کد خبر: ۱۵۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 28
. گاهي به علت رشد غيرطبيعي مهرهها و همراه با درد و اختلال عصبي است و گاهي ثانويه به عفونتها و بيماريهاي التهابي خاص، شكستگيها يا تومورها ايجاد ميشود كه در اين موارد درمان مشكلتر است و حتي گاهي نياز به جراحي خواهد بود .
شفا آنلاین:گوژپشتي<: The Hunchback> يا كيفوز که در ادبيات عاميانه به آن قوز ميگويند، مشكلي نسبتا شايع ميان نوجوانان و بهخصوص دختران و حتي در بزرگسالان بهشمار ميرود . در اين وضعيت افتادگي شانه ها و كتفها، جلوآمدن سر، كاهش قدرت حركت اندامهاي فوقاني و در حالت شديدتر، درد يا كاهش ظرفيت تنفسي اتفاق ميافتد… .

به گزارش شفا آنلاین:بايد توجه داشت كه در حالت طبيعي، ستون فقرات تحدب پشتي مختصري دارد و افزايش بيش از حد طبيعي اين تحدب، بيماري محسوب ميشود بنابراين در بسياري مواقع و بهخصوص در افراد با وزن بالا، ظاهر شخص طبيعي ديده ميشود ولي با بررسي دقيق، افزايش قوز پشتي مشخص خواهد بود . گوژپشتي علل مختلفي دارد . گاهي به علت رشد غيرطبيعي مهرهها و همراه با درد و اختلال عصبي است و گاهي ثانويه به عفونتها و بيماريهاي التهابي خاص، شكستگيها يا تومورها ايجاد ميشود كه در اين موارد درمان مشكلتر است و حتي گاهي نياز به جراحي خواهد بود . البته در بيشتر موارد، مهمترين عامل موثر در بروز گوژپشتي، وضعيت نامناسب بدن، بهخصوص بدنشستن است و در مواردي كه علت گوژپشتي چنين موردي باشد، انجام چند تمرين ساده بسيار مفيد و كمككننده خواهد بود

عواملذ اصلی گوژ پشتی


1 بد قرار گرفتن وضعیت بدن در هنگام نشستن .
2 ضعف عضلات در بیماری های عضلانی
3 قوز که در مواردی مانند در رفتگی لگن و خمیدگی طبیعی ستون مهره ها به چشم می خورد .
4 بیماری های ستون مهره ها که توسط بیمار و یا پزشک قابل اصلاح نیستند .
5 شکستگی ستون مهره ها در اثر تصادف و یا تومور
6. علل مادرزادی


برطرف کردن علت اصلی گوژپشتی و دقت در وضعیت نشستن و اصلاح آن، نحوه ایستادن و حمل بار، به خصوص کوله پشتی ضروری است . دقت در انتخاب صندلی به جلوگیری از ابتلا و درمان قوزپشتی کمک می کند . دقت كنيم وضعيتي كه كمترين فشار را روي ستون فقرات ميآورد، با حفظ قوسهاي طبيعي آن و با استفاده از صندلي است كه تمام قوسهاي ستون فقرات را حمايت كند بنابراين دقت در انتخاب صندلي به جلوگيري از ابتلا و درمان قوزپشتي كمك ميكند .

نكته مهم ديگر اينكه هرچند درمان اصلي انحراف ستون فقرات، تمرين و ورزشهاي مناسب مشكل و با تشخيص پزشك است ولي در بسياري موارد استفاده از وسايل كمكي مانند انواع بريسها بسيار مفيد و گاهي ضروري است . استفاده از بريسها در افراد جوانتر معمولتر است ولي براي بزرگسالان نيز بريسهاي مخصوصي وجود دارد كه به رفع انحراف ستون فقرات كمك ميكند .

توجه داشته باشيم كه دقت در انحراف ستون فقرات بسيار ضروري است زيرا درمان در مراحل اوليه راحتتر و معمولا انحراف قابلبرگشت است . با مزمن شدن و ايجاد عوارضي مثل بيرونزدگي ديسك، آرتروزهاي شديد و… درمان بسيار مشكلتر و گاهي غيرممكن ميشود . پس در صورت شك به انحراف از حالت طبيعي بهخصوص اگر همراه با علايم خاص مثل درد شديد، تب، سرعت پيشرفت بالا يا مثلا بعد از سقوط يا ضربه باشد يا در بيماراني كه سابقه مصرف طولانيمدت كورتونها دارند، مراجعه سريع به پزشك متخصص و بررسي دقيق با معاينه، آزمايش خون و گرافي و برنامهريزي براي اصلاح بسيار مهم است .


نکته مهم دیگر اینکه درمان اصلی انحراف ستون فقرات، تمرین و ورزش های مناسب و با تشخیص فیزیوتراپیست است .درمان قطعی بیماری مستلزم همکاری صمیمانه خود بیمار است . تغییر عادت در طرز نشستن غلط، و فیزیوتراپی جهت رفع ضعف عضلات ستون فقرات که می تواند عامل ایجاد کننده باشد، از درمانهای طبی است .

پزشک آنلاین

مرتضی شریفی [ فیزیوتراپیست ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: