کد خبر: ۱۰۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>سلامت>محققان به تازگی در بررسی‌های خود نشان دادند که مصرف طولانی‌مدت مهارکننده‌های پمپ پروتون داروهای رایجی که اغلب برای درمان سوزش سردل، ریفلاکس اسید و زخم‌ها استفاده می‌شوند، (می‌توانند منجر به صدمات کلیوی و بیماری شدید کلیه شوند.
به گزارش شفا آنلاین، این یافته‌ها، نتیجه آنالیز داده‌های گروه بزرگی از بیماران است که از یک مطالعه کوهورت ملی برآمده‌اند و در Journa- of the America- Society of Nephrology منتشر شده‌اند.

       در این مطالعه، تیم تحقیقاتی مذکور داده‌های 5 ساله بیماران کوهورت را که دربرگیرنده 173 هزار مصرف کننده جدید PPIs و 20 هزار مصرف کننده جدید بلوکرهای گیرنده H2 بودند، بررسی کرده و تمرکز ویژه خود را روی بروز مشکلات کلیوی قرار دادند.

       نتایج به دست آمده نشان داد مصرف کنندگان مهارکننده‌های پمپ پروتون در مقایسه با استفاده کنندگان از بلوکرهای گیرنده H2، بیشتر احتمال دارد دچار کاهش عملکرد کلیه شوند. به عبارت دیگر، مصرف کنندگان PPI در مقایسه با استفاده کنندگان از بلوکرهای گیرنده H2، با 28 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی و 96 درصد خطر بیشتر ابتلا به نارسایی کامل کلیه مواجه بودند.

       محققان این مطالعه متذکر می‌شوند که مصرف طولانی‌مدت مهارکننده‌های پمپ پروتون، یعنی خطر بیشتر مشکلات کلیوی. آنها این‌طور نتیجه‌گیری می‌کنند که استفاده طولانی‌مدت از این دست داروها می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند و باید از آنها حذر کرد و در این زمینه، احتیاط‌های لازم را به کار برد.

       محقق ارشد این مطالعه تاکید می‌کند، داروهای مهارکننده پمپ پروتونی فقط در صورت لزوم استفاده شوند و تا جایی که امکان دارد، دوره استفاده از آنها کوتاه شود. در واقع، بسیاری از افراد مصرف این دسته از داروها را به دلیل یک مشکل پزشکی آغاز می‌کنند اما بیش از آنچه مورد نیاز استآن را ادامه می‌دهند.

       نتایج این مطالعه، اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با مصرف PPIs و چالش‌هایی که در اطراف آنها وجود دارد، ارایه داده است. محققان دیگری، در بررسی‌های خود ارتباط PPIs را با بیماری آلزایمر مطرح کرده‌اند.سپید
Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: