کد خبر: ۱۵۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 28
با افتخار در صحنه بوده ایم و درهای بیمارستان های ما به روی مجروحان ومصدومان جنگ علیه تروریسم همچنان باز است. وی در عین حال درپاسخ به انتقادها گفت، پاسخ برخی حرف ها سکوت است
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کمک و همراهی با محور مقاومت، گفت، با افتخار در صحنه بوده ایم و درهای بیمارستان های ما به روی مجروحان ومصدومان جنگ علیه تروریسم همچنان باز است. وی در عین حال درپاسخ به انتقادها گفت، پاسخ برخی حرف ها سکوت است.

به گزارش شفا آنلاین در گفت وگو با دکتر «حسن قاضی زاده هاشمی» که در سفر بغداد بسر می برد از وی درخصوص نقش وزارت بهداشت(Hygiene) در همراهی محور مقاومت و کشورهایی که بطور مستقیم درگیر جنگ علیه تروریسم هستند و نیز دستاوردهای وزارتخانه تحت امر وی در دوره دولت یازدهم و انتقادهایی که وجود دارد، پرسش هایی مطرح کرد که وزیر بهداشت پاسخ داد.

کمک های دولت به محور مقاومت ویژه بوده است
دکتر هاشمی در خصوص کمک ها و همراهی های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با محور مقاومت، گفت:یک بخش از کارهای دولت در وزارت بهداشت، به برنامه های درازمدت بر می گردد مانند آموزش و فناوری در حوزه علوم پزشکی، بطوری که در این مدت تعدادی از متخصصان و دانشجویان از کشورهای مقاومت، ازجمله لبنان، سوریه و عراق را در دانشگاه های خود پذیرش کردیم که از نظر عددی چندین برابر دوره های قبل بوده است.
وی در بیان اهمیت این برنامه ها افزود: این برنامه های درازمدت، برای آینده این کشورها بسیار مهم است که بتوانند زیر ساخت های خود را در خدمت رسانی به ملت هایشان ایجاد کنند.

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه های مقطعی و فوری نیز گفت: با توجه به برخی ضرورت های فوری مانند ایجاد بیمارستان های صحرایی، ارسال تجهیزات پزشکی و اقلامی مانند دارو و واکسن ، توانسته ایم کمک های زیادی را به این کشورها بویژه در سوریه انجام دهیم.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشورمان، با بیان اینکه 'ما هیچ گاه از اجابت فوری به درخواست کمک به مصدومان و مجروحان در هر کجای دنیا که تحت ظلم قرار داشته اند و در برابر تروریسم ایستاده اند، ازجمله در لبنان، سوریه ، عراق و افغانستان، دریغ نکرده ایم، گفت: در این دولت کمک ها به محور مقاومت ویژه بوده است و همه اذعان دارند، چرا که نگاه ما اعتقادی است و درهای بیمارستان های ما همواره بر روی بیماران و مجروحان و مصدومان این کشورها باز بوده است.

دکتر هاشمی ادامه داد: با افتخار این کار را کرده ایم و ادامه می دهیم و در راه کمک به کسانی که درگیر با تروریست های هستند و کمکی خواسته باشند، هیچ مانع وجود ندارد و ما در ورود به این حوزه ها کمترین تردید را نخواهیم کرد.

وی،کمک های دولت را در حوزه وزارت بهداشت به کشورهای محور مقاومت، ویژه توصیف کرد و توضیح داد: دفاع از مظلومان و کسانی که از کشور خود در برابر ظالمان و تروریست ها دفاع می کنند ، ریشه در نگاه اعتقادی ما دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد که در معرکه عراق با داعش، بطور مرتب کمک های بهداشتی، درمانی و دارویی کرده ایم و هرآنچه همتای عراقی ما درخواست کرد به فوریت دراختیارشان قرار دادیم، بویژه آنکه می دانیم ملت این کشور چه مصیبت های زیادی را بخصوص از جانب گروه تروریستی داعش تحمل کرده است.

وی ، یکی از مهمترین اقدام های وزارت بهداشت را درمان مجروحان جنگی عراق و مصدومان شیمیایی این کشور عنوان کرد که به گفته وی در کمتر از 24 ساعت به درخواست کمک طرف عراقی پاسخ داده شده است.

دکتر هاشمی با یادآوری اینکه ایران خود قربانی حملات شیمیایی است، گفت: امیدواریم حملات شیمیایی دیگر تکرار نشود و برای هیچ ملتی اتفاق نیفتد، اگرچه دولت های غربی و آمریکا که همواره مدعی حقوق بشرند، متاسفانه چه در جنایت حمله شیمیایی علیه ملت ایران در دفاع مقدس و چه اکنون در منطقه، دستشان به خون ملت های بیگناه بطور مستقیم و غیر مستقیم آلوده است.

مهم قضاوت مردم است
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقادهایی که از دولت و عملکرد وزارتخانه ها از جمله وزارت بهداشت، وجود دارد، گفت: کارهای زیادی در این دولت انجام شده است و برخی حرف ها بویژه درباره برجام پاسخ ندارد.

وی در خصوص برجام افزود: برجام حاصل یک تصمیم حکومتی است و از تایید رهبر معظم انقلاب تا امضای شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی را پای خود دارد و به اعتقاد ما بقیه اش حاشیه سازی است. این یک موفقیت نسبی برای کل نظام است، اگرچه زحمت اصلی آن را برادر عزیزم دکتر ظریف بر عهده داشته است.

دکتر هاشمی ادامه داد: در حوزه های دیگر هم کارهای زیادی شده ، اما مشکل این است که انصاف کم است و به همین ترتیب اخلاص کمتر، والا هر دولتی که آمده یک کارهایی کرده و این دولت هم بخشی از کارهای نشدنی را به لطف خدا و حمایت رهبری و مردم انجام داده است.

وی گفت: به هرحال توان انسان محدود است و این طور نیست که هرآنچه خواسته باشیم بتوانیم بطور مطلق انجام دهیم ضمن اینکه زمان هم به سرعت می گذرد.

از دکتر هاشمی در باره عملکرد دولت در حوزه بهداشت و سلامت سوال کردیم که وی گفت: در حوزه سلامت آنچه مهم است نظر و قضاوت مردم است.اگرچه مردم و افکار عمومی به نداشتن حافظه خوب متهم می شوند، اما ما اعتقاد داریم که مردم با وجدان پاک و صادقی که دارند، مقایسه می کنند.

وی گفت: انشاء الله به تدریج مشکلات مردم کمتر می شود و بنابراین پاسخ خیلی از حرف هایی که مطرح می شود، سکوت است و بهتر است وارد پاسخگویی به موضوع هایی که معیارهای درستی ندارند، نشویم.

انتظار ما این است که شرایط بهتر شود
بخش دیگر این گفت و گو به همکاری های بهداشتی ایران و عراق در آینده اختصاص داشت و از دکتر هاشمی درباره چشم انداز روابط دو کشور در این حوزه ، بویژه با اندک بودن سهم ایران از بازار داروی عراق جویا شدیم.

وی گفت: آینده روابط ما با عراق در حوزه های سلامت و دارو تا حد زیادی بستگی به شرکت های ایرانی و نیز شکل استقبال مراکز دولتی و غیر دولتی عراق دارد و به همین دلیل باید صبر کرد.
 

دکتر هاشمی با اینحال گفت: انتظار ما این است که بتوانیم سهم خود را درحوزه دارو و تجهیزات پزشکی چند برابر کنیم و زمینه های حضور سرمایه گذاران ایرانی را در بخش دارو و تجهیزات در کشور برادر عراق فراهم شود تا از این مسیر بتوانیم به عراق در خلاصی از وابستگی به دارو و تجهیزات خارجی کمک کنیم.

وی یادآورشد: اکنون 85 درصد نیازهای عراق، از خارج و عمدتا از اروپا تامین می شود درحالی که سهم ایران کمتر از یک درصد است.

دکتر هاشمی، کمک به عراق برای قطع وابستگی های خارجی در حوزه درمان و بهداشت و تجهیزات پزشکی را از اهداف وزارت بهداشت ایران عنوان کرد و افزود: از هوشمندی و ذکاوت وزیر بهداشت عراق است که با آگاهی از این نگاه جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد شرکت های دارویی و پزشکی ما نقش بیشتری در عراق ایفا کنند.

وی در پاسخ به اینکه پیش بینی شما در باره آینده چیست؟ تاکید کرد که پیش بینی نه، اما انتظار ما این است که در یک سال آینده شرایط بهتر شود، اما لازمه اش تلاش های دو طرف است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: