کد خبر: ۱۴۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 08
سازمان بهداشت جهانی با اعلام میزان گسترش افسردگی در میان مردم کشورهای جنوب شرق آسیا، خواستار افزایش کیفیت خدمات سلامت روان در این کشورها شد.
شفا آنلاین>سلامت>سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد 86 میلیون نفر در کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا از بیماری افسردگی در درجات مختلف رنج می برند.

به گزارش شفا آنلاین، سازمان بهداشت جهانی(WHO) با اعلام میزان گسترش افسردگی در میان مردم کشورهای جنوب شرق آسیا، خواستار افزایش کیفیت خدمات سلامت روان در این کشورها شد.
براساس این گزارش، افسردگی شدید منجر به خودکشی ،دومین علت مرگ مبتلایان به این بیماری در سنین 15 تا 29 سال در کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا بوده است.

'پونام ختراپال سینگ ' مدیر منطقه جنوب شرق آسیای سازمان بهداشت جهانی با ارائه این گزارش به مناسبت هفتم آوریل روز جهانی بهداشت ،ضعیف بودن سیستم بهداشت و سلامت روان کشورهای این منطقه را یکی از مهمترین علل رشد این بیماری در این منطقه دانست.

مالزی، تایلند، فیلیپین، اندونزی، ویتنام، برونئی، کامبوج، لائوس، میانمار و سنگاپور کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا را تشکیل می دهند که تحت عنوان اتحادیه ای با عنوان 'آ.سه.آن' گردهم امده اند.

در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال 1946 تصمیم به تشکیل یک کنفرانس(Conference) بین المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل سال 1948، در نیویورک تنظیم و تصویب شد و نخستین مجمع بهداشت جهانی اقدام به انتخاب روزی از سال به نام «روز جهانی بهداشت» کرد.

مدیر منطقه جنوب شرق آسیا سازمان بهداشت جهانی با تاکید براینکه در صورت درمان نکردن افسردگی، این بیماری به شدیدترین وضعیت خود 'خودکشی' می رسد، از همه جوامع خواست با اقدامات آموزشی لازم و رفتارهای روشن و گفت وگوهای صریح در مورد سختی های زندگی، مردم را از خطر این سندرم که می تواند زندگی گرانقمیت را کوتاه سازد،آگاه کنند.

سازمان بهداشت جهانی امسال با شعار 'زندگی سالم با نشاط و امید و بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم ' هدف گیری امسال خود را مقابله با این بیماری روحی قرار داده است.

طبق این گزارش، 8 کشور از 10 کشور حوزه جنوب شرق آسیا دارای برنامه یا سیاست ملی برای مقابله با بیماری های روحی هستند . علاوه براین در سال های اخیر بیماری های روحی یکی از 10 اولویت برنامه های سلامت کشورهایی مانند بنگلادش، بوتان، اندونزی، مالدیو و سری لانکا بوده است.

به گفته سینگ، هندی ها اخیرا قانونی را تصویب کردند که طبق آن از خودکشی جرم زدایی شده و بر تقویت نهادهای مرتبط با سلامت برای درمان بیماران روحی- روانی تاکید شده است.

وی با اشاره به هزینه بالای درمان بیماری های روحی – روانی تاکید کرد: اکنون یک درصد از هزینه های سلامت کشورها به مقابله با بیماری های روحی و روانی اختصاص یافته است
متخصصان سازمان بهداشت جهانی تاکید دارند اگرچه افسردگی بیماری است که می تواند همه افراد را درگیر کند، اما این بیماری بیشتر در میان جوانان ، افراد بالغ به ویژه بالای 60 سال و زنان پس از زایمان،شایع تر است.

این پزشکان،'اختلالات خواب، از دست دادن اشتها، احساس گناه، کم ارزش دانستن خود، احساس خستگی و بی حالی مداوم' را از نشانه های بیماری افسردگی اعلام کرده اند که در صورت درمان نشدن و شدت یافتن بیماری ممکن است فرد را به سمت ناآرامی و آشفتگی کامل ذهنی و جسمی، سوء مصرف مواد، از دست رفتن تمرکز و در نهایت افکار آزار دهنده و خطرناک خودکشی سوق دهد.

برچسب ها: اقسردگی ، سلامت ، سازمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: