کد خبر: ۱۴۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 22
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خبرداد:
محمدحسین قربانی ازجمله اعضای فعال و تاثیرگذار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که در تصویب مواد‌ مرتبط با نظام سلامت در قانون برنامه ششم توسعه و بندهایی از جمله انتقال سازمان بیمه سلامت به مجموعه وزارت بهداشت، نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.
شفا آنلاین:محمدحسین قربانی ازجمله اعضای فعال و تاثیرگذار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که در تصویب مواد‌ مرتبط با نظام سلامت در قانون برنامه ششم توسعه و بندهایی از جمله انتقال سازمان بیمه سلامت به مجموعه وزارت بهداشت، نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.

به گزارش شفا آنلاین:در روزهایی که چیزی به پایان عمر دولت یازدهم باقی نمانده و بسیاری از مسائل مهم حوزه سلامت، بلاتکلیف و شاید در انتظار سرنوشت انتخابات است، با وی به گفت‌وگو نشستیم.

باتوجه به این‌که شعار امسال، «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است، به نظر شما حرکت نظام سلامت کشور ما تا چه حد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است؟

به عقیده من حوزه سلامت، پیشتاز دیگر حوزه‌های کشور در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و باتوجه به شعار امسال که تولید و اشتغال را به عنوان شاخص‌های اقتصاد مقاومتی بیان می‌کند، باید به این واقعیت اشاره کنم که در زمینه تولید محصولات سلامت‌محور ازجمله داروها، ملزومات و تجهیزات پزشکی در کشور گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است. در زمینه اشتغال هم باید گفت که همین تولیدات می‌توانند اشتغال مناسبی را در جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌وجود بیاورد.

از طرفی اقدامات بزرگی که در قالب طرح تحول سلامت انجام شده است، مانند کاهش پرداختی از جیب مردم و بیمه شدن چیزی حدود 12 میلیون نفر در کشور، همه با محوریت بحث اقتصاد مقاومتی بود. ما خوشحال هستیم که حوزه سلامت در زمینه اقتصاد مقاومتی پیشتاز حوزه‌های دیگر بوده است.

اتفاقا در جلسه‌ای که چندی پیش اعضای کمیسیون بهداشت و درمان با رئیس محترم مجلس داشتند هم به این موارد اشاره شد. علی‌رغم اینکه دوستان ما در کمیسیون بهداشت و درمان به مباحث تخصصی این حوزه پرداختند، ولی رئیس مجلس هم یک نگاه کارشناسی در جهت ارائه طریق و راهکارهای بهبود سلامت جامعه و تامین منابع پایدار براساس اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی، قانون برنامه و انتظارات مردم داشت و درمجموع جلسه بسیار خوبی بود و خود دکتر لاریجانی هم این جلسه را مفید ارزیابی کرد و خواستار تداوم آن شد.


بنابراین در پاسخ به سوال شما باید تاکید کنم که به نظر من بر کسی پوشیده نیست که حوزه سلامت در بحث اقصاد مقاومتی پیشتاز بوده است.

ما اگر فقط دو سه مولفه شاخص حوزه سلامت را بخواهیم نام ببریم و برای پیشتاز بودن حوزه سلامت به آنها استناد کنیم، کاهش پرداختی از جیب مردم، بیمه شدن 12 میلیون نفر از مردم کشور، پایدار کردن منابع، افزایش امید مردم به زندگی، توجه به شاخص‌های سلامت و ... مولفه‌هایی بوده که عرایض بنده را تایید می‌کند و به سوال شما هم به این شکل پاسخ می‌دهد که حوزه سلامت به واقع در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

میانه‌های نووز خبر رسید که با ابلاغ برنامه ششم توسعه، الحاق سازمان بیمه سلامت به مجموعه وزارت بهداشت انجام شد. ولی وزیر بهداشت در اظهارنظرهایی که پس از آن انجام داد، این الحاق را تایید نکرد و اظهار کرد که همچنان مراحلی برای نهایی شدن آن وجود دارد. درحال حاضر سازمان بیمه سلامت را باید زیرمجموعه وزارت بهداشت قلمداد کنیم یا وزارت رفاه؟

قانون برنام ششم توسعه در این مورد شفاف است و صراحت دارد. البته امید و آرزوی ما، تجمیع همه بیمه‌ها بود ولی به‌هر دلیل موفق نشدیم. با این‌وجود انتقال بیمه پایه سلامت از مجموعه وزارت رفاه به وزارت بهداشت بود که مصوب شد. از طرفی بند 7 سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت هم به همین قضیه اشاره دارد. به‌هرحال این‌ مسئله تبدیل به یک تکلیف قانونی شده و الزاما باید تحقق پیدا کند. شاید گله‌مندی وزیر بهداشت این بوده که هنوز برنامه ششم ابلاغ نشده و ما هنوز در ابتدای راه هستیم و هنوز این نقل و انتقالات بین وزارتخانه‌ای انجام نشده است ولی شک نداشته باشید که قانون صراحت دارد و الزاما باید تحقق پیدا کند. ما هم در کمیسیون بهداشت به عنوان کسانی که اصلا این قانون براساس کار تخصصی و پیشنهاد ما و دفاع بنده تحقق پیدا کرد، مصمم هستیم که بر اجرای کامل این برنامه نظارت داشته باشیم.

صحبت‌هایی هم برای انتقال دبیرخانه شورای عالی بیمه مطرح بود و قرار شد که یا دولت لایحه‌ای تقدیم مجلس کند و یا اینکه در قالب طرح در صحن مجلس مطرح شود. این موضوع به کجا رسید؟
متاسفانه نتوانستیم انتقال شورای عالی بیمه را به صورت قانون درآوریم.

موضوع، منتفی است یا اینکه قرار است در سال جدید اتفاق خاصی بیفتد؟

به‌هرحال آرزو بر جوانان عیب نیست.
درباره ادامه یا توقف طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم چگونه فکر می‌کنید؟
به عقیده من، طرح تحول سلامت، راه برگشت به عقب ندارد. ما این‌طور می‌پنداریم که این طرح، انقلابی در حوزه سلامت کشور بوده و هست و با اجرای آن، انتظاراتی برای مردم به وجود آمد و دیگر نمی‌توان به مردمی که برای حوزه درمان کمتر از 10 درصد می‌پردازند، بگوییم این دوران تمام شده و شما باید مجددا نیمی از هزینه‌های درمان را از جیب بدهید. این میسر نمی‌شود.
در کنار کسانی که معتقد به افزایش یا ثابت ماندن تعرفه‌ها در سال 96 هستند، کسانی هم معتقدند که تعرفه‌ها باید کاهش پیدا کرده و حتی به همان اعداد و ارقام قبل از اجرای طرح تحول سلامت برگردد که این نظر، مترادف با پایان طرح تحول سلامت است. نظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره چیست؟

ما فکر می‌کنیم که کاهش تعرفه‌ها، درمان کار نیست. البته من مدافع افزایشی که آقایان به هر دلیل و با هر درصدی درمورد تعرفه‌ها اعمال کردند، نیستم. اما جامعه پزشکان ما هم به عنوان نخبگان جامعه، انتظاراتی دارند. درگذشته یک جراح در بیمارستان یک عمل آپاندیسیت انجام می‌داد که به علت غیرواقعی بودن تعرفه‌ها، مثلا 10 هزار تومان تعرفه این عمل بود و همین مسئله باعث شده بود که پزشکان تمایل به ارائه خدمت نداشته باشند و از طرفی موضوع زیرمیزی هم از همین‌جا اشاعه پیدا می‌کرد. درواقع، تعرفه‌ها ناعادلانه بود و هر مسئله ناعادلانه‌ای، حواشی خاص خودش را دارد و این، یک امر طبیعی است. وقتی تعرفه‌ها واقعی شود، ما شاهد عدالت در ارائه خدمت خواهیم شد و پزشک هم رغبت می‌کند که در مراکز دولتی بماند و ارائه خدمت کند. همچنین دریافت‌های غیرمتعارف حذف خواهد شد. امروز گزارش‌ تخلفات تعرفه‌‌ای بسیار نادر است. اما اگر ما بتوانیم سرانه بیمه‌ها را به همان اندازه افزایش تعرفه‌ها بالا ببریم و بیمه‌ها پای کار باشند و بتوانند هزینه‌های درمان را پوشش بدهند، من فکر می‌کنم نیازی به کاهش تعرفه‌ها نیست و از طرف دیگر اگر دولت متعهد باشد که همان منابع پایداری که برای این حوزه به تصویب رسیده را بپردازد، این برای اداره حوزه سلامت کافی است. ما باور داریم اختصاص همان منابعی که در قانون دیده شده یعنی 10 درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات را حل خواهد کرد.

باتوجه به اینکه بر توقف‌ناپذیر بودن طرح تحول سلامت تاکید داشتید، تصور می‌کنید این طرح در وزارت بهداشت دولت دوازدهم توسط سیدحسن هاشمی ادامه پیدا خواهد کرد یا اینکه شخص دیگری جای وی را خواهد گرفت؟

خود دکتر هاشمی که تمایلی به ماندن ندارد.
یعنی شما فکر می‌کنید این ابراز عدم تمایل، واقعی باشد؟
به‌هرحال وقتی کسی وارد عرصه سیاسی می‌شود، دیگر متعلق به خودش نیست و خودش به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. اما من هم فکر می‌کنم که ایشان به دلیل ظرفیت‌هایی که دارد ازجمله اخلاق‌محور بودن، توانمندی‌های اجرایی و شناخت کامل و جامعی که بر حوزه سلامت کشور دارد، بودن ایشان به نفع حوزه سلامت کشور است. حالا اگر هم خود ایشان گفته‌اند که دیگر تمایلی به بودن در دولت ندارد، ما این را در قالب تعارف می‌بینیم و اگر دولت جناب آقای روحانی پایدار بماند، ما از دکتر هاشمی هم درخواست می‌کنیم که همچنان حضور داشته باشد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: