کد خبر: ۱۵۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 27
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کار گروه محیط زیست آمریکا بسیاری از محصولات پخته با برندهای مختلف تجاری حاوی یک عنصر سرطان زا است
شفا آنلاین>تغذیه>کارگروه محیط زیست وجود یک ماده سرطان زا در موادغذایی تهیه شده با آرد مانند نان و ماکارونی(Macaroni) را اثبات کردند.

به گزارش شفا آنلاین،بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کار گروه محیط زیست آمریکا (EWG)بسیاری از محصولات پخته با برندهای مختلف تجاری حاوی یک عنصر سرطان زا است، این ماده در کشورهای دیگر ممنوع بوده اما هنوز در مواد غذایی که در ایالات متحده به فروش می رسند، وجود دارد. 

برومات پتاسیم  ماده ای سرطانزا بوده که تولید کنندگان مواد غذایی آن را به منظور بهبود قدرت و کشش خمیر با آرد ترکیب می کنند همچنین این ماده به جهت سرعت بخشیدن به روند پخت در نان های سفید و تولید ماکارونی مورد استفاده قرار می گیرد.

یک مطالعه در ژاپن نشان داده شده حیوانات آزمایشگاهی که از این ماده شیمیایی تغذیه(Nutrition) کردند احتمال ابتلا به تومورهای خوش خیم یا بدخیم در آنها افزایش پیدا کرده است.

خوزه آگوایا از نوسیندگان این مطالعه و عضو کارگروه محیط زیست در این باره گفت: پیش از این، مطالعه ای در مورد مضرات برومات پتاسیم بر روی نمونه های انسانی انجام نشده بود اما درمطالعاتی که ما بر روی سلول های انسانی انجام دادیم با نتایج وحشتناکی مواجه شدیم.

وی افزود: برومات پتاسیم اثرات ژنوتوکسیک یا به عبارتی آسیب به DNA سلول وارد می کند که در نتیجه آن سلول های آسیب دیده زودتر به به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

تولید کنندگان موادغذایی ادعا می کنند که در طی فرآیند تولید، برومات پتاسیم به نمکی به نام برمید پتاسیم  تبدیل می شود اما بر اساس تحقیقات انجام شده در کارگروه محیط زیست نشان داده شده که اگر برومات پتاسیم بیش از یک  میزان خاص به ماده غذایی افزوده شود در فرآیند پخت به نمک تبدیل نشده و خطر سرطان را به دنبال دارد که در نمونه زیادی از نان های عرضه شده در بازار آمریکا وجود برومات پتاسیم ثابت شده است.

تولید کنندگان ادعا می کنند که در طی فرآیند تولید ماده غذایی برومات پتاسیم به برمید پتاسیم که یک نمک است تبدیل می شود اما بر اساس تحقیقات انجام شده در کارگروه محیط زیست نشان داده شده که اگر این ترکیب بیش از یک میزان خاص به ماده غذایی افزوده شود در فرآیند پخت به نمک تبدیل نشده و خطر سرطان را به دنبال دارد که در نمونه زیادی از نان های بازار در آمریکا این موضوع مشاهده شده است.

کشورهای مختلف در سراسر جهان استفاده از این افزودنی را ممنوع کرده اند و تنها ایالات متحده اجازه می دهد تا از این ماده در موادغذایی استفاده  شود. 

تولیدکنندگان باید بر روی برچسب غذاهای حاوی این ماده  یک علامت هشدار(Warning) دهنده از وجودبرومات پتاسیم درج کرده باشند.

کارگروه محیط زیست آمریکا  86 ماده غذایی را که هزاران آمریکایی هر روز از آن ها استفاده می کنند کشف کرده که این ماده در آن ها وجود دارد و در تلاش است که این افزودنی با کلمه "برومات پتاسیم" یا "آرد برمات"(‘potassium bromate’ یا ‘bromated flour’ ) در فهرست مواد تشکیل دهنده درج شود.
برچسب ها: ماکارانی ، سلامت ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: