یک چارچوب علمی مشخص تولید می‌شود و اگر غیر از این بود ما با تولیداتی مانند واکسن فلج اطفال و سرخک نمی‌توانستیم این بیماری‌ها را در کشور کنترل و ریشه‌کن کنیم. لذا این فرآورده‌ها در طول چند دهه توانسته‌اند در کشور تولید و نتایج مثبتی را برای کشور رقم بزنند.»
:نظر شما درباره این مطلب که در مجتمع رازی کرج ترکیبی از واکسن‌های انسانی و دامی ساخته می‌شود و پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی اجازه این کار را نمی‌دهد و باید تفکیک شود، چیست؟
«درباره این موضوع نیز باید بگویم که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. در موسسه رازی سایت‌های تولید جدا است و اصلا اختلاطی وجود ندارد و تنها چیزی که مشترک است آن است که مدیریت این اقدامات علمی در سطح کلان یکی است.

 نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که تولید مواد بیولوژیک ازجمله واکسن یک علم است و علم تولید این مواد مرز نمی‌شناسد که در آن تفکیکی بین انسان و حیوان قایل شویم. لذا باید بگوییم که پایه تکنیک و دانش در این حوزه یکی است. البته در طول نزدیک به یک قرن فعالیت موسسه رازی این دانش بومی شده و به همت دانشمندان و محققان این موسسه و دیگر محققان فناوری تولید محصولات بیولوژیک در کشور نهادینه شده است. از این‌رو باید گفت که تولید مواد بیولوژیک دامنه وسیعی دارد و چون علم پایه این تولید در موسسه رازی وجود دارد در هر زمان و در هر سطحی این قابلیت را دارد که سازگاری برای این تولیدات با توجه به مشخصات کشور به وجود آورد. بنابراین با تاکید می‌گویم که ما سایت‌های مجزایی برای تولیدات داریم و این سایت‌ها به هم وابسته هستند. ضمن اینکه آزمایشگاه‌های مختلف این موسسه درحال کار هستند و بین آنها یک پیوستگی و هم‌پوشانی کامل وجود دارد.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: