کد خبر: ۱۴۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 11
فعالیت داروخانه های اینترنتی در قالب تجارت الکترونیک (E-commerce) بوده و این شیوه به سرعت در نقاط مختلف جهان درحال توسعه است. در این شیوه، داروهای مورد نیاز بیمار با توجه به سابقه پزشکی ثبت شده وی در سیستم یا نسخه تجویز شده، ارسال می شوند.
شفا آنلاین:تجویز آنلاین دارو و داروخانه های اینترنتی، فناوری های نوینی هستند که اگرچه در کشور ما هنوز اجرائی نشده اما دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق مختلف جهان را تسهیل کرده است. هرچند این شیوه خدمت رسانی با معایبی نیز همراه است.

به گزارش شفا آنلاین:داروخانه آنلاین (online pharmacy)، داروخانه اینترنتی (Internet pharmacy) یا سفارش دارو از طریق پست،روشی نوینی برای سفارش آنلاین و تحویل دارو درب منزل محسوب می شود.

فعالیت داروخانه های اینترنتی در قالب تجارت الکترونیک (E-commerce) بوده و این شیوه به سرعت در نقاط مختلف جهان درحال توسعه است. در این شیوه، داروهای مورد نیاز بیمار با توجه به سابقه پزشکی ثبت شده وی در سیستم یا نسخه تجویز شده، ارسال می شوند.

تجویز آنلاین دارو (E-Prescribing) نیز فرآیندی است که در طی آن، بیمار بصورت آنلاین با پزشک ارتباط برقرار کرده و در نهایت باتوجه به علائم بیماری یا سابقه پزشکی، نسخه از سوی پزشک بصورت الکترونیکی برای داروخانه ارسال می شود. این روش بویژه در مناطق دورافتاده یا مناطقی که دسترسی به پزشک متخصص وجود ندارد، بسیار مفید است.

در حوزه فعالیت داروخانه های آنلاین، شرکت ها یا وب سایت های مختلفی فعالیت می کنند:

  • شرکت بزرگ تولیدکننده دارو
  • داروخانه اینترنتی مجاز در همان کشور (سفارش دارو)
  • داروخانه اینترنتی مجاز در کشور دیگر
  • داروخانه اینترنتی غیرمجاز در همان کشور (سفارش دارو)
  • داروخانه اینترنتی غیرمجاز بدون هویت و مکان مشخص

کارشناسان بهداشت و سلامت هشدار می دهند، در روش تجویز آنلاین دارو، خطر مصرف داروهای اشتباه از سوی بیماران وجود دارد. کمیسیون مراقبت از کیفیت (CQC) انگلیس اخیرا هشدارهایی در زمینه تجویز آنلاین داروها ارائه و اقدام به تعلیق مجوز یک وب سایت فروش دارو و تذکر به 3 سایت دیگر برای توجه بیشتر به سلامت بیماران کرده است.

این رگولاتوری در بیانیه اخیر خود متذکر شده است که داروهای قوی و اعتیادآور از جمله برخی مخدرها نباید بدون بررسی هویت و سابقه پزشکی بیمار، تجویز و تحویل داده شوند؛ به عنوان مثال، یک وب سایت متخلف تنها 17 ثانیه پس از ثبت نام، اقدام به تأیید داروها - بدون تکمیل پرسشنامه مخصوص از سوی بیمار - کرده است.

اگرچه فعالیت داروخانه های آنلاین با مزایایی همراه هستند، اما در کنار آن خطرات و نگرانی های زیادی نیز وجود دارند:  

  • احتمال ارسال داروهای تاریخ مصرف گذشته، تقلبی و جایگزین از سوی داروخانه های تقلبی و غیرمجاز وجود دارد.
  • ارسال دارو از داروخانه های اینترنتی خارج از کشور با مشکلات فراوانی مواجه هستند؛ از جمله اینکه برخی داروها باید در شرایط دمایی خاصی نگهداری شوند و ارسال دارو از طریق پست می تواند موجب خرابی آن شود.
  • خطر سفارش داروهای خاص توسط افراد زیر سن قانونی و کودکان بدون نظارت والدین وجود دارد.
  • نگرانی از محرمانه نبودن اطلاعات بیمار، بسته بندی نامناسب، عدم ذکر شرایط نگهداری دارو و تداخلات دارویی احتمالی، از جمله دیگر مشکلات نسخه های آنلاین دارویی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: