کد خبر: ۱۵۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 30
سازمان بهداشت جهانی با هدف‌گذاری بر روی کاهش آلاینده‌های کلیدی موثر بر سلامتی انسان به‌ویژه آلاینده (PM۱۰)، دستورالعمل جهانی در این خصوص ارائه کرده است که بر اساس آن با کاهش سطح آلودگی ذرات معلق PM۱۰ از ۷۰ به ۲۰ میکروگرم بر مترمکعب، آمار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.
شفا آنلاین:بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون از بین ۲۹۷۲ شهر موردمطالعه، شهر تهران در رتبه ۳۳۱ آلودگی قرار داشته و از منظر آلاینده ذرات معلق کمتر از5/2 میکرون (آلاینده اصلی تهران که توسط وسایل نقلیه تولید می‌شود) در رتبه ۴۹۷ آلودگی بوده که میانگین این دو عدد رتبه تهران را به ۴۱۴ می‌رساند.    


به گزارش شفا آنلاین:بر اساس این گزارش درباره وضعیت آلاینده ذرات معلق در شهرهای جهان که مربوط به ماه می ۲۰۱۶ است، بیش از ۸۰ درصد مردم جهان در معرض آلودگی هوای بیش‌ازحد استاندارد قرار دارند.
این آمار مربوط به شهرهایی است که وضعیت آلودگی هوا در آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود.


اطلاعات این پایگاه داده نشان می‌دهد، شهرهای با جمعیت بالا و سطح درآمد پایین، بیش از سایر شهرهای جهان در معرض آلودگی هوای فراتر از حد استاندارد قرار دارند. بر اساس جدیدترین آمار پایگاه داده سازمان بهداشت جهانی، در ۹۸ درصد شهرهای با سطح درآمد متوسط و کم و دارای جمعیت بیش از 000/100 نفر غلظت آلاینده ذرات معلق فراتر از استاندارد سلامت سازمان بهداشت جهانی قرار دارد که این میزان برای کشورهای با درآمد بالا در حدود ۵۶ درصد است. در ۲ سال گذشته، بانک داده سازمان بهداشت جهانی با پوشش اطلاعات آلاینده‌های ذرات معلق، ۳۰۰۰ شهر از ۱۰۳ کشور جهان دو برابر شده و بسیاری از شهرهای جهان را پوشش می‌دهد. در حال حاضر شرایط نامطلوب کیفی هوا در بسیاری از شهرها عامل افزایش آمار سکته مغزی، بیماری قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی ازجمله آسم شده است. سازمان بهداشت جهانی در آخرین بررسی خود توانسته است داده غلظت ذرات معلق (PM ۱۰ و PM 5/2) برای ۷۹۵ شهر در ۶۷ کشور را در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۸–۲۰۱۳ مقایسه کند. این آمار نشان می‌دهد، سطح جهانی آلاینده ذرات معلق، ۸ درصد افزایش‌یافته این در حالی است که در برخی مناطق بهبود نسبی رخ‌داده است. بیشترین سطح آلودگی هوای شهری در کشورهای با درآمد کم و متوسط در شرق مدیترانه و مناطق جنوب شرق آسیا رخ‌داده است که سطح متوسط سالانه ذرات معلق در این مناطق اغلب بیش از ۵ الی ۱۰ برابر حد مجاز WHO قرار داشته است.


این مطالعه نشان می‌دهد در مناطق شرق مدیترانه، جنوب شرق آسیا و مناطق کم درآمد در غرب اقیانوس آرام، سطح آلودگی هوای شهری در بیش از دوسوم از شهرها بیش از ۵ درصد افزایش‌یافته است. اطلاعات غلظت سالانه آلاینده‌های PM۱۰ و PM‌5/2 در شهر تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور هم در این گزارش آمده است. اطلاعات مربوط به آلاینده ذرات معلق شهر تهران با استناد بر اطلاعات ۲۱ ایستگاه سنجش کیفیت هوا متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا بر اساس اطلاعات سال ۲۰۱۴ ذکرشده است. به لحاظ آلاینده PM۱۰ از بین ۲۹۷۲ شهر موردمطالعه، شهر تهران در رتبه ۳۳۱ آلودگی قرار داشته و از منظر آلاینده PM‌5/2 در رتبه ۴۹۷ آلودگی بوده است. بنا بر گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آمار مربوط به ۲۰ شهر آلوده جهان از منظر آلاینده‌های PM۱۰ و PM‌5/2 هم نشان می‌دهد، شهر زابل در ایران با میانگین غلظت سالانه ۲۱۷ میکروگرم بر مترمکعب، آلوده‌ترین شهر جهان از منظر آلاینده PM ‌5/2 و در رتبه سوم آلودگی به لحاظ آلاینده PM ۱۰ بوده است. شهر بوشهر از ایران هم در بین ۲۰ شهر آلوده جهان به لحاظ آلاینده PM۱۰ قرار دارد.
در جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی (سال ۲۰۱۶)، باوجود افزایش دو برابری اطلاعات پایگاه داده ذرات معلق شهرهای جهان، همچنان اطلاعات آماری غلظت آلاینده ذرات معلق در برخی از شهرها به‌ویژه در کشورهای آفریقایی موجود نیست.

سازمان بهداشت جهانی با هدف‌گذاری بر روی کاهش آلاینده‌های کلیدی موثر بر سلامتی انسان به‌ویژه آلاینده (PM۱۰)، دستورالعمل جهانی در این خصوص ارائه کرده است که بر اساس آن با کاهش سطح آلودگی ذرات معلق PM۱۰ از ۷۰ به ۲۰ میکروگرم بر مترمکعب، آمار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: