کد خبر: ۱۵۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 30
زمانی حتی تصور حذف مالاریا غیرممکن بود، ولی در حال حاضر باور اینکه موارد ابتلا به این بیماری نسبت به ۱۵ سال اخیر ۴۱ درصد کاهش و موارد مرگ ناشی از این بیماری تا ۶۱ درصد کاهش یافته است

شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز پیشگیری بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، اظهار کرد: در زمینه حذف کامل بیماری مالاریا هوشیار عمل کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، محمدمهدی گویا در همایش ملی مالاریا در زنجان با اشاره به اینکه آنچه که بیماری مالاریا در عرصه جهانی در چند سال اخیر کسب کرده جز با تلاش نبوده است، گفت: زمانی حتی تصور حذف مالاریا غیرممکن بود، ولی در حال حاضر باور اینکه موارد ابتلا به این بیماری نسبت به ۱۵ سال اخیر ۴۱ درصد کاهش و موارد مرگ ناشی از این بیماری تا ۶۱ درصد کاهش یافته است غیرممکن نیست و نشان می‌دهد که دنیا توانسته است که این بیماری را حذف کند.

وی ادامه داد: در پنج سال گذشته 17 کشور توانسته‌اند بیماری مالاریا را حذف کنند و شش کشور دیگر هم گواهی‌نامه گرفته‌اند که مالاریا در کشورهای‌شان کاهش یافته است و در چند سال آینده هم گواهی‌نامه حذف مالاریا را از سازمان بهداشت جهانی می‌گیرند.

گویا خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت گزارش کرده است که 21 کشور موقعیت حذف مالاریا را دارند و به جرات می‌توان اذعان داشت که هیچ کدام از این کشورها به اندازه ایران به حذف مالاریا نزدیک نیست.

رئیس مرکز پیشگیری بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت(Ministry of Health)، اظهار کرد: اگر به لحاظ جمعیتی به این 21 کشور نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که بعد از کشور چین و مکزیک، ایران سومین کشور به لحاظ جمعیت است و مهار و کنترل مالاریا با توجه به جمعیت بالای آنها تلاش بیشتری را می‌طلبد و زحمات شبانه‌روزی در این زمینه است که موجب بهبود و حذف مالاریا شده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت همه جانبه سیاسی دولت از این برنامه در بهبود شرایط بسیار موثر بوده است، گفت: دولت با ملزم کردن همه سازمان‌ها در راستای رسیدن به این هدف خدمت بزرگی را انجام داد. همچنین اقدامات گسترده که علوم پزشکی(Medical Sciences) به خصوص دانشگاه‌های جنوب شرق کشور نظیر جیرفت، زاهدان، ایرانشهر و غیره انجام داده‌اند در دسترسی به این اهداف مثمر بوده است.

گویا افزود: حمایت‌های همه جانبه سازمان بین‌ المللی که با ما بهترین همکاری را داشتند از دیگر کمک‌هایی بود که در راستای حذف این بیماری دریافت شد و ما تا آنجا که می‌توانستیم سعی کردیم از این فرصت استفاده کنیم و در این راستا بهترین همکاری را با سازمان بهداشت جهانی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه توزیع پشه‌بندهای آغشته به حشره‌کش‌ها کار آسانی نبود، گفت: با مشکلات زیادی در حدف مالاری(Malaria) مواجه بودیم و با تمام وجود در این زمینه اقدام کردیم، توانسته‌ایم خدمات تشخیص را به دورترین مناطق کشور ببریم و نظام مراقبت از بیماری را دچار تحول بزرگی کرده‌ایم.

رئیس مرکز پیشگیری بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: هیچ زمانی به اندازه حاضر نتوانسته‌ایم حشره‌کش و داروی مالاریا را این قدر مسئولانه استفاده کنیم؛ چراکه در صورت کوچک‌ترین اشتباه، مقاومت پشه و بیماری را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه حذف مالاریا پایان راه نیست، خاطرنشان کرد: نباید پنداشت که با حذف کامل این بیماری کار تمام می‌شود، نگرانی‌ها همچنان در این زمینه وجود دارد و خطر دیگری که وجود دارد این است که تب دنگی که عامل آن پشه آئدس است، از مناطق مرزی وارد شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات آب و هوایی احتمال طغیان بیماری مالاریا همچنان هست و از این منظر است که باید هوشیار عمل کنیم و در بیماری‌هایی که عامل آن پشه است اقدامات موثری انجام دهیم و در خصوص مقاومت حشره‌کش‌ها هوشیار باشیم.


برچسب ها: مالاریا ، همایش ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: