کد خبر: ۱۴۷۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 08
گزارش ملي پلاسكو دير هنگام انتشار يافت و انتشار آن مورد انتقاد برخي صاحب‌نظران قرار گرفت
شفا آنلاین>اجتماعی>سرانجام كليات گزارش ملي پلاسكو كه دستور مستقيم رئيس‌جمهور بر آن نقش داشت، منتشر شد، اما...
به گزارش شفا آنلاین،سرانجام كليات گزارش ملي پلاسكو(Plasco) كه دستور مستقيم رئيس‌جمهور بر آن نقش داشت، منتشر شد، اما اين گزارش كه قرار بود از يك فاجعه ملي رمز‌گشايي كند، نه‌تنها‌ نتواست حلقه‌هاي مفقود را آشكار کند، بلكه سو‌گيري و كلي‌گويي گزارش در بخش‌هايي از بند‌هاي آن بر ابهامات نيز افزود‌ه است.
 
گزارش ملي پلاسكو دير هنگام انتشار يافت و انتشار آن مورد انتقاد برخي صاحب‌نظران قرار گرفت. در اين زمينه رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران با انتقاد از اينكه گزارش هيئت دولت از حادثه پلاسكو از انتظار كارشناسان و متخصصان ضعيف‌تر تهيه شده و در ابعاد ملي با نگاهي تخصصي به اين حادثه نپرداخته است، گفت: نكته مهم اين است كه وقتي قصد مي‌كنيم تا يك گزارش در ابعاد ملي از حادثه‌اي را تهيه و منتشر كنيم، بايد بدانيم كه انتظار فوق‌العاده‌اي در ميان جامعه متخصص ايجاد مي‌شود؛ تمامي كارشناسان، مديران، جامعه دانشگاهيان و محققان منتظرند تا ببينند اين گزارش چگونه و از چه زاويه‌اي به اين حادثه مي‌پردازد تا شاهد تقويت نظام پيشگيري باشيم، اما اين مهم در گزارش اخير دولت ناديده گرفته شده است.
 
اقبال شاكري با اشاره به اينكه هنوز گزارش نهايي منتشر نشده و مطالب عنوان شده در رسانه‌ها تنها خلاصه‌اي از گزارش اصلي و پاره‌اي از بيانات افراد بوده است، تصريح كرد: وقتي از منظر علمي به اين گزارش نگاه مي‌كنيم، اين گزارش بيشتر شبيه گزارش‌هاي قوه‌قضائيه تنظيم شده است، خاطر نشان كرد: وقتي قوه‌قضائيه به موضوعي ورود مي‌كند، در بررسي پرونده‌ها به تمامي افرادي كه درگير موضوع خاصي بوده‌اند، درصدي از خطا اختصاص مي‌دهد.

شاكري با انتقاد از اينكه گزارش حادثه پلاسكو هيئت دولت نتوانسته است مشكلات و دلايلي را كه منجر به وقوع حادثه پلاسكو شده است، ريشه‌يابي كند، افزود: وقتي گزارشي نتواند نكته اصلي را بيان كند تا در كشور شاهد يك اتفاق خوب براي پيشگيري از وقوع حوادث مشابه باشيم، ديگر نمي‌توان به آن لقب گزارش ملي داد زيرا در حد گزارش‌هاي ملي تهيه نشده و وزنه لازم علمي و تخصصي را ندارد و كمتر از حد انتظار ظاهر شده است.
اين عضو كميسيون عمران شوراي چهارم شهر تهران، آدرس‌هاي غلطي را كه در اين گزارش مطرح شده است، يكي از دلايل اصلي ضعف اين گزارش دانست و گفت: اين گزارش بايد در وهله نخست اعلام مي‌كرد بعد از صدور اخطارهاي متعدد آتش‌نشاني چه نهاد و فردي قصور كرده و با بي‌توجهي به هشدارها ساختمان را در معرض ريزش و وقوع حادثه قرار داده است.
  
مبحث 22، حلقه مفقوده گزارش ملي حادثه پلاسكو
شاكري با اشاره به اينكه يكي از نكات اصلي‌اي كه در زمينه نگهداشت ساختمان‌ها بايد از سوي مالكان حقيقي و حقوقي و مستأجران مورد توجه واقع و جدي گرفته شود، مبحث 22يعني نگهداشت ساختمان‌ها است،‌ تنها سند كشوري‌اي كه در زمينه نگهداري از ساختمان‌ها وجود دارد عنوان كرد: مبحث 22 در گزارش ملي دولت يازدهم مغفول مانده است. در حالي كه اين قانون به شفافي خطاب به مالكان حقوقي و حقيقي و مستأجران تأكيد دارد كه وظيفه نگهداشت ساختمان بر عهده آنان نيز هست.
 
گزارش حادثه پلاسكو يك علامت سؤال مهم دارد
رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران با بيان اينكه جملات كلي در يك گزارش ملي تعيين تكليف‌كننده وظايف نيستند، افزود: در بندهاي مختلف اين گزارش مي‌بينيم كه بارها اعلام شده ناهماهنگي در ميان مديريت عمليات از ضعف‌هاي مديريت بحران حادثه بوده است. در حالي كه مديريت بحران شكل مي‌گيرد تا تعداد بي‌شماري از دستگاه‌هاي موجود در محل حادثه بر اساس يك مديريت واحد عمل كنند. همين نكته مغفول مانده نشان مي‌دهد كه تهيه‌كنندگان اين گزارش به درستي نمي‌دانستند كه مديريت بحران زماني شكل مي‌گيرد كه دستگاه‌هاي متعدد در كنار هم قرار مي‌گيرند تا ذيل يك مديريت واحد كار كنند. نكته مهمي كه نه تنها ايراد نيست، بلكه حسن است.
 
رئيس كميته عمران شوراي چهارم تهران با تأكيد بر اينكه يكي از مقصران اصلي حادثه پلاسكو وزارت كار بوده است، گفت: وقتي گزارشي ملي تهيه مي‌شود، انتظار نداريم كه كارگاه‌ها در سايه غفلت واقع شوند، در حالي كه شاهديم وزارت كار در زمينه كارگاه‌هاي توليدي كوتاهي كرده، به طوري كه در اين گزارش وزارت كار به نوعي امان‌نامه گرفته است.
گفتني است، گزارش پلاسكو توسط تيمي از دانشگاهيان و برخي دولتي‌ها ارائه شده است. يكي از نكات بسيار مهم ديگري كه در گزارش ملي حادثه پلاسكو مورد بي‌توجهي واقع شده، مسئوليت مالكان اصلي و بهره‌برداران و مستأجران و كسبه است. در اين گزارش مسئوليت مالكان اصلي و بهره‌برداران و مستأجران و كسبه در مقابل اموال و دارايي‌هاي خودشان آن طور كه بايد مورد توجه و شفافيت واقع نشده در حالي كه بايد در اين گزارش اعلام مي‌شد چرا اين مسئوليت‌ها مورد توجه قرار نگرفتند و بلاتكليف مانده‌اند.
برچسب ها: پلاسکو ، گزارش ، عمران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: