کد خبر: ۱۵۰۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 27
قبل از اجرای طرح تحول سلامت، شرایط بسیار مصیبت باری بر حوزه سلامت و درمان حاکم بود و بیمارستان ها امکانات پزشکی کافی در اختیار نداشتند که یکی از این تجهیزات، تهیه «استنت های قلبی» بود.
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در مواردی برخی از کادر درمان در خارج از بیمارستان استنت های قلبی را به قیمت گزافی به بیماران می فروختند، اما خوشبختانه اجرای طرح تحول بساط سودجویان را برچید.

به گزارش شفا آنلاین،محمد وحدتی هلان در خصوص شرایط نابسامان ۱۰ سال مدیریت خود در دو بیمارستان امام رضا و شهید مدنی تبریز یادآور شد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، شرایط بسیار مصیبت باری بر حوزه سلامت(Health) و درمان حاکم بود و بیمارستان ها امکانات پزشکی کافی در اختیار نداشتند  که یکی از این تجهیزات، تهیه «استنت های قلبی» بود. اگر بیماری به استنت نیاز داشت، از او می خواستند خارج از بیمارستان این قطعه را تهیه کند. قیمت هر یک از استنت ها بین دو تا سه میلیون تومان بود و گاهی بیمار به دو یا سه عدد استنت نیاز داشت که تهیه آن ها هزینه گزافی را به بیماران تحمیل می کرد.
 
در مواردی بیمار توان مالی مناسبی برای تهیه استنت نداشت و اطرافیان با روی هم گذاشتن مبلغی هزینه استنت را فراهم می کردند. گاهی نیز سودجویان با دریافت میلیون ها تومان پولی که بیمار با هزاران زحمت آن را تهیه کرده بود، استنت تقلبی به او می فروختند که دور از اخلاق بود. اقدامات غیر انسانی سودجویان منحصر به فنر یا دریچه های قلبی نمی شد و بیماران در تهیه مفصل زانو و پروتزهای ارتوپدی(Orthopedic) نیز با مشکلات فراوانی مواجه بودند.
 
وی با بیان این مطلب که طرح تحول سلامت به نابسامانی های موجود در حوزه درمان پایان داد، اظهار داشت: پس از اجرای طرح، اعتباراتی به بیمارستان ها و مراکز درمانی تزریق و از آن ها خواسته شد تا تمام امکانات پزشکی مورد نیاز تمام بیماران از جمله قلبی را فراهم کنند و بیمار تحت هیچ شرایطی نباید خود اقدام به تهیه تجهیزات اعمال جراحی کند. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و پس از آن تمام بیماران نفس راحتی کشیدند که از این پس و بدون صرف هزینه های گزاف و رویارویی با سودجویان و هزینه های میلیونی، می توانند به درمان خود بپردازند.
 
نماینده مردم بستان آباد در مجلس خاطرنشان کرد: اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم، تاثیر ملموسی در زندگی مردم به همراه داشت . امیدوارم با تامین اعتبارات مالی و رفع نقایصش همچنان تداوم پیدا کند، زیرا مدتی پیش متوجه شدم که فردی برای تهیه استنت قلبی به خارج از بیمارستان مراجعه کرده است که نشانه خوبی نیست و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد ممکن است نابسامانی و هرج و مرج بر نظام سلامت و درمان چیره شود.
 
یادآور میی شود استنت یک لوله توری سیمی کوچک است که سبب باز شدن سرخرگ شده و به شکل دایمی داخل آن می ماند. هنگامی که یک سرخرگ کروناری (یک سرخرگ خونرسانی کننده به عضله قلبی ) به واسطه تجمع رسوباتی که در مجموع پلاک نامیده می شوند تنگ می شود، جریان خون عضله قلبی کاهش می یابد . اگر جریان خون به عضله قلبی کاهش پیدا کند، درد قفسه سینه رخ می دهد . اگر لخته ای هم تشکیل شده و جریان خون به بخشی از عضله قلبی را قطع کند، حمله قلبی(heart attack) رخ می دهد . استنت سبب باز نگه داشتن سرخرگ قلبی شده و احتمال بروز حمله قلبی را کاهش می دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: