کد خبر: ۱۴۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 12
تعرفه‌ها باید زودتر اعلام و شوراى عالى بیمه در تعیین آن‌ها با وزارت بهداشت و نظام پزشکى مذاکره کند
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأخیر در اعلام تعرفه‌هاى پزشکى در سال ٩٦ گفت: تعرفه‌ها باید زودتر اعلام و شوراى عالى بیمه در تعیین آن‌ها با وزارت بهداشت و نظام پزشکى مذاکره کند.

به گزارش شفا آنلاین،محمد نعیم امینی‌فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای عالی بیمه دو تکلیف مهم بر عهده دارد، گفت: تعیین بسته پایه خدمت که بیمه‌های مختلف باید از آن تبیعت کنند و تعیین تعرفه‌ها دو تکلیف مهم شورای عالی بیمه محسوب می‌شوند. 
 
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس شوراى اسلامى تعیین و تکلیف بسته پایه خدمت را در برنامه ششم توسعه از شورای عالی بیمه گرفت و آن را به نهاد تولیت بهداشت(Hygiene) و درمان کشور یعنى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محول کرد.
 
امینی فرد با بیان اینکه تعیین تعرفه‌ها اصلی‌ترین تکلیف شورای عالی بیمه است، افزود: ما عملا هر سال با تاخیر اعلام تعرفه‌ها مواجه هستیم و امسال اولین سالی نیست که این مشکل به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه در تعیین تعرفه‌ها برخی خط مشی‌ها وجود دارد که شوراى عالى بیمه باید از آن‌ها پیروى کند، اضافه کرد: به عنوان مثال در برنامه پنجم توسعه تصریح شده که تعرفه‌ها باید به سمت قیمت تمام شده و واقعى شدن نزدیک شود که این موارد یک سرى دستورالعمل‌های کلی محسوب مى شوند. 
 
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از مشکلات شورای عالی بیمه عنوان کرد: دو سال قبل تعیین تعرفه‌ها همراه با افزایش مقادیر کتاب ارزش‌های نسبی بود و بیمه‌ها اظهار می‌کنند که این افزایش بار سنگینی به بیمه‌ها تحمیل کرده است به همین دلیل برخى تصمیم گیرى‌ها در خصوص کاهش ضریب نسبى برخى رشته‌ها در این شورا مربوط به این موضوع است. 
 
امینی فرد با اشاره به تاثیر تورم در تعیین تعرفه‌ها تصریح کرد: بر اساس نظر کمیسیون بهداشت و درمان(Treatment) مجلس شورای اسلامی شوراى عالى بیمه باید پارامترهایی مانند تورم در اقتصاد بهداشت و درمان که کاملا اجزای قابل محاسبه‌ای هستند، زودتر احصا کرده و تعرفه‌ها را بر این اساس اعلام کنند. 
 
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در تعیین و اعلام تعرفه‌ها مطلوب این است که ابتدای سال اعلام شوند و مراکز درمانی دولتی و خصوصی از آغاز سال تکلیف خود را بدانند و به همین دلیل اصرار ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این است که هر چه زودتر تعرفه‌ها اعلام شود. 
 
امینی فرد با اشاره به ورود کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در صورت تاخیر اعلام تعرفه‌ها تاکید کرد: شوراى عالى بیمه باید هر چه زودتر تعرفه‌ها را اعلام کند، ما منتظر می‌مانیم تا اگر در هفته‌های آینده حرکتی از شورای عالی بیمه مشاهده نکنیم به طور قطع یقین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به وظایف نظارتی خود عمل کرده و در این حوزه اقدام می‌کند. 
 
وی با بیان برخی عواقب تاخیر در اعلام تعرفه‌ها تصریح کرد: اقتصاد بخش دولتی و خصوصی به نوعى به اعلام تعرفه‌ها وابسته هستند، در بخش دولتی درآمدهای اختصاصی در بودجه بهداشت و درمان حدود ۵۵.۵ تا ۵۶ درصد بوده و در بخش خصوصی تمام هزینه‌ها عملا باید از راه ارائه خدمت و تعرفه‌ها تامین شود و تاخیر در اعلام تعرفه‌های بخش دولتی و میزان بیشتری بخش خصوصی را دچار مشکل می‌کند. 
 
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: از طرفی تعرفه‌ها در بخش هاى خدماتی مانند آزمایشگاه‌ها حق فنی داروخانه‌ها و پزشکان در مطب‌ها بسیار تاثیرگذار بوده زیرا آن‌ها باید برای اقتصاد خود در سال ۹۶ برنامه ریزی کنند و بلاتکلیفی در میزان تعرفه‌ها در نتیجه تاخیر در اعلام آن از سوی شورای عالى بیمه به آن‌ها صدمه وارد می‌کند. 
 
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی تصمیمات شورای عالی بیمه در کاهش برخی تعرفه‌ها در رشته‌های خاص عنوان کرد: اگر شورای عالی بیمه درباره تعرفه‌های مشخصی در کتاب ارزش‌های نسبی تصمیم نهایی را نگرفته، بهترین راه حل این است که هر چه سریعتر با وزارت بهداشت و نظام پزشکی که دو ارگان ذی‌صلاح در این موضوع هستند وارد مذاکره شود. علاوه بر این انجمن‌های علمى مختلف و ذى صلاح نیز می‌توانند به شورای عالی بیمه مشاوره‌هایى بدهند.
برچسب ها: تعرفه ، پزشکی ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: