کد خبر: ۱۵۰۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 03
سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور سامانه‌ای است که تمامی اطلاعات در حوزه سلامت ازجمله دارو، تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی و محصولات غذایی را به‌روز و دقیق می‌کند و موجودی کشور کاملا قابل ردیابی و رهگیری خواهد شد.
شفا آنلاین:مصرف اقلام خوراکی، آرایشی و بهداشتی سالم یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جوامع امروزی است. حال اگر آفت قاچاق در این حوزه ورود کند باید برای جلوگیری از آن دست به اقدامات مختلف زد.

به گزارش شفا آنلاین: یکی از این اقدامات ساخت سامانه‌های مختلف ثبت و کنترل محصولات وارداتی و نشان‌دار کردن محصولات وارد شده از مبادی قانونی و رسمی است. به همین منظور سازمان غذا و داروی برای جلوگیری از بروز حوادث خسارت‌بار سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه رهگیری و برچسب اصالت کالاهای سلامت‌محور راه‌اندازی کرده است.

عرصه بر قاچاقچیان تنگ خواهد شد
آنطور که رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در تشریح اهداف این سامانه می‌گوید: «سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور سامانه‌ای است که تمامی اطلاعات در حوزه سلامت ازجمله دارو، تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی و محصولات غذایی را به‌روز و دقیق می‌کند و موجودی کشور کاملا قابل ردیابی و رهگیری خواهد شد.» وی می‌افزاید: «از طریق این سامانه می‌توان هر اقدامی که در این حوزه صورت می‌گیرد را شناسایی و ردیابی کرد. به‌عنوان مثال اگر فروش یک کالا برخلاف روال معمول بالا رود کاملا مشخص خواهد شد چون همه چیز در این سامانه ثبت و ضبط می‌شود. البته امیدواریم این اقدام تا پایان دولت نهایی شود تا مردم از نتایج آن بهره‌مند شوند،.»
دیناروند با بیان اینکه کنترل اصالت موضوع دیگری است که در کنار سامانه رهگیری و ردیابی پیگیری می‌شود، خاطرنشان می‌کند: «با این اقدام عرصه بر قاچاقچیان تنگ خواهد شد. البته با سامانه کنترل اصالت، اختیار را برای مردم فراهم می‌کند که کالاهای اصیل را از کالاهای قاچاق و تقلبی شناسایی کنند و این سامانه متفاوت‌تر از سامانه‌ای است که قبلا مردم به‌عنوان برچسب اصالت و یا «شبنم» استفاده می‌کردند. برای اینکه اصالت با برچسب دادن نیست بلکه برچسب باید توسط یک استعلام به‌صورت‌های پیامکی، اینترنتی و یا نرم‌افزار‌های مختلف تلفن همراه برای مردم قابل استفاده و راحت باشد.» رئیس سازمان غذا و دارو در پایان عنوان می‌کند: «اطلاعات مهم از محصولات نیز در سامانه کنترل اصالت ازجمله تاریخ تولید، انقضاء، قیمت و...، برای مردم قابل دسترسی خواهد بود. این سامانه مراحل اجرایی خود را طی می‌کند و دسته‌ای از فرآورده‌ها عملیاتی شده و به تدریج همه کالاهای حوزه سلامت را شامل خواهد شد.»
برخوردهای سلیقه‌ها کنار می‌رود
بهروز جنت، مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درخصوص این سامانه به خبرنگار سپید می‌گوید: «ما حدود دو سال برای راه‌اندازی این سامانه زمان داشتیم تا این کار به سرانجام برسد. البته یک بخشی در صدور پروانه‌ها و مجوزهای تاسیس و بهره‌برداری مانده است تا این اقدام نهایی و تکمیل شود.»
جنت در تشریح روند اقدامات سازمان غذا و دارو برای نهایی شدن این سامانه، می‌افزاید: «15 اردیبهشت سال گذشته بخش ترخیص سامانه راه‌اندازی شد. همچنین برج هفت سامانه ثبت سفارش هم راه‌اندازی شد و تایید صلاحیت مسئولین فنی و مجوز مصرف هم نهایی گردید. البته این اقدامات چون مربوط به چند وزارتخانه و ارگان مختلف است مشکلات مربوز به آن از قسمت‌های مختلف به سازمان غذا و دارو منتقل می‌شود و در نهایت رفع می‌گردد.» وی ادامه می‌دهد: «درحال حاضر چند بخش از این پروژه مانده تا راه‌اندازی کامل شود که ازجمله آنها بحث صدور پروانه‌ها است. بنابراین اگر به نتیجه برسد کل فرآیندهای سازمان غذا و دارو در سامانه ثبت خواهد شد و این اتفاق موجب کاهش و به حداقل رساندن دخالت‌ها خواهد بود.

از این‌رو با راه‌اندازی کامل این سامانه کارشناسان امر پشت سیستم سیاست‌گذاری خواهند کرد و اجرای قضیه با سامانه خواهد بود.»
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در تشریح مزایای این سامانه می‌گوید: «با راه‌اندازی این سامانه سلیقه‌ها کنار خواهد رفت و دیگر بروکراسی اداری لازم نخواهد بود. در عین حال اطلاعات جامعی از تمام بخش‌ها به صورت جزء به جزء در اختیار همه خواهد بود. به عنوان مثال درحال حاضر بنده در سازمان غذا و دارو این امکان را خواهم داشت که هر محموله‌ای به چه مقدار درحال ترخیص از بند بوشهر است یا یک شرکت چه کالایی را و در چه برهه زمانی ثبت سفارش کرده است. لذا باید گفت که این اقدام هم موجب تکمیل بانک اطلاعات سازمان غذا و دراو در حوزه محصولات سلامت‌محور خواهد شد و هم این اطمینان خاطر برای فعالان این حوزه فراهم می‌شود که دیگر نیاز به مراجعه حضوری ندارند و همه اقدامات بدون دخالت و یا اعمال نظر از سوی فرد یا گروه خاصی درحال انجام خواهد بود. مهم‌تر از این، اطلاعات جامع و دقیقی برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق برای آینده در دسترس خواهد بود. برای نمونه با راه‌اندازی این سامانه تعداد بیماران PKU و اقلام مورد نیاز این بیماران اعم از غذا و دارو و مقدار مورد نیاز و محل حضور آنها مشخص خواهد شد و بعد از این اقدامات می‌توانیم برنامه‌ریزی لازم را برای تولید و یا خرید مایحتاج بیماران انجام دهیم.»

وی درخصوص نشانگرهای رنگی ثبت شده بر روی محصولات غذایی هم می‌گوید: «همه محصولات غذایی موطف هستند که نشانگرهای رنگی را برروی محصولات خود نسب کنند. البته یک سری از برندهای محصولات غذایی برای ثبت نشانگرهای رنگی نیاز دارند که برچسب‌های قبلی را که عمده چاپ کرده‌ و در برخی موارد برای مصرف یکسال و در خارج از کشور چاپ کرده‌اند؛ را تجدید چاپ کنند و به آنها مهلت داده شده است تا تحت نظارت معاونت‌های غذا و دارو استان‌های تحت پوشش خود مجوزهای لازم را اخذ کنند. البته درحال حاضر حدود 80 درصد برندهای تولید محصولات غذایی اقدامات خود را انجام داده و محصولات خود را به بازار عرضه کرده‌اند.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: