کد خبر: ۱۰۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>اجتماعی>سرو صدای زیاد در شهرهای بزرگ و بویژه در دهلی نو كه از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان آلوده ترین شهر جهان نام گرفته،سلامتی مردم را به شدت تهدید می كند.
به گزارش شفا آنلاین،به گفته كارشناسان بهداشتی، آلودگی هوا ،بهداشت ضعیف ،آلودگی شدید آب رودخانه ها و آلودگی صوتی ،دهلی نو پایتخت هند را به خطرناكترین شهر جهان برای زندگی تبدیل كرده است .
رشد جمعیت شهری،صنعتی شدن،افزایش سرو صدای ناشی از تردد خودروها ،فعالیت های ساختمانی و فعالیت كارخانه های آلاینده باعث آلودگی شدید پایتخت هند شده است .
مركز كنترل آلودگی صوتی هند اعلام كرد دهلی نو آلوده ترین شهر جهان، رتبه دوم پرسرو صدا ترین شهر هند را پس از حیدرآباد در جنوب هند به خود اختصاص داده است .
براساس جدیدترین گزارش مركز كنترل آلودگی صوتی هند كه روز دوشنبه منتشر شد،میزان آلودگی صوتی پایتخت هند 74 دسیبل اعلام شده است درحالیكه براساس استانداردهای هند این میزان نباید بیش از 50 دسیبل باشد.
براساس این گزارش، میزان آلودگی صوتی در شب نیز در دهلی نو ،5 دسیبل بیشتر از استاندارد تعیین شده است .
شهر حیدرآباد در جنوب هند با 77 دسیبل آلوده ترین شهر هند و بنگلور،لكنو،بمبئی به ترتیب كمترین میزان الودگی را دارند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است:آلودگی صوتی در مناطق مركزی پایتخت هند مانند «دواركا، روهینی ،فویكاس مارگ و دلشادگاردن در دهلی نو به شدت افزایش یافته است .
در بسیاری از شهرهای هند و به خصوص دهلی نو، بوق زدن های مكرر و بدون دلیل امری طبیعی و رایجی است و رانندگان وسایل نقلیه نه تنها تلاشی برای كاهش آلودگی صوتی نمی كنند بلكه با نوشتن عباراتی از قبیل لطفا بوق بزنید یكدیگر را تشویق به بوق زدن نیز می كنند.
پزشكان هندی می گویند:درسال های اخیر تعداد بیماران با مشكلات شنوایی در دهلی نو نسبت به سالهای قبل افزایش یافته است .
دكتر «اجی سواروپ » متخصص گوش ،حلق و بینی می گوید:سن بیماران مبتلا به اختلالات شنوایی در دهلی نو از 70 سال به 50 سال كاهش یافته است .
وی تصریح كرد با ادامه روند آلودگی صوتی، مردم مجبور می شوند با صدای بیشتری موسیقی و یا تلویزیون گوش كنند كه در دراز مدت این رفتار به توانایی شنوایی انها اسیب وارد می كند.
كارشناسان می گویند:سرو صدای زیاد و طولانی مدت در محل كار و زندگی قدرت شنوایی افراد را به تدریج كاهش می دهد.
كارشناسان بهداشتی ،افزایش فشار خون،بالا رفتن ضربان تنفس و بیماری های قلبی ،اختلال در عملكرد غدد درون ریز ،تحریك پذیری اجتماعی و بیخوابی را از عوارض آلودگی صوتی می دانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: