کد خبر: ۱۴۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 22
۶ ماهی می‌شود که قرار گذاشته‌ایم برای ازدواج. خانواده‌های‌مان هم خبر دارند، البته فقط به مادرم گفتم. با هم بیرون می‌رویم و گاهی هم چت می‌کنیم..

شفا آنلاین>اجتماعی>این اواخر اصرار می‌کند دستم را بگیرد. می‌گوید اینطوری بیشتر شبیه زن و شوهرها می‌شویم. من امتناع می‌کنم، اما شاید با دستکش مشکلی پیش نیاید!

به گزارش شفا آنلاین،نمی‌خواهم به خاطر این موضوع ناراحتش کنم. اصلا حالا که هدف‌مان ازدواج است چه فرقی می‌کند؟ وقتی قرار است تا آخر عمر کنار هم باشیم، این چند ماه چه ارزشی دارد؟» حرف‌هایش هنوز تمام نشده بود. حرف‌اش را قطع می‌کنم و می‌پرسم «چند ماه؟ چرا امروز و فردا عقد نمی‌کنید؟» که می‌گوید باید درس آقا پسر تمام شود وگرنه پدرش راضی به این وصلت نمی‌شود و درس برایش مهم است. پس مجورند که صبر کنند!

می‌خواهیم عاشق شویم! 

چند سالی می‌شود که ازدواج‌ها(Marriages) از سبک سنتی همیشگی‌شان خارج شده‌اند و به سمتی رفته‌اند که جوانان می‌خواهند اول عاشق شوند و بعد ازدواج کنند. زیاد هم پیش می‌آید که در دانشگاه، محل کار و… با هم آشنا می‌شوند و قبل از این‌که به خانواده‌های‌شان اطلاع دهند، با قصد رسیدن به یک شناخت اولیه، وارد رابطه می‌شوند. البته این رابطه دوستی نیست. چون طرفین نه آن‌قدر خام و جوان‌اند که همدیگر را برای چند ماه بخواهند و نه آدم این حرف‌ها هستند. می‌خواهند بعد از یک شناخت خوب و منطقی به خواستگاری و ازدواج برسند. اما همین دوران شاید مهم‌ترین دوران در شروع زندگی مشترک باشد. چرا که همین رفت و آمدها اگر از چهارچوبی خارج شود، می‌تواند زندگی هر دو طرف را نابود کنند.

چطور خواستگارمان را بهتر بشناسیم؟ / گفت‌وگو با دکتر نبی مشاور و کارشناس حوزه خانواده

ورود خانواده‌ها و مشاور(Consultant) به رابطه پیش از ازدواج

برای این‌که این دوران به حاشیه نرود، طوری که بعدها از وجودش‌ پشیمان شویم و یا با گذشت زمان هنوز ندانیم به شناخت رسیده‌ایم یا نه، باید اصولی را رعایت کنیم. این اصول کمک می‌کنند تا هم شناخت درست به دنبال داشته باشد و هم دچار مشکلات بعد نشویم. برای دانستن این حدود به سراغ دکتر «علیرضا نبی»، کارشناس حوزه خانواده رفتیم.

- فرض کنید دو نفر همکار هستند و از هم خوش‌شان آمده و قرار است باهم ازدواج کنند، قبل از خواستگاری می‌خواهند نسبت هم شناختی داشته باشند، چه کنند؟

– این دو همکارند، در محیط کار که نمی‌توانند صحبت کنند. قرار است برای ایجاد شناخت قبل از ازدواج قرار بگذارند. همین قرار باعث می‌شود مرتب‌تر باشند، معطرتر باشند و… خلاصه این که خود واقعی‌شان برای ازدواج نباشند! رفتارها هم تصنعی و ساختگی‌اند، سعی می‌کنند در رفتارشان جذاب‌تر و بهتر باشند. همچنین این رابطه مورد وسوسه شیطان است. آرام آرام صمیمیت ایجاد می‌شود، صمیمیت تبدیل به شوخی می‌شود. شیطان هم بیشتر انسان‌های پاک را مورد وسوسه قرار می‌دهد. در صورتی که با هم ازدواج نکنند، در دو جوان عدم اعتماد به وجود می‌آید و هر دو مخصوصا دختر از نظر عاطفی ضربه می‌خورند و گاهی می‌گویند ما دیگر ازدواج نمی‌کنیم. اگر ازدواج کنند مدام دوران قبل و بعد ازدواج‌شان را و یا ازدواج دیگران را با ازدواج خودشان مقایسه می‌کنند. مسئله دیگر این‌که والدین از چنین ارتباطی ناراضی‌اند.

- چه چیزهایی باید به این رابطه تزریق کرد تا حاصلش یک شناخت صحیح باشد؟

– پیشنهاد من این است که در مرحله اول، خانواده و یک مشاور را به این رابطه تزریق کنند. چون خانواده و مشاور عقل قضیه هستند و نکاتی را که ما نمی‌بینیم آن‌ها می‌بینند. باید مرتب مسائل را با مشاوری که تجربه دارد، درمیان بگذارند و راهکار بگیرند. همچنین خودشان را برای زندگی آماده کنند و تغییرات را از همین دوران مجردی شروع کنند.

-  در این دوران بیرون رفتن‌ها و صحبت کردن‌ها چقدر باشد؟

– در آدم‌های مختلف رفتارها متفاوت است. برخی بصری هستند و برخی سمعی. همه چیز باید زیر نظر مشاور باشد، مشاور با توجه به شخصیت آن‌ها، نسخه مورد نظر آن‌ها را تجویز می‌کند. فقط یک نکته‌ای بگویم در مورد پسرها، این‌که دخترها خوش‌شان نمی‌آید مدام به آن‌ها زنگ بزنید و حال‌شان را بپرسید. گاهی هم حتی تماس‌اش را رد بدهید و بگویید ساعت کاری بوده و کارتان مهم‌تر بوده. شاید ظاهرش تلخ باشد، اما باطن‌اش خیلی خوشایند است. دخترها مردهای مقتدر را بیشتر می‌پسندند. پس در این زمان پسرها بیشتر از دخترها سعی کنند فاصله را حفظ کنند.

- زمان این رابطه چه قدر باشد؟

– بیشتر از سه ماه را اصلا توصیه نمی‌کنیم. چون ممکن است زمان بگذرد و شناخت حاصل نشود، اما قطعا رابطه عاطفی رخ می‌دهد و دچار وابستگی شوند که آن موقع هرچه والدین و مشاور بگویند شما به درد هم نمی‌خورید، نمی‌توانند از هم جدا شوند. البته خانواده و مشاور مانع می‌شوند که زمان زیادی بگذرد و مشکلاتی به وجود بیاید.

- فامیل را چه موقع در جریان بگذارند که اگر آن‌ها را با هم دیدند، مشکلی پیش نیاید؟

– اگر والدین دختر و پسر در جریان قرار بگیرند، مشکلی پیش نمی‌آید. مثلا اگر عموی دختر آن‌ها را ببیند و زنگ بزند به برادرش، پدر دختر می‌گوید زیر نظر آن‌ها و یک مشاور بیرون می‌روند و مراحل شناخت یکدیگر را طی می‌کنند. پس جای نگرانی نیست.

- اگر پسر از دختر درخواستی کرد که دختر نمی‌خواهد انجام بدهد چه کار کند؟ خیلی از دخترها می‌ترسند با جواب رد آن پسر را از دست بدهند.

– پسرها گاهی درخواست‌هایی می‌کنند، قصدشان آزمایش عفت و پایداری و تحمل سختی است. دخترها مواظب باشند توی تله نیفتند. اتفاقا اگر به درخواستش جواب بدهند او می‌رود. اگر جواب مثبت بدهند خودشان را هم از دست داده‌اند. چون اگر ازدواج کنند، همین عاملی می‌شود که پسر بگوید تو دیوارت را کوتاه چیده بودی و من توانستم به راحتی از رویش بپرم. پس دختر خودش را باخته. اگر ازدواج نکنند هم که دختر بازنده این رابطه است. پس دخترها وقتی با درخواست خاص مواجه می‌شوند، قطعا، محکم و بدون لحظه‌ای درنگ بگویند نه. یا پسر او را برای ازدواج نمی‌خواسته و لفظ ازدواج تله‌ای بوده برای رسیدن به مقاصد پلیدش و یا می‌خواسته او را آزمایش کند که در هر صورت باید به او نه بگوید.

راه خروج از رابطه‌ای که به حاشیه رفته و نتیجه‌ای ندارد، چیست؟ / گفت و گویی با دکتر سید مجتبی حوارئی

چطور از رابطه پیش از ازدواج خارج شویم

رفته‌اید و آمده‌اید! حالا به این نتیجه رسیده‌اید که طرف مقابل برای شما مناسب نیست. نگران هستید که چطور از این رابطه خارج شوید و حتی ممکن است نسبت به طرف مقابل احساس گناه داشته باشید. برای این‌که بدانید چاره کار چیست به سراغ دکتر «سید مجتبی حورائی»، مشاور خانواده رفتیم تا بیشتر برای‌مان بگویند.

- احساس می‌کنیم؛ طرف مقابل‌مان مناسب نیست؛ چه کنیم؟ 

– حتما او را رد کنید. حدیثی داریم که می‌گوید: «همنشین خوب بهتر از تنهایی و تنهایی بهتر از همنشین بد است.» پس اگر ازدواج نکنید بهتر از این است که ازدواجِ بد بکنید. پس حتی اگر شرایط آن شخص خوب باشد، اما عقایدش به عقاید شما نمی‌خورد بهتر است از ازدواج با او منصرف شوید. این موضوع یکی از آسیب‌های رابطه پیش از ازدواج است و برای همین همیشه به جوانان توصیه می‌کنم وارد این رابطه نشوند و از فرد بخواهند که مستقیم به خواستگاری بیاید یا مستقیم به خواستگاری بروید تا طی جلسات و با تحقیق هم را بشناسید.

- فرض کنید مخاطب شما فردی است که همین حالا درگیر این ماجراست و پشیمان شده است. می‌خواهد از رابطه خارج شود، چطور این کار را انجام دهد؟

– برای خارج شدن از چنین رابطه‌ای اول از همه باید کاملا متقاعد شوند که این رابطه صددرصد غلط بوده است و فرد به هیچ وجه برای او مناسب نبوده.

- اگر به این نتیجه رسید چطور تصمیم‌اش را عملی کند؟ 

– در مرحله بعد باید رابطه را صد در صد کات یا قطع کنند، حتی ماهی یک بار ایمیل هم ندهند! به مکان‌هایی که احتمال می‌دهند یکدیگر را ببینند، نروند. از همه مهم‌تر این است که حواس‌شان را از فکر آن شخص پرت کنند و ذهن‌شان را به هم بزنند. هر یادگاری هم که از شخص مقابل خود دارند، نابودش کنند تا یادآور او نباشد.

- این فراموشی چقدر طول می‌کشد؟

– همه این کارها در کنار گذشت زمان تاثیر می‌گذارند و حداقل سه ماه زمان لازم است. بعد از این‌که از احساسات عاطفی خارج شد و به حالت پایداری رسید، بعد می‌تواند عاقلانه به گزینه بعدی خود فکر کند و با معیارهای اصلی ازدواج و کمک مشاور، او را برای ازدواج بسنجد.

برچسب ها: ازدواج ، مشاوره ، خانواده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: