کد خبر: ۱۴۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 17
مصرف آنتی اکسیدان های ویتامین سی و ان استیل سیستئین از بروز عوارض ماده حاجب و آسیب کلیوی به دنبال آنژیوگرافی می کاهد ولی اکنون محققان دریافته اند ویتامین ئی نیز چنین تاثیری دارد.
شفا آنلاین: محققان علوم پزشکی در ایران و فنلاند اعلام کردند با مصرف ویتامین ئی Vitamin E می توان خطر آسیب به کلیه <The risk of kidney damage>را پس از عمل آنژیوگرافی قلبی تا 62 درصد کاهش داد.


به گزارش شفا آنلاین:آسیب دیدگی حاد کلیه یکی از عوارض شایع آنژیوگرافی عروق کرونر قلبی است.
آسیب حاد کلیه به سبب مصرف ماده حاجب در آنژیوگرافی CIAKI سومین علت آسیب های حاد کلیه محسوب می شود و در ده درصد از همه بیماران کلیوی بستری شده در بیمارستان مشاهده می شود.
پیشتر ثابت شده بود که مصرف آنتی اکسیدان های ویتامین سی و ان استیل سیستئین از بروز عوارض ماده حاجب و آسیب کلیوی به دنبال آنژیوگرافی می کاهد ولی اکنون محققان دریافته اند ویتامین ئی نیز چنین تاثیری دارد.
یوسف رضایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و هری همیلا از دانشگاه هلسینکی در فنلاند با بررسی یافته های پیشین، تاثیر مصرف این مکمل را بر آسیب کلیوی مشخص کردند.
سه مورد از این مطالعات در تایلند و یک مورد از آنها در ایران انجام شده بود.
محققان دریافتند با مصرف ویتامین ئی می توان خطر آسیب کلیوی را در شرایط پس از آنژیوگرافی عروق کرونر بین 52 تا 75 درصد کاهش داد و به طور متوسط این خطر حدود 62 درصد کاهش می یابد.
دکتر رضایی و دکتر همیلا می گویند با توجه به کوتاه بودن دوره مصرف ویتامین ئی می توان از عوارض آن در امان بود و می توان به همه بیماران پیش از آنژیوگرافی، این مکمل را تجویز کرد تا از آسیب کلیوی کاسته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: