کد خبر: ۱۴۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 19
فهرست سالانه اشتباهات تکنیکی که توسط سازمان تحقیقاتی غیرسودآور (ECRT) تنظیم می‌شود، شامل خطر عفونت ناشی از وسایل قابل استفاده مجدد و وسایل گرمایشی-سرمایشی، سهل‌‌انگاری‌های مدیریت نرم‌افزارها و چالش‌‌های کنترل مواد افیونی نیز هست.
شفا آنلاین:بر اساس نتایج موسسه ECRT، اشتباهات بالقوه کشنده ناشی از انفوزیون که در اثر استفاده از پمپ‌های انفوزیون با حجم بالا ایجاد می‌شوند، شایع‌ترین عارضه فناوری سلامت در سال 2017 است که بیمارستان‌‌ها و پزشکان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش شفا آنلاین:فهرست سالانه اشتباهات تکنیکی که توسط سازمان تحقیقاتی غیرسودآور (ECRT) تنظیم می‌شود، شامل خطر عفونت ناشی از وسایل قابل استفاده مجدد و وسایل گرمایشی-سرمایشی، سهل‌‌انگاری‌های مدیریت نرم‌افزارها و چالش‌‌های کنترل مواد افیونی<Challenges in drug control> نیز هست. این فهرست که هر سال توسط گروه ابزارهای سلامت ECRI تدوین می‌شود، منابع بالقوه خطرناکی را که در سال پیش‌رو به بیشترین توجه نیاز دارند، مشخص می‌‌کند.


دیوید تی جمیسون مدیر اجرایی گروه ابزارهای سلامت ECRI، در یک انتشار خبری گفت «وقتی روسای بیمارستان با مسائل بی‌شماری مواجه هستند، ایمنی تکنولوژی غالبا نادیده گرفته می‌شود. به‌عنوان یک آزمایشگاه تست ابزار پزشکی مستقل و پژوهشگر مسائل مربوط به فناوری، ما می‌‌دانیم چه چیزی می‌تواند به سمت اشتباه سوق پیدا کند و بیمارستان‌ها چه قدمی می‌‌توانند در جهت کاهش آسیب ناشی از تکنولوژی و پروسه‌‌های تخصصی به بیماران بردارند. با نادیده گرفته شدن یکسری مراحل امنیتی ساده، اشتباهات تزریقی که بیشترین عارضه فناوری امسال محسوب می‌شوند، می‌توانند مرگبار باشند. آنها اشاره می‌‌کنند، اگرچه پمپ‌‌های جدید تزریق با حجم بالا از ویژگی‌هایی برخوردارند که خطر اشتباهات تزریقی را کاهش می‌دهند، اینگونه مکانیسم‌‌ها نمی‌‌توانند به طور کامل تمامی اشتباهات بالقوه را ریشه‌‌کن کنند، و مشخص شده این مکانیسم‌‌ها خودشان اشتباهاتی دارند.


این موسسه اظهار می‌کند «ECRI هنوز گزارش‌هایی از بروز تزریق کنترل نشده مایع به بیماران –شرایطی بالقوه کشنده که تحت عنوان جریان آزاد وریدی شناخته می‌شود- و دیگر اشتباهات تزریقی دریافت می‌کند.»


خوشبختانه ECRI در دستورالعمل‌‌های خود به یکسری مراحل ساده اشاره می‌کند که می‌تواند به مرتفع کردن اشتباهات، پیش از آسیب رسیدن به بیمار، کمک کند. به‌عنوان مثال، در بسیاری از گزارش‌ها مشخص شده چنانچه کارکنان متوجه علایم آسیب فیزیکی به اجزای پمپ انفوزیون باشند، از کلامپ چرخشی روی تیوب به‌طور مناسب استفاده شود، و محفظه قطره‌‌ریز مخزن دارو چک شود، می‌‌توان از آسیب رسیدن به بیمار اجتناب کرد.
در آخرین فهرست آسیب‌های تکنولوژی، تمیزکردن ناکافی ابزارهای چندقطعه‌‌ای قابل استفاده مجدد، مثل دئودنوسکوپ است. ECRI خاطرنشان می‌کند که این مساله در بالای لیست قرار دارد چون خطر عفونت بسیار بالا و مشکل آن جدی است. این موسسه به‌طور مرتب گزارش‌هایی را از استفاده از یک وسیله پزشکی آلوده برای بیماران دریافت می‌کند. دستورالعمل جامع بازفرآوری برای کارکنان در دسترس است و تمامی مراحل آن باید بطور کامل اجرا شوند، از جمله تمیز کردن ناحیه مورد استفاده، پیش از آنکه آن وسیله به‌کار گرفته شود. دئودنوسکوپ‌‌های آلوده یکی از عناوین خبرهای Medscape در سال 2015 بودند.


نادیده گرفته شدن آلارم‌های ونتیلاتور است. ونتیلاتورها درمان حیاتی ارائه می‌دهند و توجه نکردن به یک آلارم می‌تواند کشنده باشد. این مساله می‌تواند به‌علت عادی شدن صدای هشدار برای کارکنان و مشکلات صدای هشدار و غیرموثربودن آن باشد.


تشخیص ندادن دپرسیون تنفسی ناشی از اوپیوئید است. این گروه اذعان می‌‌کند چک کردن اسیژن‌رسانی و تهویه بیمار با فاصله هر چند ساعت کافی نیست و مراکز مراقبت سلامت باید به‌طور مداوم کافی بودن تهویه را برای این بیماران پایش کنند.


خطر عفونت با ابزارهای گرمایشی-سرمایشی استفاده شده برای جراحی قلب است. مشخص شده سیستم‌‌های گرمایشی-سرمایشی یک منبع بالقوه برای عفونت‌‌های مایکوباکتریومی غیرسلی در جراحی قلب هستند. احتمال ابتلا به عفونت حین عمل به درستی شناخته نشده، به‌هرحال این عفونت‌ها می‌توانند تهدیدکننده حیات بوده و منجر به مرگ بیمار شوند.
مشکلات نرم‌افزاری می‌تواند بیماران و اطلاعات آنها را در معرض خطر قرار دهد.


آسیب‌های شغلی پرتودرمانی در اتاق‌‌های عمل دوگانه
راه‌اندازی سیستم خودکار و اشتباهاتی که در مصرف دارو رخ می‌دهد و ممکن است باعث حوادث ناگواری شود.


سوء‌استفاده و استفاده نادرست از استپلر جراحی
مشکلات ابزاری که در اثر استفاده از محصولات تمیزکننده و اقدامات مربوط به آن حاصل می‌شود.
اطلاعات بیشتر در مورد رتبه‌بندی ECRI در وب‌سایت گروه در دسترس است.سپید
منبع: Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: