کد خبر: ۱۴۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 17
سخنگوی وزارت بهداشت درپاسخ به شفاآنلاین:
در سال ۹۶ بودجه دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور به ۱۴ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان رسیده که نسبت سه سال ۹۵، ۳۲ درصد رشد دارد
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به این سوال خبرنگار شفاآنلاین که آیا طرح تحول سلامت در دولت بعد متوقف خواهد شد، گفت: مردم اجازه نخواهند داد این طرح متوقف شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری به تشریح برنامه ها و اقدامات حوزه سلامت پرداخت و افزود: در سال ۹۶ بودجه دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور به ۱۴ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان رسیده که نسبت سه سال ۹۵، ۳۲ درصد رشد دارد.

وی با اعلام اینکه بودجه ستادی وزارت بهداشت در سال ۹۶ به ۵ هزار و ۱۳۶ میلیارد  تومان  رسیده است از کاهش ۱۵ درصدی این بودجه نسبت به سال ۹۵ خبر داد و گفت: در سال گذشته بودجه ستادی وزارت بهداشت ۶ هزار و ۴۳ میلیارد بود.

وی ادامه داد: بودجه سلامت از محل هدفمندی یارانه های در سال ۹۶ همچنان ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ۲۹ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان پول هایی است که از محل درآمدهای عمومی برای این وزارتخانه در سال ۹۶ پیش بینی شده که رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با ۲۶ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان در سال گذشته دارد.

حریرچی در مورد «نشان‌دار شدن» هزینه درمان کارگران(Workers) تامین اجتماعی گفت: نشان دار شدن پول درمان کارگران تامین اجتماعی بر اساس دستور کتبی رئیس جمهور در سال گذشته صورت گرفته اما آنچه مسلم است این ماموریت به وزارت اقتصاد محول شده و باید از اطریق این وزارتخانه پیگیری و دنبال شود.

وی تاکید کرد: اصرار ما بر نشان دار شدن پول درمان کارگران تامین اجتماعی هزینه کامل این پول برای سلامت کارگران است.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت تعرفه های پزشکی سال ۹۶ افزود: این تعرفه ها همچنان در حال پیگیری در شورای عالی بیمه است و به زودی به تصویب خواهد رسید.

حریرچی در مورد علت مرگ عارف لرستانی هنرمند ایرانی نیز اظهار داشت:  در مورد علت مرگ این هنرمند کارهای تشخیصی از طریق پزشکی قانونی و دستگاه قضایی در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا طرح تحول سلامت در دولت آینده متوقف خواهد شد یا خیر اظهار داشت: ابتدا باید این سوال را مطرح کنیم که آیا توقف این طرح امکان پذیر است یا خیر ولی ما فکر می کنیم مسئولین آینده در وزارت بهداشت و همچنین دولت بعد هرگز تمایل نخواهند داشت دستاوردهای این طرح نادیده گرفته شود ضمن اینکه مردم نیز اجازه نخواهند داد طرح تحول سلامت(Health reform plan) متوقف شود.

وی با اشاره به حضور ۶ هزار و ۸۵۰ پزشک عمومی در مناطق دور افتاده و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اظهار داشت: نه خرد جمعی و نه موارد قانونی اجازه نخواهد داد که طرح تحول سلامت متوقف شود.

حریرچی خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: بهتر است کاندیداها مواضع خود را در مورد سلامت مردم مشخص کنند یعنی اینکه تعهد کاندیداها برای تامین سلامت مردم به چه میزان است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به حجم مطالبات بیمارستان ها و پزشکان از بیمه ها اشاره کرد و گفت:  مجموع اسناد ارسالی وزارت بهداشت به ۴ سازمان بیمه گر اصلی ۱۴ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۵ هزار و ۱۷ میلیارد تومان دریافت شده و ۹ هزار و ۹۱ میلیارد تومان که برای سال قبل است همچنان باقی مانده است.

حریرچی در ارتباط با انتقاداتی که نسبت به واردات دارو و همچنین تجهیزات پزشکی وجود دارد، گفت: ما تنها دولتی هستیم که واردات دارو و تجهیزات پزشکی را به طرز قابل توجهی کاهش دادیم به طوری که وابستگی ارزی بازار دارویی کشور قبل از دولت یازدهم ۴۰ درصد بود که حالا به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با عنوان این مطلب که تا قبل از دولت یازدهم ۳۵۰ قلم کمبود دارو در کشور داشتیم، افزود: الان این میزان به زیر ۳۰  قلم رسیده که این عدد کاملا طبیعی و در همه کشورهای دنیا به همین روال است.

در مورد تجهیزات پزشکی نیز افزود: در حال حاضر تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها از ۳۲۰ قلم به ۷۵۰ قلم افزایش یافته است به طوری که در گذشته هزار و ۴۸۰ قلم تجیهزات پزشکی در بیمارستان ها موجود بود که الان به دو هزار و ۱۳۰ قلم رسدیه است ضمن اینکه در ۹۸ اقلم از تجهیزات و ملزومات پزشکی خودکفا شده ایم.

حریرچی با اعلام اینکه قیمت گذاری در ملزومات مصرفی بیمارستان ها نیز به طور قابل توجهی کنترل شده است، افزود: در سال ۹۴، ۵۹۳ میلیون دلار صرفه جویی در واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه در این دولت درجه بندی تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) را انجام دادیم افزود: برای اولین بار اختیار قیمت گذاری تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت واگذار شد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت به محصولاتی که در داخل تولید می شوند و مطمئن است از کیفیت خوبی برخوردار هستند برای مشابه آنها در واردات محدودیت قائل شده است و این برنامه در راستای اقتصاد مقاومتی دنبال می شود.

وی با اعلام اینکه ۱۸ هزار قلم کالای پزشکی در کشور قیمت گذاری شده است، گفت: به طور میانگین شاهد کاهش ۴۲ درصدی قیمت کالاهای پزشکی در کشور بوده ایم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: