کد خبر: ۱۴۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 09
اولویت نخست ما بند 16 سیاست های مقام معظم رهبری در رابطه با خانوده، ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقا سلامت همه جانبه خانواده ها به ویژه سلامت باروری، افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه ای جوان، سالم، پویا و بالنده است

شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: اولویت نخست ما بند 16 سیاستهای مقام معظم رهبری در رابطه با خانوده، ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقاء سلامت همه جانبه خانواده ها به ویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمداسماعیل مطلق امروز یکشنبه 20 فروردین ماه 96 در نشست آموزشی برنامه ریزی برای کاهش سقط القایی و تبیین علل ادراک طلاق، اظهار کرد: امسال در 10 قطب دانشگاه ها در زمینه وضعیت تک فرزندی در کشور، کاهش سقط و کاهش طلاق(Divorce) برنامه هایی اجرا خواهد شد که کرمان نیز جزء این دانشگاه ها است.

وی با اشاره به اینکه در سال 95 یک میلیون و 546 هزار و 186 نوزاد به دنیا آمده است، افزود: سال 95، 282 نفر و در سال 94، 320 مورد مرگ مادران را شاهد بودیم.

مطلق با بیان اینکه بیشترین مرگ نوزادان مربوط به نوزادان کم وزن است تصریح کرد: اوایل انقلاب بالای 200 مرگ مادر در شبانه روز رخ می داد علی رغم اینکه جمعیت هم کمتر بود ولی اکنون کمتر از یک نفر مرگ را در شبانه روز شاهد هستیم.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر بیش از 12 بیماری واکسن(vaccine) و مراقبت از نوزادان در مراکز به صورت رایگان انجام می شود، ضمن اینکه 11 میلیون نفر حاشیه نشین زیرپوشش خدمات نظام جمهوری اسلامی قرار دارند.

مطلق سپس در مورد سیاست های کلی خانواده گفت: مقام معظم رهبری در سال گذشته به سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه سیاست هایی را ابلاغ کرده اند که 16 بند دارد، به همین جهت جلسات متعددی در رابطه با سلامت خانواده برگزار و برنامه ریزی هایی انجام شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: اولویت نخست ما بند 16 سیاست های مقام معظم رهبری در رابطه با خانوده، ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقا سلامت همه جانبه خانواده ها به ویژه سلامت باروری(Fertility)، افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه ای جوان، سالم، پویا و بالنده است.

مطلق همچنین اظهار کرد: اولویت دوم نیز بند 10 سیاست های خانواده مد نظر مقام معظم رهبری است که  ساماندهی نظام مشاوره ای و آموزش قبل، حین و پیش از تشکیل خانوده و تسهیل دسترسی به آن براساس مبانی اسلامی-ایرانی در جهت استحکام خانواده را شامل می‌شود .

وی گفت: سومین اولویت بند چهارم است که ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج، تشکیل خانواده، نفی تجرد در جامعه با وضع سیاست های اجرایی، قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ سازی و ارزش گذاری و تشکیل خانواده متعالی براساس سند الهی است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: چهارمین اولویت بند پانزدهم است که اتخاذ روش های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت های جسمی، روحی و عاطفی از آنان است.

مطلق یادآوری کرد: کارهایی که ما در دفتر سلامت خانواده انجام داده ایم عبارتست از برنامه باروری سالم، ارتقاء دانش عمومی در ارتباط با سلامت و جمعیت، خدمات مشاوره ای و مراقبت، توانمدسازی نیروی انسانی برای ارتقاء مشاوره و خدمات باروری سالم، تقویت و ارتقاء برنامه آموزش های هنگام و پس از ازدواج، خدمات تخصصی سلامت جنسی و خانواده، توانمندسازی نیروی انسانی در زمینه پیشگیری، غربالگری و ارجاع به هنگام برای تشخیص ناباروری و راه اندازی بیمارستان های دوستدار مادر است.

وی افزود: سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که خیلی مهم است به موقع تشخیص داده شده و ارجاع شوند تا مشکل آنها مرتفع گردد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: بعد از ابلاغ برنامه تحول سلامت در دولت یازدهم تمام حاشیه شهر در کشور، زیر پوشش خدمات نوین سلامت قرار داده شد یعنی ابتدا سرشماری شده و سپس برای این تعداد براساس سنین آنها بسته خدمتی برای ارتقا سلامت آنها و سواد سلامت تدوین شد و  در این زمینه از نخبگان بیرون وزارت بهداشت نیز کمک گرفتیم.

مطلق اظهار کرد: سپس برای افراد حاشیه شهرها محل‌هایی تعیین و با تفاهمی که با وزارت کشور و استانداری ها انجام شد، پایگاه  و خانه‌های سلامت تشکیل  و تجهیز شد و با کمک بخش خصوصی به این افراد خدمات سلامت ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: خدمات نوین سلامت شامل مراقبت از مادر باردار، نوزاد و کودک، واکسیناسیون، ترویج تغذیه با شیر مادر، پیشگیری از بیماری های مادر و کودک، کارشناس تغذیه، بیماری های روانی و اجتماعی است، ضمن اینکه به ازای هر 2 هزار و 500 نفر یک مراقب سلامت وجود دارد و مراقبت ها به صورت فعال ارائه می شود.

برچسب ها: سلامت ، سقط القایی ، طلاق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: