کد خبر: ۱۴۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 23
ماه‌هاست که در جامعه پزشکی بحث بر سر چگونگی و کم وکیف برگزاری این انتخابات، داغ است و کارشناسان و گروه‌های مختلف پزشکی هرکدام با ارائه استدلالاتی راهکاری ارائه می‌دهند.
شفا آنلاین:جامعه پزشکی آنقدر قدرتمندهست که کسی برایش خوابی نبیند.
در کنار انتخاباتی که سال 96 سرنوشت ریاست قوه مجریه کشور، شوراهای اسلامی شهر و روستا و نمایندگان برخی حوزه‌ها که از میان‌دوره به خانه ملت می‌پیوندند را تعیین می‌کند، جامعه پزشکی کشور هم در این سال سرنوشت‌ساز، با رای خود، کادر ریاست جدید سازمان نظام پزشکی کشور را انتخاب خواهد کرد.


به گزارش شفا آنلاین:ماه‌هاست که در جامعه پزشکی بحث بر سر چگونگی و کم وکیف برگزاری این انتخابات، داغ است و کارشناسان و گروه‌های مختلف پزشکی هرکدام با ارائه استدلالاتی راهکاری ارائه می‌دهند. یکی از برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیک سخن می‌گوید و دیگری حضور فیزیکی در ساختمان نظام پزشکی را ترجیح می‌دهد. یکی از تحرکات سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی برای در اختیار گرفتن این نهاد صنفی گلایه می‌کند و دیگری فریاد برمی‌آورد که پزشکانی که همه‌ساله حق عضویت پرداخت نمی‌کنند، حق شرکت در انتخابات ندارند. به‌هرحال بازار اظهارنظر، داغ داغ است.
دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصین داخلی کشور و معاون نظارت سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ هم درباره این انتخابات مهم، نظرات شنیدنی دارد..

باتوجه به مباحث موجود در میان جامعه پزشکی و آنچه بعضی از کارشناسان درباره لطمه دیدن استقلال این سازمان نظام پزشکی مطرح می‌کنند، مانند این‌که چرا حکم ریاست یک سازمان مردم‌نهاد صنفی باید توسط رئیس‌جمهور امضا شود شما همچنان این نهاد صنفی را جایگاه مهمی می‌دانید که انتخابات آن تا این اندازه حساس و بحث‌برانگیز باشد؟

نظام پزشکی یک سازمان بزرگ مردم نهاد است که غیروابسته به دولت است. از ابتدا یعنی حدود50 یا 60 سال پیش هم آیین‌نامه آن به صورت یک سازمان مردم‌نهاد است و هیچ‌گونه وابستگی به دولت ندارد. اما این مسئله هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب موجب اختلافاتی شد. بعدها هم مجلس به سازمان نظام پزشکی در‌خصوص تعیین تعرفه، محاکمه و تعیین وضع موجود پزشکان چه از نظر پزشکی و چه از نظر علمی اختیاراتی داد. اما مسئولین دولتی چند سالی نگذاشتند این قانون اجرا شود و بعد به زور و قدرت‌نمایی بعضی افراد و پزشکان آن زمان این کار انجام شد و تا به امروز ادامه پیدا کرد.

از طرف دیگر این مسئله که حکم رئیس نظام پزشکی را رئیس‌جمهور امضا می‌کند، از اهمیت برخوردار است.

 اما می‌توان اینگونه هم قضیه نگاه کرد که وقتی بالاترین مقام اجرایی کشور حکمی را امضا می‌کند، نشان‌دهنده اهمیت آن است. قانون به این صورت است که از بین دو تا سه نفر که سازمان نظام پزشکی معرفی می‌کند، رئیس‌جمهور یک نفر را با میل خودش انتخاب می‌کند. اما با توجه به اینکه در بعضی سال‌ها دولت هم به اداره امور سازمان کمک می‌کند، مردم‌نهاد بودن سازمان نظام پزشکی را زیر سوال می‌برد؛ زیرا وقتی دولت به یک سازمان کمک می‌کند، طبعاً انتظاراتی هم دارد و به این ترتیب، سازمان زیر یوغ او قرار می‌گیرد. به شخصه مخالف این امر هستم و معتقدم سازمان نظام پزشکی نباید هیچ کمکی از دولت بگیرد. البته باید خاطرنشان کنم در حال حاضر دو سه سالی است که دولت متاسفانه یا خوشبختانه کمکی به سازمان نکرده است.

بالاخره معنای این جملات شما این است که رئیس‌جمهور با انتخاب رئیس‌کل نظام پزشکی از بین سه گزینه، به اهمیت این سازمان می‌افزاید یا اینکه با لطمه زدن به استقلال آن، از اهمیتش می‌کاهد؟
ما حدود 180 هزار پزشک در سراسر کشور داریم و باید یک هماهنگی و قانونمندی برای این جمعیت وجود داشته باشد. نظام پزشکی است که چه از نظر اخلاقی، چه از نظر مالی و چه از نظر قانونی به امور پزشکان رسیدگی می‌کند و این امر بسیار حائز اهمیت است به همین ترتیب انتخابات این سازمان بسیار با اهمیت است. ما در شهرستان‌ها حدود 160 هزار پروانه نظام پزشکی داریم. تعداد کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند بد نیست. اما متاسفانه در تهران حدود 15 تا20 درصد از پزشکان در انتخابات شرکت می‌کنند.

انتخاب سه نفری که اشاره کردید، در شهرستان‌ها به چه صورت‌ است؟
بستگی به تعداد پزشکان و کادر پزشکی شهرستان‌ها دارد. تعدادی به عنوان نماینده پزشکان، داروسازان، ماماها، پیراپزشکان، آزمایشگاهیان و... در هیئت مدیره شهرستان‌ها حضور دارند و راجع به انتخابات تصمیم می‌گیرند. متاسفانه انتخابات هم به این صورت است که ابتدا عده‌ای درخواست کاندیداتوری می‌کنند، صلاحیت آنها در یک گروه خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد، تعدادی تایید می‌شوند و تعدادی هم خیر.


این نظارت استصوابی را چه کسانی انجام می‌دهند؟
هیئت نظارت که متشکل از نمایندگان مجلس و نمایندگان وزارت بهداشت هستند، وظیفه بررسی نامزدها را به عهده دارند. البته احتمالاً نیروی انتظامی، سپاه و وزارت اطلاعات هم در این بررسی حضور دارند. به این ترتیب گروهی که هیئت نظارت آنها را تایید کرده است، در انتخابات شرکت می‌کنند و پزشکان، آنان را انتخاب می‌کنند‌. البته متاسفانه در دوره‌های اخیر در تهران بیش از 10 تا 20 درصد از پزشکان در انتخابات شرکت نکرده‌اند. بنابراین نمی‌توان گفت کسانی که انتخاب می‌شوند، برگزیده تمام پزشکان هستند.



یکی از بحث‌های داغ درباره انتخابات نظام پزشکی، شکل و فرم اجرایی آن است. اینکه بهتر است الکترونیک برگزار شود یا به شکل سنتی و به بهره‌گیری از صندوق رای. نظر شما چیست؟
در هر انتخاباتی تعداد رای دهندگان و شرکت‌کنندگان، رابطه مستقیمی با قدرت انتخاب‌شوندگان دارد. بالطبع در انتخابات سازمان نظام پزشکی نیز به این صورت است. بنابراین لازم است به این مسئله دقت کنیم که با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، آیا به این هدف می‌رسیم یا خیر؟ اگر انتخابات از طریق صندوق رای برگزار شود، حداقل باعث می‌شود که پزشکان به بهانه رای دادن، گذری به ساختمان نظام پزشکی بیندازند، افراد را ببینند، آشنا شوند و با افراد دیگر در مورد رایی که می‌خواهند بدهند، صحبت کنند. عده‌ای تا الان در سازمان حضور داشتند، قدرت داشتند، نیرو داشتند؛ اما عده‌ای می‌آیند با شعارهای عوام‌پسندانه افراد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

البته همه پزشکان صلاحیت دارند؛ اما ما باید افرادی را انتخاب کنیم که علاقه‌مند به حضور در کار باشند نه اینکه ماهی یک‌بار بیایند. کسی باید انتخاب شود که اگر مشکلی برای پزشکی به وجود می‌آید، بتواند در مراجعه به سازمان، نماینده خود را در آنجا ببیند. برای نیل به این مقصود، بهترین راه این است که افراد زیادی در انتخابات شرکت کنند و نماینده‌ای را انتخاب کنند که وقت و نیرو و انگیزه و علاقه داشته باشد و برای این‌کار زمان بگذارد، در جلسات شرکت کند و بتواند از کارت اعتباری‌اش برای حل مسائل پزشکان استفاده کند. بنابراین نظر من، صندوق رای است. اما انتخابات الکترونیک هم ممکن است فوایدی داشته باشد.

در روزها و ماه‌های گذشته نظرات جنجالی هم کم نشنیده‌ایم. مثل اینکه گفته شد پزشکانی که طی این سال‌ها حق عضویت پرداخت نکرده‌اند، حق شرکت در انتخابات را ندارند. نظر شما چیست؟ حتی گفته بودند این‌ها اصلاً پزشک نیستند.
این مسئله درست نیست. پزشک، پزشک است. چه پول داده باشد چه خیر. او باید بتواند برای صنف خودش تصمیم بگیرد، شرکت کند و رای بدهد. اگر پولی پرداخت نکرده است ما قصد گروکشی نداریم. به صرف اینکه کارت نظام پزشکی و شماره دارد، باید بتواند شرکت کند و به هر که می‌خواهد رای دهد.

چرا پزشکان تهرانی راغب نبوده‌اند در انتخابات نظام پزشکی شرکت کنند؟
عده‌ای از پزشکان به دلیل مشغله کاری شرکت نمی‌کنند. تعدادی هم سازمان نظام پزشکی را قبول ندارند و بعضی هم سوال می‌کنند که سازمان برای ما چه کار کرده است. درست این است که ما بنشینیم و در خصوص این مسائل صحبت کنیم که قرار نیست این سازمان کاری انجام دهد. اما واقعیت این است که همین که این سازمان، کارهای پزشکان را نظم می‌دهد و همین‌طور رابط بین دولت، مجلس و سایر نهادهاست، کارمهمی است. اگر سازمان نظام پزشکی نبود، بسیاری از همکاران ما چه در شهرستان‌ها، چه در تهران اکنون در زندان بودند. اما اکنون به محض اینکه سازمان متوجه می‌شود پرونده‌ای برای پزشکی تشکیل شده است، به آن ورود می‌کند و با مراجعه به افراد مختلف موجب آزادی او می‌شود یا کمک می‌کند تا پرونده به طریق درستی هدایت شود. از سوی دیگر دادگاه‌های مختلفی در سازمان وجود دارد به عنوان هیئت بدوی، هیئت تجدید‌نظر، هیئت عالی که به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند و موجب می‌شوند در صورتی که شکایتی از پزشکان وجود دارد، به جای دادگاه به این سازمان مراجعه کنند.

با توجه به آرایش نیروها، گمان می‌کنید شانس موفقیت کدام گروه در انتخابات این دوره بیشتر است؟
پاسخ به این مسئله هنوز روشن نیست. زیرا هنوز مشخص نشده که چه کسانی کاندیدا هستند یا نیستند؛ و اگر کاندیدا هستند، آیا در هیئت نظارت تایید می‌شوند یا خیر. در دوره گذشته تعداد زیادی از پزشکان ثبت نام کردند اما بسیاری از آنها رد صلاحیت شدند. از سوی دیگر عده‌ای از پزشکان، سیاسی هستند و عده‌ای خیر. آن‌هایی که سیاسی هستند، ممکن است خودشان علاقه‌ای به سیاست نداشته باشند اما اسمشان در گروه‌های سیاسی خاصی وجود دارد که آن گروه‌ها به اسم آنها فعالیت دارند. بنابراین این‌ افراد صنفی نیستند، کار سیاسی انجام می‌دهند و به گمان من اجرای فرمان‌های سیاست‌گزاران اصلی را انجام می‌دهند. جامعه پزشکی نمی‌پسندد که سازمان نظام پزشکی در کارهای سیاسی وارد شود. ما باید بتوانیم مسائل سیاسی را برای سیاست‌مداران بگذاریم و حداقل سازمان نظام پزشکی را به عنوان یک نهاد صنفی و علمی برای پزشکان حفظ کنیم. خوشبختانه در سال‌های گذشته اکثریت با افرادی بوده که صنفی‌نگر بوده‌اند و نگاه صنفی به مسائل داشته‌اند. ما امیدواریم که انتخابات آینده هم بیشتر به مسائل صنفی پزشکان نگاه داشته باشد.

در طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که هم از سوی مسئولین و هم از سوی مردم هجمه‌های زیادی‌ به جامعه پزشکی صورت گرفت و مطالب ناروایی نسبت داده شد. امروز هم اگر ما منسجم نباشیم، بالطبع مشکلاتی برای جامعه پزشکی به وجود خواهد آمد. باید سعی کنیم اگرهم یک فرد سیاسی هستیم، سیاست را کنار بگذاریم و در این انتخابات کسانی را برگزینیم که واقعاً به صنف خود علاقه‌مندند و ثابت کرده‌اند که از اعتبارشان برای پیشبرد اهداف نظام پزشکی استفاده خواهند کرد.

برخی معتقدند و به زبان می‌آورند که وزارت بهداشت ‌خواب‌هایی برای این انتخابات دیده است. چقدر با این نظر موافقید؟
چنین چیزی به نظر من نرسیده است. زیرا حتی اگر خواب خاصی دیده باشد، زورش نمی‌رسد. جامعه پزشکی آنقدر قدرتمند است که اگر تصمیم بگیرد، هر کاری می‌تواند انجام دهد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: