کد خبر: ۱۴۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 17
علی‌اکبر پور‌فتح‌الله،با مدیریت طب انتقال در صدد تجویز منطقی خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی هستیم.
شفا آنلاین>سلامت>رییس موسسه طب انتقال خون مصرف فرآورده‌های خونی در کشور را غیرمنطقی خواند و گفت: با مدیریت طب انتقال در صدد تجویز منطقی خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی هستیم.

به گزارش شفا آنلاین، علی‌اکبر پور‌فتح‌الله رییس موسسه طب انتقال خون(blood transition) در جلسه افتتاحیه اولین دوره آموزشی مدیریت طب انتقال خون که به طور مشترک با سازمان انتقال خون فرانسه و دانشگاه پاریس 12 انجام شده گفت: یکی از ابعاد جهانی شدن علم و فناوری، تعاملات بین‌المللی در زمینه علمی، آموزشی و پژوهشی است که در این راستا سازمان انتقال خون برای ارتقاء کیفیت خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌ها و رفع خلأ و کمبودها، طب انتقال خون را به جمعی از محققان کشور آموزش می‌دهد تا این آموزش‌ها در مراکز درمانی به کار گرفته شوند.

وی ادامه داد: فقر اطلاعات و دانش در زمینه انتقال خون در مراکز درمانی در ایران و اقصی نقاط جهان وجود دارد، زیرا طب انتقال خون یک درمان حمایتی است و در زمینه آموزش و بکارگیری آن اقدامات اساسی انجام نشده است.

مدیر عامل سازمان(Organization) انتقال خون ایران اظهار داشت: یک جراح مغز و اعصاب، یک جراح زنان و زایمان و هر پزشک دیگری هدف را نجات مغز بیمار، نجات کودک و مادر و سایر اهداف می‌داند و ممکن است آگاهی کافی در زمینه طب انتقال خون نداشته باشند. طب انتقال خون سومین مداخله در طب پزشکی محسوب می‌شود و معضلی برای استفاده بی‌رویه از خون و فرآورده‌های خونی در همه جای دنیا قلمداد می‌شود.

وی افزود: مصرف فرآورده‌های خونی مبتنی بر مطالعات و شواهد نبوده که البته این یک معضل جهانی است. در مراکز درمانی کشورهای پیشرفته مثل فرانسه و کانادا امروزه هر فردی حق تجویز فرآورده‌های خونی را ندارد و تجویز فرآورده خونی باید با نظر یک فرد با مدرک دیپلم انتقال خون که دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده یا با حضور مشاور انتقال خون انجام شود که امیدواریم با تربیت کارشناسان و متخصصان مدیریت طب انتقال خون ما نیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شاهد استفاده بی رویه فرآورده‌های خونی نباشیم.

پور‌فتح‌الله اظهار داشت: در حال حاضر تربیت نیروی طب انتقال خون کافی نیست اما با گسترش دوره و تربیت نیروهای متخصص می‌توانیم شاهد ایجاد قوانین منسجم در تجویز فرآورده‌های خونی، گذراندن دوره‌های تخصصی، حضور همکاران و فارغ‌التحصیل طب انتقال خون در بیمارستان‌های کشور در اقصی نقاط کشور باشیم.

وی اضافه کرد: سرویس انتقال خون بیمارستانی از دیگر موضوعاتی است که با آن می‌توانیم شاهد مدیریت خون بیمار و آموزش در بیمارستان‌های کشور باشیم و حتی با این موضوع دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه اهدای خون نبوده و میزان اهدای خون نیز کاهش می‌یابد.

پورفتح‌الله با بیان اینکه در حوزه انتقال خون نیازمند اطلاعات و دانش بیشتری هستیم، تصریح کرد: با حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت صحبت‌هایی داشته‌ایم تا شاهد پژوهش‌هایی در این حوزه باشیم و با همکاری پزشکان و بیمارستان‌ها آینده خوبی را برای مدیریت انتقال خون رقم بزنیم.

وی یادآور شد: اولین دوره مشترک مدیریت طب انتقال خون ایران و فرانسه فرصت خوبی است تا شاهد بهبود روند خدمات انتقال خون، مصرف خون و فرآورده‌های منطقی خون و همچنین ارائه خدمات بهتر به هموطنان در اقصی نقاط کشور باشیم و نباید فارغ‌التحصیلان اولین دوره تنها به گرفتن مدرک اکتفا کنند بلکه باید به انتقال دانش و تربیت نیروی متخصص در اقصی نقاط کشور بپردازند
برچسب ها: سلامت ، طب ، انتقال خون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: