کد خبر: ۱۴۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 22
با توجه به پیشرفت‌های سه دهه گذشته در زمینه تکنولوژی، مدل بیماری‌ها نیز تغییر کرده است. در حال حاضر بسیاری از بیماری‌های واگیر کنترل شده است اما متاسفانه به طور جدی درگیر بیماری‌های غیر واگیر هستیم

شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، عامل ۴۰ درصد از مرگ‌های زودهنگام در کشور را ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اعلام و بر ضرورت توجه به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی جعفریان امروز در همایش تغذیه سالم سفیران سلامت که با حضور وزیر بهداشت و جمعی از سفیران سلامت داوطلب برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های سه دهه گذشته در زمینه تکنولوژی، مدل بیماری‌ها نیز تغییر کرده است. در حال حاضر بسیاری از بیماری‌های واگیر کنترل شده است اما متاسفانه به طور جدی درگیر بیماری‌های غیر واگیر هستیم.

وی افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۴۰ درصد مرگ‌های زیر ۷۰ سال هستند، سرطان‌ها نیز ۲۰ درصد و حوادث جاده‌ای ۱۵ درصد در این مرگ‌ها دخیل هستند. ما در منطقه از نظر مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای رتبه اول را داریم و در دنیا نیز جزو کشورهای رده اول هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به رشد رژیم نامناسب غذایی در کشور ادامه داد: مصرف نمک، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، سیگار و الکل از جمله مهم ترین عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر است. همچنین رژیم غذایی نامناسب عامل موثری در ابتلا به بیماری کبد چرب(Fatty Liver) است. وظیفه دولت اطلاع رسانی و حساس کردن جامعه نسبت به این موضوعات است و اجرای آن نیز باید از سوی مردم صورت گیرد.

در ادامه این مراسم دکتر زهرا عبداللهی، رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یکی از برنامه‌های اصلی طرح تحول نظام سلامت را بهبود و اصلاح الگوی تغذیه جامعه عنوان کرد و گفت: اضافه وزن و چاقی در کشور روند رو به افزایشی دارد. افراد چاق در خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته و سرطان(Cancer) هستند. همچنین مصرف بیش از اندازه نمک از جمله مهم‌ترین عوامل خطر تغذیه‌ای است. در این میان باید به نمک پنهان موجود در  برخی غذاها مانند فست فودها، تنقلات شور، انواع ترشی، شورها و سس‌ها و همچنین مواد قندی و شیرینی‌جات توجه کرد؛ چرا که برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون باید مصرف نمک را کاهش داد.

وی افزود: میزان مصرف چربی و انواع روغن نیز باید در رژیم غذایی کاهش یابد. علاوه بر آن فست فودها و شیرینی‌جات تازه نیز محتوی مقدار زیادی روغن هستند. می‌توان برای کاهش مصرف روغن به جای سرخ کردن مواد غذایی از روش‌های جایگزین مانند آب پز و بخار پز استفاده کرد.

رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رژیم غذایی سالم باید از دوره کودکی و حتی جنینی مورد توجه قرار گیرد، افزود: الگوی صحیح رفتارهای تغذیه‌ای باید از دوران جنینی آغاز شود. مطالعات نشان می‌دهد که ابتلا به سرطان پروستات(Prostate Cancer) و سینه ارتباط زیادی با مصرف زیاد چربی دارد. مصرف میوه و سبزیجات نیز که حاوی فیبر هستند، از اضافه وزن، ابتلا به دیابت و سرطان به خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند.

وی همچنین اضافه کرد: کودکان به سرعت در حال چاق شدن هستند که این مساله خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را در بزرگسالی افزایش می‌دهد. ترویج غذای سالم در کنار تحرک بدنی تا ۸۰ درصد از ابتلا به بیماری دیابت، تا ۵۰ درصد از بیماری‌های قلبی و تا ۴۰ درصد از سرطان جلوگیری می‌کند.

برچسب ها: چاقی ، بیماری قلبی ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: