کد خبر: ۱۵۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 07
علی نوبخت حقیقی معتقد است اگر امروز گفته می‌شود که در برخی رشته‌های پزشکی عدالت در پرداخت‌ها رعایت نمی‌شود و نسبت‌های تعرفه‌ها عادلانه نیست، به علت دستکاری شدن اصل کتاب ارزش نسبی خدمات است.
شفا آنلاین:کتاب ارزش‌های نسبی خدمات 2017 ملاک عمل قرار گیرد

به گزارش شفا آنلاین:علی نوبخت حقیقی معتقد است اگر امروز گفته می‌شود که در برخی رشته‌های پزشکی عدالت در پرداخت‌ها رعایت نمی‌شود و نسبت‌های تعرفه‌ها عادلانه نیست، به علت دستکاری شدن اصل کتاب ارزش نسبی خدمات است. مجموعه‌ای از نسبت‌ها که در ایران با عنوان کتاب کالیفرنیا شناخته می‌شود و پس از اجرای طرح تحول سلامت، با اعمال تغییراتی، مبنای محاسبه دستمزد ارائه‌کنندگان خدمت قرار گرفت.


: اگر دولتی دیگر در کشور بر سر کار بیاید، آیا طرح تحول سلامت <Health reform plan>به همین شکل فعلی ادامه پیدا خواهد کرد؟
بنده چند روز پیش در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس هم اعلام کردم که طرح تحول سلامت نیاز به اصلاحاتی دارد که نسخه اصلاح‌شده آن قویا مورد تایید ما است. پیش از این هم اعلام کرده‌ بودم که اگر پیشنهاد شود همین وزیر فعلی یا هر شخص دیگری در کابینه بعدی حضور داشته باشد، قبل از هر چیز و پیش از اعلام نظر درخصوص رای اعتماد، لازم است که به کمیسیون بهداشت مجلس تشریف بیاورد تا در آنجا با هم صحبت کنیم، قول و قرارهایمان را بگذاریم و هم‌قسم شویم که چه کارهایی باید انجام شود. وزیر پیشنهادی دولت هم تعهدات لازم را نزد نمایندگان مردم در کمیسیون بهداشت و درمان می‌سپارد و بعد از آن است که می‌تواند رای اعتماد بگیرد.
: چه مواردی را برای اصلاح طرح تحول سلامت مدنظر دارید؟
اولین مورد این است که مُرّ قانون باید در طرح تحول سلامت رعایت شود.

: یعنی تا به امروز قانون در اجرای این طرح رعایت نشده بود؟
اساسا طرح تحول نظام سلامت با الهام از قانون که روح آن، خدمت به مردم است و با اختیارات منبعث از قانون در وزارت بهداشت کلید خورد ولی جزئیات این طرح به طور مستقیم در مجلس مطرح نشد. بنابراین کار خلاف قانونی انجام نشده ولی قانونی هم تحت عنوان طرح تحول سلامت وجود ندارد. ضمن اینکه ما در برنامه ششم توسعه، از ماده 88 به بعد، وارد مباحث مربوط به بهدشت و درمان شده‌ایم و در آنجا تکالیف زیادی را برای وزارت بهداشت مشخص کرده‌ایم. به‌هرحال همه ملاحظه کردند که این طرح با نیت خیری آغاز شد ولی درحال حاضر با هزاران میلیارد تومان کسری بودجه مواجه شده است و سازمان‌های بیمه‌گر نتوانستند پشتیبانی مالی از این طرح را انجام دهند. درواقع یکی از افتخارات دولت یازدهم این بود که بودجه قابل توجهی را برای این طرح در بخش بهداشت و درمان به میدان آورد ولی با این وجود اگر شما امروز با بیمارستان‌ها و پزشکان و داروخانه‌ها و ... صحبت کنید، خواهید دید که همه آنها ماه‌ها طلبکارند. بنابراین لازم است کارهایی صورت پذیرد که این خلاء‌ها پر شود و این، ممکن نخواهد بود مگر با صرفه‌جویی از طریق برقراری نظام ارجاع، بهره‌گیری از سیستم پزشک خانواده، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، رعایت فارماکوپه دارویی ایران، اعمال راهنماهای بالینی و نظم دادن به دفترچه‌های بیمه کسانی که بیش از یک دفترچه در اختیار دارند.
: چرا این کارها طی چهار سال گذشته به انجام نرسید؟
البته باید گفت که در چهار سال گذشته هم کارهای زیادی انجام شد ولی عقب‌ماندگی‌ها زیاد است. تا پیش از دولت یازدهم، کشور حتی از داشتن سازمان برنامه و بودجه هم محروم بود. خیانت‌هایی در این مملکت صورت گرفته که بابت آن اشخاص زیادی لازم است جواب بدهند. انحلال سازمان برنامه و بودجه یک مملکت،‌ یعنی پریشانی مغز آن مملکت و این، چیزی است که در کشور ما اتفاق افتاد و باعث شد که مردم آن‌همه ضرر و زیاد متقبل شوند. به‌هرحال هر وزارتخانه‌ای که بخواهد کاری انجام دهد، لازم است که در سازمان برنامه و بودجه به مثابه مغز متفکر کشور، درمورد آن فکر شود. ولی در آن سال‌ها این مغز متفکر، از بین رفته و پریشان شده بود. تا اینکه سرانجام با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بار دیگر سازمان برنامه و بودجه شکل گرفت. با تشکیل این سازمان، معاونت اجتماعی که برنامه‌ریزی برای وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه را برعهده دارد هم مشغول به کار شد.
بنابراین اگر می‌‌خواهید از قول من چیزی بنویسید، من موافق طرح تحول سلامتی هستم که منطبق بر قانون شود و اصلاحات لازم در جزئیات فنی آن اعمال شود. کما اینکه درحال حاضر هم در مجلس، هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در خود وزارت بهداشت همه مشغول هستیم تا اینکه انشاله این طرح شسته رفته‌تر شود و به شکل مطلوب‌تری ادامه پیدا کند.
: ماجرای کاهش تعرفه‌ها چه بود؟ چرا به یکباره مطرح و به یکباره هم متوقف شد؟
تصمیم‌گیری در ارتباط با تعرفه‌ها، نیاز به رایزنی‌های بیشتری دارد. ما خواهش کرده‌ایم که فعلا کار متوقف شود تا اینکه با اعضای این حرفه صحبت شود. به‌هرحال حرفه پزشکی، فداکاری‌های زیادی انجام داده و من شهادت می‌دهم که در این سه دهه‌ای که با آنها کار می‌کنم، از جوانمردترین افرد در این حرفه هستند که هروقت با آنها به خوبی صحبت شود و مشکلات با آنها در میان گذاشته شود، به خوبی راه می‌آیند ولی هر زمان که قرار شود به صورت چکشی، با قلدری و دیکتاتوری با آنها برخورد شود، زیر بار نمی‌روند. باید احترام حرفه حفظ شود و با‌ آنها صحبت شود، مسائل و مشکلات کشور برای آنها توضیح داده شود و حتی از آنها استمداد طلبیده شود، در این صورت است که آنها هم نهایت همکاری را خواهند کرد. البته از همه اینها مهمتر این است که حرفه پزشکی دارای یک مرکز صنفی قانونی با عنوان سازمان نظام پزشکی است که رئیس‌کل آن درخصوص تعرفه‌ها برنامه دارد و پیشنهادات خود را در قالب نامه ارائه کرده است.
:می‌شود از صحبت‌های شما اینطور نتیجه گرفت که در مجموع با کاهش تعرفه‌ها موافق هستید ولی با شکل تصمیم‌گیری برای آن مخالفید؟
نه‌خیر اصلا موافق نیستم. البته در این که لازم است یک صرفه‌جویی‌هایی انجام شود، هیچ بحثی نیست. اما این صرفه‌جویی به این شکل نیست که فقط از دستمزد پزشکان و پرستاران باشد. بالاخره آماری که مسئولین ارائه می‌دهند گویای آن است که 15 تا 19 درصد از کل بودجه سلامت صرف این پرداخت‌ها می‌شود و 81 درصد مابقی، جای دیگری است.
:کجا است؟
صرف هزینه‌های دیگر شده است. هزینه‌هایی مانند خرید دارو و تجهیزات پزشکی، بهسازی بیمارستان‌ها و ... که اتفاقا باید بیشتر برای صرفه‌جویی در آن بخش‌ها فشار بیاوریم. ما باید بگوییم تکلیف این 5 میلیون دفترچه بیمه که اضافی است را مشخص کنید و آنها را جمع کنید و قس‌علیهذا. البته نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که عدالت در پرداخت‌ها باید رعایت شود.

 مثلا گفته می‌شود بعضی از رشته‌ها دریافت‌های بیشتری نسبت به بقیه دارند. به نظر من اشکال در اینجاست که آن کتابی که این تعرفه‌ها بر اساس آن استوار شده، دستکاری شده و نسبت‌های آن به هم خورده است. اگر بی‌عدالتی هم وجود دارد، به این دلیل است. ما دستکاری کردن کتاب ارزش نسبی خدمات را قبول نداریم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای که به وزیر رفاه نوشته، حرف درستی زده است. ایشان پیشنهاد داده که بیاییم همه چیز را لیست کنیم و از نو، کتاب ارزش نسبی خدمات ویرایش 2017 را که به صورت عالمانه نوشته شده است و همه جهان هم نسبت‌های آن را قبول دارد، ملاک عمل قرار دهیم. من به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تابع این نظریه هستم و غیر از این هر چیز دیگری که اتفاق بیفتد، مورد قبول ما نیست. قبلا هم اشاره کردم که ما در آینده وزرای پیشنهادی دولت بعدی برای وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دعوت خواهیم کرد و با آنها هم‌قسم خواهیم شد که این کتاب، به درستی و بدون دخل و تصرف به اجرا درآید. سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: