کد خبر: ۱۴۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 05
طرحی در زمینه ساخت دستگاه واسط مغز و کامپیوتر با حمایت ستاد اجرایی می‌شود که این فناوری نسل بسیار پرکاربردی از ابزارها و وسایل را در زندگی روزمره رقم خواهد زد
کمال خرازی
شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی گفت: طرحی در زمینه ساخت دستگاه واسط مغز و کامپیوتر با حمایت ستاد اجرایی می‌شود که این فناوری نسل بسیار پرکاربردی از ابزارها و وسایل را در زندگی روزمره رقم خواهد زد.

به گزارش شفا آنلاین، کمال خرازی با بیان اینکه طرحی در زمینه دستگاه واسط مغز و رایانه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی انجام می‌شود، اظهار کرد: هدف از انجام این طرح ساخت سیستمهایی کاربردی است تا بتواند ارتباط میان کاربران و رایانه را مستقیماً از خوانش مغز و بدون دخالت دست، گفتار و... فراهم آورد. در واقع این فناوری نسل بسیار پر کاربردی از ابزارها و وسایل را در زندگی روزمره رقم خواهد زد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی ادامه داد: در طرحی با عنوان «مطالعه نگاشت چند مدالیته مغز در بیماران اسکیزوفرنی» نیز توسعه روشهای تلفیق داده‌های تصویربرداری ساختاری MRI و تصویربرداری کارکردی fMRI مد نظر است.

وی گفت: همچنین طراحی سامانه جامع نقشه‌برداری مغزی زبان و حافظه برای هدایت اعمال جراحی مغز با استفاده از تصویربرداری مغزی ساختاری و عملکردی نیز در حال پیگیری است، شناسایی چهره انسان با استفاده از شبکه‌های عصبی نیز عنوان طرح دیگری است که این روش متفاوت از شناسائی چهره انسان دقت بالاتری داشته و کاربردهای فراوانی همچون در ارتباط متقابل انسان و رایانه، جستجوی افراد خاص در داده‌های حجیم همانند اینترنت، تبلیغات هدفمند در فروشگاه‌ها، بیزینس دارد.

خرازی درباره ساخت نمونه سیستم آزمایشگاهی دستگاه fNIRS گفت: این دستگاه که در پژوهشها و در درمان بیماریهای خاص کاربرد دارد هم‌اکنون در دنیا موجود و بسیار گران‌قیمت است و برای ورود کشور به این بازار تولید داخلی نسلهای بعدی این سیستم در دستور کار ستاد قرار دارد.

وی با اشاره به ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه TD/ACS توسط این ستاد ابراز کرد: این دستگاه برای تحریک نواحی مختلف مغز توسط میدان الکتریکی با جریان مستقیم یا متناوب است و در درمان افسردگی، اختلالات حرکتی، میگرن، سکته، اعتیاد، زنگ گوش، دردهای مزمن کاربرد دارد. هزینه کم، سادگی، ایمنی این روش قابل توجه است که کار پژوهشی و ساخت نمونه آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده و پروژه آماده فاز بعدی و تجاری‌سازی محصول است.

برچسب ها: کامپیوتر ، توسعه ، دستگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: